Czyszczenie klimatyzacji – jak często wykonywać? Ile kosztuje?

Serwis klimatyzacji powinno się wykonywać raz na rok. Nie wolno przy tym zapominać o dezynfekcji, dzięki której pozbędziemy się grzybów i drobnoustrojów groźnych dla ludzkiego układu oddechowego.

Serwis klimatyzacjiSerwis klimatyzacji
Źródło zdjęć: © fot. Mariusz Zmysłowski
Maciej Gis

Klimatyzacja w samochodzie to od lat niemal standard. Jest niezastąpiona w upały, ponieważ podnosi komfort i bezpieczeństwo prowadzenia pojazdu - wysoka temperatura w aucie osłabia organizm kierowcy i zmniejsza koncentrację. Jest też doskonałym wsparciem w zimę i jesienią, kiedy szyby intensywnie parują.

Czyszczenie klimatyzacji – profilaktyka

Należy pamiętać, że aby klimatyzacja była sprawna, nie tylko pod względem mechanicznym, trzeba o nią dbać tak, jak o pozostałe podzespoły pojazdu. Konieczne jest zatem, przy okazji innych czynności serwisowych, także jej dezynfekowanie, popularnie nazywane odgrzybianiem. To właśnie grzyby obok drobnoustrojów oraz alergenów namnażają się w kanałach wentylacyjno-klimatyzacyjnych. Poza przykrym zapachem mogą powodować stany zapalne i alergie, a nawet zakaźne choroby układu oddechowego.

Kiedy czyścić klimatyzację?

Klimatyzację najlepiej serwisować wiosną, zanim nadejdą pierwsze fale upałów. Dlaczego akurat wtedy? Ponieważ wilgotne powietrze w okresie jesienno-zimowym przyspiesza namnażanie się bakterii i grzybów w układzie wentylacyjnym pojazdu. Serwis klimatyzacji jest niczym innym, jak wiosennym porządkiem po zimie.

Należy pamiętać, aby nie odkładać w czasie tej czynności serwisowej. Jeśli w kabinie czuć wyraźny zapach pleśni, to znaczy, że grzyby i bakterie zadomowiły się już na dobre.

Jeśli nie wykonaliście tych zabiegów na wiosnę, warto sobie przypomnieć o nich jesienią, przed sezonem zimowym. I tak "zapuszczona" klimatyzacja po ubiegłym sezonie, w nowej fali wilgoci drastycznie pogorszy swój stan.

Jak czyścić klimatyzację?

Praktyczną i skuteczną metodą odświeżania klimatyzacji jest tzw. ozonowanie, które wykonuje się za pomocą specjalnych generatorów ozonu. Sama czynność jest bezwonna, w porównaniu na przykład do metody chemicznej. Ozonowanie usuwa również niepożądane drobnoustroje i zapachy z tapicerki i podsufitki.

Dezynfekcję można wykonać też poprzez podanie do kanałów nawiewu lub bezpośrednio na parownik specjalnego środka czynnego, który ma działanie bakterio- i grzybobójcze. W ramach tej metody aplikuje się także środki zapachowe usuwające nieprzyjemne zapachy wewnątrz kabiny pojazdu.

Klimatyzację można też oczyścić metodą domową. Wystarczy nabyć odpowiedni preparat odgrzybiający w aerozolu i poprzez elastyczną rurkę zaaplikować go w głąb kanałów wentylacji, postępując zgodnie z instrukcją producenta. To tania, ale i najmniej skuteczna metoda, ponieważ nie gwarantuje usunięcia wszystkich grzybów i bakterii, m.in. dlatego, że rurka nie zawsze jest w stanie sięgnąć najgłębszych zakamarków i dotrzeć do parownika (odpowiada za osuszanie powietrza oraz schładzanie).

Czyszczenie takimi sklepowymi aerozolami przynosi skutek, ale krótkotrwały, bo nieprzyjemny zapach może wkrótce powrócić. Ta metoda ma jeszcze jeden słaby punkt. Po takim zabiegu auto trzeba wietrzyć przez dłuższy czas, a i tak substancje chemiczne utrzymują się nawet przez kilka dni.

Ile kosztuje odgrzybianie klimatyzacji?

Wszystko zależy od metody czyszczenia i lokalizacji warsztatu. Najtańsze aerozole do samodzielnej dezynfekcji kosztują kilkanaście złotych. Za markowy i lepszej jakości produkt, trzeba zapłacić mniej więcej 50 zł.

Odgrzybianie wykonywane w serwisie za pomocą chemii to wydatek ok. 80–120 zł. Nieznacznie mniej zapłacimy za ozonowanie – od 60 do 80 złotych. Przeciętnie 100 zł trzeba zapłacić za płukanie parownika.

Pamiętać należy także, że profilaktycznie czyszczenie powinno się zbiegać z kompleksowym serwisem klimatyzacji, podczas którego mechanik sprawdzi szczelność, stan techniczny oraz poziom czynnika chłodzącego. Warto zatem połączyć te czynności.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł