Czy wolno hamować silnikiem? Starsi kierowcy się mylą

Każdy wie, że pojazd można zatrzymać za pomocą hamulców. Tymczasem warto znać także metodę hamowania silnikiem, co jest przydatne nie tylko ze względu na oszczędność paliwa, ale również zużycie elementów samochodu.

Hamowanie silnikiemNajczęściej tę technikę wykorzystuje się przy przekładni manualnej, choć w automacie można skorzystać z łopatek
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński

Hamowanie silnikiem jest proste, ale wymaga przyzwyczajenia się do pojazdu. Proces polega na zdjęciu nogi z pedału gazu, pozostawiając bieg włączony. Generalna zasada to: niższy bieg powoduje większe wytracanie prędkości przez samochód.

Zatem gdy zjeżdżamy z góry, zmiana z piątego na czwarty bieg pomoże zmniejszyć prędkość. Przejście na trzeci bieg spowolni nas mocniej, lecz trzeba uważać, aby nie przesadzić i nie zwiększyć zbyt intensywnie obrotów silnika, co może doprowadzić do kosztownej awarii. Warto dobrze poznać swój samochód – każda skrzynia biegów ma inne przełożenia. Klucz do sukcesu to dobranie biegu do prędkości i warunków na drodze.

W nowoczesnych autach po odpuszczeniu gazu paliwo nie trafia do cylindrów, więc przemieszczamy się bez jego zużycia. Jednak starsze modele z gaźnikami nie działały w ten sposób, w efekcie czego niektórzy kierowcy starszej daty nie wiedzą o takim efekcie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Czy od pewnego wieku kierowcy powinni rezygnować z kierowania pojazdów? Zapytaliśmy przechodniów

Zaleca się korzystanie z tej techniki również dlatego, że zmniejsza zużycie klocków hamulcowych. Jest to szczególnie użyteczne w terenach górskich, gdzie zjeżdżanie bez hamowania silnikiem może przegrzać układ hamulcowy.

Nieumiejętne hamowanie silnikiem może być jednak szkodliwe. Zbyt gwałtowna redukcja biegów (na przykład o dwa i więcej) może nadmiernie obciążać sprzęgło, co prowadzi do jego zużycia. Takie działania mogą również negatywnie wpływać na koło zamachowe, które zmniejsza wibracje.

Kwestia bezpieczeństwa jest istotna, zwłaszcza przy samochodach z napędem na tył. Choć współczesne auta zwykle mają system ESP pomagający kontrolować nadmiarowe ruchy tylnej osi, należy być ostrożnym. Redukcja biegu na zakręcie z wilgotną nawierzchnią lub pokrytą piaskiem może prowadzić do poślizgu. Technologia jest pomocna, ale zdrowy rozsądek jest niezastąpiony — prawa fizyki są niezmienne.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: nowy Mitsubishi Eclipse Cross i Grandis – nadciąga odsiecz
Pierwsza jazda: nowy Mitsubishi Eclipse Cross i Grandis – nadciąga odsiecz
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Plaga kradzieży w Polsce. Złodzieje znaleźli sobie nowy cel
Plaga kradzieży w Polsce. Złodzieje znaleźli sobie nowy cel
Prawdziwa plaga w Polsce. Takich kierowców są tysiące
Prawdziwa plaga w Polsce. Takich kierowców są tysiące
Mazda wygrywa w sądzie z Krajową Informacją Skarbową. Hybrydy z niższą akcyzą
Mazda wygrywa w sądzie z Krajową Informacją Skarbową. Hybrydy z niższą akcyzą
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Eksperci o sytuacji na stacjach. Wiemy, jak będzie pod koniec miesiąca
Eksperci o sytuacji na stacjach. Wiemy, jak będzie pod koniec miesiąca
Kultowa Škoda 1000 MBX powraca jako koncept
Kultowa Škoda 1000 MBX powraca jako koncept
Wideo: Zgubił koło na przejeździe kolejowym. Niewiele zabrakło do tragedii
Wideo: Zgubił koło na przejeździe kolejowym. Niewiele zabrakło do tragedii
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu