WAŻNE
TERAZ

Wszystko, co ważne, dzieje się w Polsce. Wirtualnej Polsce

Diesle bardziej trują latem. Emisja NOx rośnie wraz z temperaturą

Emisja szkodliwych substancji wydobywających się z rur wydechowych aut wysokoprężnych jest zależna od temperatury powietrza - stwierdzili badacze TRUE Initiative. Podczas upałów wzrasta ona aż o 30 proc.

Największy wzrost emisji tlenków węgla dotyczył najnowszych autNajwiększy wzrost emisji tlenków węgla dotyczył najnowszych aut
Źródło zdjęć: © East News/PIOTR KAMIONKA/REPORTER
Tomasz Budzik

Przed kilkoma laty Światowa Organizacja Zdrowia potwierdziła, że spaliny z silników wysokoprężnych przyczyniają się do rozwoju poważnych chorób układu oddechowego, serca, a także zwiększają ryzyko wystąpienia nowotworu. Od tamtego czasu rozszerza się wiedza na temat wpływu spalin diesli na zdrowie mieszkańców miast.

W 2018 r. okazało się, że rzeczywista emisja z rur wydechowych samochodów jeżdżących po drogach może znacznie odbiegać od oficjalnych danych znajdujących się w katalogach. Stwierdzono wówczas, że aż 91 proc. samochodów spełniających normę Euro 6 oraz wszystkie auta spełniające niższe normy emitują więcej tlenków azotu (NOx) niż określa norma. Dochodzi nawet do osiemnastokrotnych przekroczeń. Znacznie lepiej było w przypadku aut benzynowych, w których problem w ogóle nie występował w przypadku samochodów spełniających normę Euro 6 oraz jedynie w 4 proc. pojazdów z normą Euro 5.

Teraz naukowcy informują o kolejnych wnioskach wyciągniętych na podstawie analizy rzeczywistej emisji spalin. Na podstawie badań 180 tys. pojazdów przeprowadzonych w Paryżu stwierdzono, że wraz ze wzrostem temperatury zwiększa się emisja NOx. Gdy temperatura powietrza przekracza 30 stopni Celsjusza, ilość tlenków węgla wyraźnie rośnie. Jak dokładnie? Wiele zależy tu od normy Euro, jaką spełnia pojazd.

Pod uwagę brano emisję NOx w temperaturze od 20 do 30 stopni Celsjusza i wtedy, gdy przekraczała ona 30 stopni. W przypadku samochodów spełniających normę Euro 3 ilość tlenków węgla rosła o 7 proc., dla Euro 4 o 15 proc., dla Euro 5 o 19 proc. a dla Euro 6 aż o 30 proc.

Co to oznacza? Badania francuskich naukowców mogą sprawić, że władze miast, które już wprowadziły ograniczenia ruchu dla diesli - albo zamierzają je wprowadzić - będą musiały jeszcze raz przemyśleć swoje regulacje. Słabość tworzonych w ten sposób systemów polega na tym, że poprawę jakości powietrza w rzeczywistych warunkach mają przynieść rygory określane na podstawie otrzymywanych w laboratoriach wartości emisji danych modeli aut. Jak pokazują Francuzi, nie tędy droga.

Według międzynarodowej organizacji samochodowej FIA (Fédération Internationale de l’Automobile) zanieczyszczenia powodowane przez diesle na całym świecie są co roku przyczyną śmierci 38 tys. ludzi.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Ram Rampage wjeżdża do Europy. Hybrydy? Nie tutaj
Ram Rampage wjeżdża do Europy. Hybrydy? Nie tutaj
Jak Lamborghini stało się specjalistą od wyścigów? Sprawdziłem to na dorocznych Mistrzostwach Świata tej marki
Jak Lamborghini stało się specjalistą od wyścigów? Sprawdziłem to na dorocznych Mistrzostwach Świata tej marki
Prezydent wetuje przywilej dla "elektryków". Wszystko przez "wrzutkę"
Prezydent wetuje przywilej dla "elektryków". Wszystko przez "wrzutkę"
Pierwsza jazda: elektryczna Toyota Hilux. Tak, ma to sens
Pierwsza jazda: elektryczna Toyota Hilux. Tak, ma to sens
Bezbłędny Norris wygrywa w Sao Paulo i powiększa przewagę w mistrzostwach
Bezbłędny Norris wygrywa w Sao Paulo i powiększa przewagę w mistrzostwach
BMW Serii 5 G30 (2017-2024) – opinie i typowe usterki
BMW Serii 5 G30 (2017-2024) – opinie i typowe usterki
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Test: Audi A6 Limousine e-hybrid – szwajcarska czekolada
Test: Audi A6 Limousine e-hybrid – szwajcarska czekolada
Urząd ostrzega kierowców. Sprawdź przed wymianą kół
Urząd ostrzega kierowców. Sprawdź przed wymianą kół
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa