Poradniki i mechanikaKlocki hamulcowe – jak sprawdzić, czy nie trzeba ich wymienić?

Klocki hamulcowe – jak sprawdzić, czy nie trzeba ich wymienić?

Klocki hamulcowe – jak sprawdzić, czy nie trzeba ich wymienić?
19.10.2021 14:23, aktualizacja: 14.03.2023 14:43

Hamulce są jednym z ważniejszych układów bezpieczeństwa w pojeździe. I choć składa się na nie szereg elementów, dziś zajmiemy się klockami hamulcowymi i tarczami. Co ile wymieniać klocki hamulcowe? Jak wymienić klocki hamulcowe? Sprawdźmy.

Samochód może mieć niesprawny centralny zamek, radio czy klimatyzację. I choć usterki te okażą się denerwujące i obniżą komfort podróżowania, nie mają bezpośredniego wpływu na bezpieczeństwo jazdy. Jakie elementy mają? Idealnym przykładem są klocki hamulcowe. To ich stan decyduje o tym, czy samochód zatrzyma się w porę przed przeszkodą. Dlatego dziś poruszymy ich temat i opowiemy wam wszystko to, co powinniście wiedzieć o wymianie klocków hamulcowych.

Co ile wymieniać klocki hamulcowe?

Ile wytrzymują klocki hamulcowe? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na tak zadane pytanie. Bo czasami elementy cierne są w stanie pokonać 30, a czasami 80 tys. km. Interwał między wymianami zależy od kilku czynników, z których uwarunkowania technologiczne są dopiero pierwszym z nich. Wpływ na ścieranie klocków ma też technika jazdy, główne miejsce eksploatacji czy rodzaj technologii napędowej.

Kierowca jeżdżący w sposób dynamiczny i poruszający się głównie w mieście może wymieniać klocki hamulcowe już co 30 tys. km. W autach hybrydowych, w których rolę hamulców przejmuje często rekuperacja – odpowiedź na pytanie "Ile wytrzymują klocki hamulcowe?" może brzmieć: nawet 80, 100 czy 120 tys. km.

Wymiana klocków hamulcowych przód odbywa się zazwyczaj częściej niż wymiana klocków hamulcowych tył. Powód? Przód hamuje dożo częściej. I nie jest to absurd. Moc napędowa w większości pojazdów jest przenoszona w układzie FWD. A to oznacza, że na przednich kołach w dużej mierze skupia się np. działanie układu ESP i ABS. To po pierwsze. Po drugie, przód po prostu jest cięższy. To nad przednią osią zamontowany został silnik.

Ile kosztuje wymiana klocków hamulcowych? Cena zależy od rodzaju pojazdu. Nowe elementy cierne w Volkswagenie Golfie będą kosztować 100 zł, a w Mercedesie klasy S nawet 2400 zł! Pomoc mechanika – to kolejna pozycja na rachunku opisanym jako wymiana klocków hamulcowych. Cena usługi zazwyczaj nie jest wysoka. W warsztatach zrzeszonych w sieci Motointegrator wymiana klocków hamulcowych może kosztować to zaledwie 100 zł. I za tą kwotę kierowca kupuje fachową wiedzę i pewność, że wymiana zostanie wykonana prawidłowo.

Jak wymienić klocki hamulcowe?

Wymiana klocków zaczyna się od ściągnięcia koła. W kolejnym etapie należy cofnąć tłoczek, zdjąć zawleczkę zabezpieczającą, odkręcić prowadnice oraz zdjąć zacisk. Zmiana klocków hamulcowych to jednak też smarowanie tłoka oraz dokładne czyszczenie jarzma i prowadnic. Procedurę kierowca może wykonać we własnym garażu. Warto jednak pamiętać o tym, że do wymiany konieczna jest wiedza techniczna – szczególnie, że hamulce to ważny element bezpieczeństwa w pojeździe. Taką wiedzą i koniecznymi narzędziami dysponują mechanicy.

Jak docierać klocki hamulcowe?

