Diesle bardziej trują latem. Emisja NOx rośnie wraz z temperaturą

Emisja szkodliwych substancji wydobywających się z rur wydechowych aut wysokoprężnych jest zależna od temperatury powietrza - stwierdzili badacze TRUE Initiative. Podczas upałów wzrasta ona aż o 30 proc.

Największy wzrost emisji tlenków węgla dotyczył najnowszych autNajwiększy wzrost emisji tlenków węgla dotyczył najnowszych aut
Źródło zdjęć: © East News/PIOTR KAMIONKA/REPORTER
Tomasz Budzik

Przed kilkoma laty Światowa Organizacja Zdrowia potwierdziła, że spaliny z silników wysokoprężnych przyczyniają się do rozwoju poważnych chorób układu oddechowego, serca, a także zwiększają ryzyko wystąpienia nowotworu. Od tamtego czasu rozszerza się wiedza na temat wpływu spalin diesli na zdrowie mieszkańców miast.

W 2018 r. okazało się, że rzeczywista emisja z rur wydechowych samochodów jeżdżących po drogach może znacznie odbiegać od oficjalnych danych znajdujących się w katalogach. Stwierdzono wówczas, że aż 91 proc. samochodów spełniających normę Euro 6 oraz wszystkie auta spełniające niższe normy emitują więcej tlenków azotu (NOx) niż określa norma. Dochodzi nawet do osiemnastokrotnych przekroczeń. Znacznie lepiej było w przypadku aut benzynowych, w których problem w ogóle nie występował w przypadku samochodów spełniających normę Euro 6 oraz jedynie w 4 proc. pojazdów z normą Euro 5.

Teraz naukowcy informują o kolejnych wnioskach wyciągniętych na podstawie analizy rzeczywistej emisji spalin. Na podstawie badań 180 tys. pojazdów przeprowadzonych w Paryżu stwierdzono, że wraz ze wzrostem temperatury zwiększa się emisja NOx. Gdy temperatura powietrza przekracza 30 stopni Celsjusza, ilość tlenków węgla wyraźnie rośnie. Jak dokładnie? Wiele zależy tu od normy Euro, jaką spełnia pojazd.

Pod uwagę brano emisję NOx w temperaturze od 20 do 30 stopni Celsjusza i wtedy, gdy przekraczała ona 30 stopni. W przypadku samochodów spełniających normę Euro 3 ilość tlenków węgla rosła o 7 proc., dla Euro 4 o 15 proc., dla Euro 5 o 19 proc. a dla Euro 6 aż o 30 proc.

Co to oznacza? Badania francuskich naukowców mogą sprawić, że władze miast, które już wprowadziły ograniczenia ruchu dla diesli - albo zamierzają je wprowadzić - będą musiały jeszcze raz przemyśleć swoje regulacje. Słabość tworzonych w ten sposób systemów polega na tym, że poprawę jakości powietrza w rzeczywistych warunkach mają przynieść rygory określane na podstawie otrzymywanych w laboratoriach wartości emisji danych modeli aut. Jak pokazują Francuzi, nie tędy droga.

Według międzynarodowej organizacji samochodowej FIA (Fédération Internationale de l’Automobile) zanieczyszczenia powodowane przez diesle na całym świecie są co roku przyczyną śmierci 38 tys. ludzi.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

7 wersji napędu do wyboru. Jeśli chodzi o silniki ten model jest królem
7 wersji napędu do wyboru. Jeśli chodzi o silniki ten model jest królem
Szukasz auta z długą gwarancją? Nie jesteś skazany na Koreę i Chiny
Szukasz auta z długą gwarancją? Nie jesteś skazany na Koreę i Chiny
Chińczycy podali ceny. Kolejny łakomy kąsek
Chińczycy podali ceny. Kolejny łakomy kąsek
Zasada dwóch sekund. Policja sprawdza z wiaduktów
Zasada dwóch sekund. Policja sprawdza z wiaduktów
Oto nowa Mazda CX-5. Większa, ale ze słabszym silnikiem
Oto nowa Mazda CX-5. Większa, ale ze słabszym silnikiem
Te auta rdzewieją najszybciej. Budżetowa marka godna zaufania
Te auta rdzewieją najszybciej. Budżetowa marka godna zaufania
Dacia Bigster 4x4 czy Bigster Hybrid? Sprawdzamy, co się bardziej opłaca
Dacia Bigster 4x4 czy Bigster Hybrid? Sprawdzamy, co się bardziej opłaca
Koniec spisywania oświadczeń po stłuczce. Pojawi się nowa możliwość
Koniec spisywania oświadczeń po stłuczce. Pojawi się nowa możliwość
Polacy się rzucili na chińskie auto. Przy takiej cenie to nic dziwnego
Polacy się rzucili na chińskie auto. Przy takiej cenie to nic dziwnego
Maserati nigdzie się nie wybiera. MCPura jest tego najlepszym dowodem
Maserati nigdzie się nie wybiera. MCPura jest tego najlepszym dowodem
Christian Horner poza Red Bullem! Nie tak miał wyglądać koniec tej wielkiej historii
Christian Horner poza Red Bullem! Nie tak miał wyglądać koniec tej wielkiej historii
Zapłacisz nawet 1 zł na litrze więcej. Uważaj na włoskich stacjach
Zapłacisz nawet 1 zł na litrze więcej. Uważaj na włoskich stacjach