Diesle bardziej trują latem. Emisja NOx rośnie wraz z temperaturą

Emisja szkodliwych substancji wydobywających się z rur wydechowych aut wysokoprężnych jest zależna od temperatury powietrza - stwierdzili badacze TRUE Initiative. Podczas upałów wzrasta ona aż o 30 proc.

Największy wzrost emisji tlenków węgla dotyczył najnowszych autNajwiększy wzrost emisji tlenków węgla dotyczył najnowszych aut
Źródło zdjęć: © East News/PIOTR KAMIONKA/REPORTER
Tomasz Budzik

Przed kilkoma laty Światowa Organizacja Zdrowia potwierdziła, że spaliny z silników wysokoprężnych przyczyniają się do rozwoju poważnych chorób układu oddechowego, serca, a także zwiększają ryzyko wystąpienia nowotworu. Od tamtego czasu rozszerza się wiedza na temat wpływu spalin diesli na zdrowie mieszkańców miast.

W 2018 r. okazało się, że rzeczywista emisja z rur wydechowych samochodów jeżdżących po drogach może znacznie odbiegać od oficjalnych danych znajdujących się w katalogach. Stwierdzono wówczas, że aż 91 proc. samochodów spełniających normę Euro 6 oraz wszystkie auta spełniające niższe normy emitują więcej tlenków azotu (NOx) niż określa norma. Dochodzi nawet do osiemnastokrotnych przekroczeń. Znacznie lepiej było w przypadku aut benzynowych, w których problem w ogóle nie występował w przypadku samochodów spełniających normę Euro 6 oraz jedynie w 4 proc. pojazdów z normą Euro 5.

Teraz naukowcy informują o kolejnych wnioskach wyciągniętych na podstawie analizy rzeczywistej emisji spalin. Na podstawie badań 180 tys. pojazdów przeprowadzonych w Paryżu stwierdzono, że wraz ze wzrostem temperatury zwiększa się emisja NOx. Gdy temperatura powietrza przekracza 30 stopni Celsjusza, ilość tlenków węgla wyraźnie rośnie. Jak dokładnie? Wiele zależy tu od normy Euro, jaką spełnia pojazd.

Pod uwagę brano emisję NOx w temperaturze od 20 do 30 stopni Celsjusza i wtedy, gdy przekraczała ona 30 stopni. W przypadku samochodów spełniających normę Euro 3 ilość tlenków węgla rosła o 7 proc., dla Euro 4 o 15 proc., dla Euro 5 o 19 proc. a dla Euro 6 aż o 30 proc.

Co to oznacza? Badania francuskich naukowców mogą sprawić, że władze miast, które już wprowadziły ograniczenia ruchu dla diesli - albo zamierzają je wprowadzić - będą musiały jeszcze raz przemyśleć swoje regulacje. Słabość tworzonych w ten sposób systemów polega na tym, że poprawę jakości powietrza w rzeczywistych warunkach mają przynieść rygory określane na podstawie otrzymywanych w laboratoriach wartości emisji danych modeli aut. Jak pokazują Francuzi, nie tędy droga.

Według międzynarodowej organizacji samochodowej FIA (Fédération Internationale de l’Automobile) zanieczyszczenia powodowane przez diesle na całym świecie są co roku przyczyną śmierci 38 tys. ludzi.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Najsłynniejsza fuszerka drogowa w Polsce. Naprawią "fale Dunaju"
Najsłynniejsza fuszerka drogowa w Polsce. Naprawią "fale Dunaju"