Nowe klocki hamulcowe zamontowane do używanej wcześniej tarczy pracują początkowo na 30 do 50 proc. powierzchni. Powód? O ile nowe klocki są płaskie, o tyle stare, często już skorodowane tarcze hamulcowe są ścięte w stożek. Proces dopasowywania się kształtem może zająć nawet od 400 do 600 km. Na tym dystansie producenci zalecają unikanie gwałtownego hamowania – nowe klocki hamulcowe w ich czasie mogą się punktowo przegrzewać. Oczywiście kierowca może też zdecydować się na docieranie hamulców. Proces ten polega na rozpędzeniu auta do 50 – 60 km/h i wyhamowanie go o 5 – 10 km/h. Procedurę np. na pustej drodze należy powtórzyć mniej więcej 10-krotnie, a następnie trzeba dać hamulcom wystygnąć.

Nieco inaczej wygląda sytuacja w przypadku, w którym wymiana hamulców polega nie tylko na zmianie klocków, ale kiedy trzeba wymienić jeszcze stare zardzewiałe tarcze hamulcowe. Przede wszystkim kierowca powinien unikać gwałtownego hamowania – mniej więcej na dystansie 1000 km. Jeżeli chodzi o docieranie klocków i tarcz hamulcowych, to ponownie konieczne jest hamowanie autem na pustym odcinku drogi. W tym przypadku prowadzący powinien rozpędzić auto do 50 km/h i wyhamować je do zera – delikatnie, ale stanowczo (ale nie gwałtownie). Tak przeprowadzone docieranie hamulców sprawi, że wymiana tarczy hamulcowej wraz z klockami pozwoli na zachowanie pełnej siły hamowania auta.

Docieranie klocków i tarcz hamulcowych to jeden z ważniejszych elementów prawidłowo wykonanej wymiany. Błędy popełnione przez kierowcę – a w tym szczególnie zbyt mocne hamowanie zaraz po wymianie – sprawią, że wymiana zakończy się pojawieniem się wibracji na kierownicy lub piszczenia oraz osłabioną siłą hamowania. – jak mówi ekspert z Motointegrator.com.

Dlaczego nowe klocki hamulcowe piszczą?

Piszczące hamulce to częsty problem kierowców, którzy dopiero co wymienili klocki hamulcowe. A wynika on nie z siły tarcia, a z wibracji – konkretnie wysokich częstotliwości akustycznych drgań. Warto jednak wiedzieć o tym, że hamulce piszczą na ogół nie z uwagi na wady klocków, a błędy popełnione przez mechanika. Dlatego tak ważne jest powierzenie tej czynności profesjonaliście.

Sposób na piszczące klocki? Są przede wszystkim dwa. Po pierwsze w czasie montażu klocków należy dokładnie oczyścić zacisk. Korozja zebrana na prowadnicy klocka hamulcowego, na jarzmie zacisku sprawia, że brakuje wymaganej odległości pomiędzy klockiem a jarzmem. Po drugie piszczące hamulce to wynik smarowania, a nie wymiany tulei gumowych prowadzących w zacisku, ewentualnie niezastosowania płytek lub blaszek antywibracyjnych.

Jaki jest sposób na piszczące hamulce? Kierowca w pierwszej kolejności powinien wybrać dobrej jakości klocki – a różnica między modelem średniej klasy, a wysokiej często są niewielkie. Poza tym, kluczem do sukcesu jest fachowy mechanik, który podpowie jakie elementy warto wymienić przy okazji i dokładnie wyczyści zacisk.

Jak długo trwa wymiana klocków hamulcowych?

Wymiana klocków hamulcowych ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa. Ale to nie jedyny powód, dla którego naprawę warto powierzyć mechanikowi. Warsztat mechaniczny również dużo szybciej upora się z wykonaniem procedury. Ile czasu wymienia się klocki hamulcowe? Wprawny mechanik zrobi to nawet w ciągu pół godziny do godziny. Domorosły mechanik bez wprawy będzie potrzebował na to samo nawet kilku godzin – nie wspominając o marginesie błędów i zakupie koniecznych kluczy oraz materiałów. Skutek? Wymiana klocków hamulcowych to chyba jeden z tych przykładów, na których nie warto oszczędzać 100 zł.

Musisz wymienić klocki hamulcowe? Skontaktuj się z nami:

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)