Dlaczego klienci aut klasy premium są lojalni wobec marki?

Lojalność względem marki, a więc kupowanie nowszego lub innego modelu tego samego producenta po pozbyciu się starego, jest bardzo ważna dla koncernów motoryzacyjnych. Szczególnie lojalni są właściciele samochodów marek klasy premium. Opublikowane zostały wyniki badań, które próbują wyjaśnić, dlaczego tak jest.

Obraz
Bartosz Pokrzywiński

Lojalność względem marki, a więc kupowanie nowszego lub innego modelu tego samego producenta po pozbyciu się starego, jest bardzo ważna dla koncernów motoryzacyjnych. Szczególnie lojalni są właściciele samochodów marek klasy premium. Opublikowane zostały wyniki badań, które próbują wyjaśnić, dlaczego tak jest.

Jeśli kupię Mercedesa i będę z niego zadowolony, szansa, że moim następnym autem będzie kolejny Mercedes, jest bardzo duża. Co więcej, podczas dyskusji ze znajomymi będę wychwalał tę markę, opowiadając o tym, jak to serwis przyjmował mnie dobrą kawą, auto nie sprawiało większych problemów, a lokalny diler zaproponował rabat na nowy model.

W oczach marketingowców Mercedesa taki klient może być dobrym pośrednikiem w kontaktach z potencjalnymi klientami. W Sieci opublikowano wyniki badań, które odpowiadają na wiele pytań marketingowców i w pewnym stopniu pokazują nam, właścicielom samochodów, na co tak naprawdę zwracamy uwagę.

Warto pamiętać o tym, że klienci marek klasy premium są zupełnie inni od tych, którzy jeżdżą Volkswagenami czy Fordami. Dla tych pierwszych liczy się prestiż czy poczucie wyjątkowości, dla drugich natomiast cena zakupu oraz koszty eksploatacji.

W badaniach wzięło udział 1485 kierowców ze Stanów Zjednoczonych, którzy od września do listopada 2011 roku ponownie stali się klientami, a więc poszukiwali nowego auta. Mowa o tych, którzy kupili Acury, Audi, BMW, Cadillaki, Lexusy oraz Mercedesy.

Pięć powodów, dla których klienci pozostają lojalni dla marki:

  1. Utożsamianie/przynależność marki - 44%
  1. Jakość/wytrzymałość - 33%
  1. Właściwości jezdne/osiągi - 24%
  1. Aspekt finansowy - 16%
  1. Stylistyka - 16%

Wartości procentowe oznaczają liczbę osób potwierdzających ten argument jako jeden z powodów. Jak więc widać, najważniejszy argument jest trudny do zdefiniowania i wynika raczej z osobistych preferencji klienta, jednak dziwi to, że zarówno stylistyka, jak i finanse spadły.

Pięć powodów, dla których klienci zmieniają markę:

  1. Aspekt finansowy - 24%
  1. Wielkość/typ nadwozia - 20%
  1. Utożsamianie/przynależność marce - 17%
  1. Po prostu czas na zmianę - 14%
  1. Właściwości jezdne/osiągi oraz Stylistyka - oba argumenty po 13%

Łatwo więc zauważyć, że na rynku motoryzacyjnym w klasie premium najłatwiej jest zatrzymać klienta u siebie, dając mu poczucie bliskości z marką oraz zapewniając produkt wysokiej jakości, niekoniecznie najtańszy.

Z kolei nowych klientów najłatwiej pozyskać, oferując im atrakcyjne warunki finansowe oraz szeroką gamę wersji nadwoziowych lub osobnych modeli, np. BMW, które swoim X6 zabrało wielu klientów/potencjalnych klientów Mercedesowi czy Audi.

Źródło: Carscoop

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów