Policjant mierzy prędkość przed przejściem. Znasz ten przepis?

W przepisach ruchu drogowego jest napisane wprost, że zbliżając się do przejścia dla pieszych kierowca pojazdu ma obowiązek zmniejszyć prędkość. Warto jednak zrozumieć pełny zapis przepisu, by z jednej strony nie narazić się na poważne konsekwencje, a z drugiej nie robić bezsensownych manewrów.

Policjant mierzący prędkośćPolicjant mierzący prędkość
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Lubuska Policja
Marcin Łobodziński
159

Czy faktycznie istnieje obowiązek zmniejszenia prędkości przed przejściem dla pieszych? W ustawie Prawo o ruchu drogowym znajdziemy to napisane wprost:

Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się na tym przejściu albo na nie wchodzącego i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na tym przejściu albo wchodzącemu na to przejście, z zastrzeżeniem ust. 1a.

Prawo o ruchu drogowym
Art. 26. 1. 

Jak widać, przepis ten mówi o obowiązku zmniejszenia prędkości, lecz powiązuje go z obecnością pieszego. W praktyce oznacza to, że sam fakt zbliżania się do przejścia dla pieszych jeszcze nie obliguje kierowcy do zredukowania prędkości. Obowiązek taki zachodzi wtedy, kiedy pojawiają się odpowiednie okoliczności w pobliżu przejścia dla pieszych.

Przykładowo, jeśli poruszamy się jezdnią, do której przylega chodnik i warunki drogowe sprawiają, że jest bardzo ślisko, to nawet jeśli żaden pieszy nie zbliża się do przejścia, ale znajduje się w pobliżu, należy zmniejszyć prędkość. Chodzi tu o zastosowanie zasady szczególnej ostrożności, czyli przyjęcie za możliwe np. wejście pieszego na przejście, pomimo iż nie ma do tego prawa. W tej sytuacji prędkość musi być na tyle niska, by kierowca mógł odpowiednio zareagować i – jak mówi ustawa: "…nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się na tym przejściu albo na nie wchodzącego…".

To samo może dotyczyć sytuacji, kiedy w okolicy przejścia dla pieszych znajduje się duża liczba pieszych, choć nie widać, by któryś z nich miał zamiar na przejście wejść. Jeśli kierujący widzi taką sytuację powinien, kierując się zasadą ograniczonego zaufania, zmniejszyć prędkość.

Podobnie będzie wtedy, kiedy jadący z naprzeciwka pojazd wyraźnie zwalnia lub zatrzymuje się przed przejściem dla pieszych. Choć sam fakt oczekiwania pieszego na przejście nie jest jeszcze przesłanką, by zatrzymać się przed przejściem, to przesłanką jest tu zachowanie innego kierującego. Wskazuje ono na to, że pieszy może odczytać jego intencje jako ustąpienie i wejść na przejście, nawet nie zachowując ostrożności. To kolejna sytuacja, kiedy przed przejściem mamy obowiązek zmniejszyć prędkość.

W komentarzu do ustawy Prawo o ruchu drogowym wydawnictwa C.H. Beck autorzy powołują się na jeden z wyroków sądu: "Podkreślenia wymaga, że kierowca zbliżając się do przejścia dla pieszych zawsze musi się liczyć z możliwością pojawienia się na jezdni pieszego, jest więc zobowiązany zmniejszyć szybkość do granic pozwalających w razie potrzeby na natychmiastowe zatrzymanie pojazdu".

Aby to doprecyzować, warto zacytować jednak inny wyrok: "Zatem o potrzebie, np. zmniejszenia prędkości pojazdu nie decyduje sam fakt zbliżenia się do przejścia dla pieszych, lecz warunki i sytuacja drogowa umożliwiająca kierującemu przy danej prędkości odpowiednio szybkie reagowanie".

Czy policjant może wystawić mandat za niezmniejszenie prędkości przed przejściem?

Jeśli kierujący nie przekroczył dopuszczalnej prędkości, to zdecydowanie nie może za sam fakt niezmniejszenia prędkości przed przejściem dostać mandatu. Zatem na widok policyjnej "suszarki" trzymanej przez funkcjonariusza stojącego za przejściem (jak na zdjęciu) nie trzeba niepotrzebnie reagować.

Zareagować należy jednak, jeśli sytuacja w okolicy samego przejścia tego wymaga, czyli jest tam dużo pieszych i w każdej chwili jeden z nich może zdecydować się na wejście. W tych okolicznościach policjant mierząc prędkość za przejściem może zareagować. Nie ma natomiast w taryfikatorze mandatów wprost przypisanej kwoty grzywny za takie wykroczenie, więc działa tu art. 97 kw (od nagany do 3000 zł grzywny).

Przepis w art. 26. może być wykorzystany w każdej sprawie sądowej dotyczącej potrącenia pieszego. Tu zarówno obowiązek zmniejszenia prędkości, jak i zachowania szczególnej ostrożności, będą miały istotny wpływ na decyzję sądu. Powołany biegły może określić w przybliżeniu prędkość pojazdu i nawet jeśli będzie zgodna z przepisami, ale za wysoka do tej konkretnej sytuacji, może to być czynnik obciążający. Jeśli więc w pobliżu przejścia znajduje się choć jeden pieszy, to nawet jeśli sytuacja nie wskazuje na to, by chciał wejść na jezdnię, należy zmniejszyć prędkość.

Wybrane dla Ciebie

Z bulwarów prosto w bieszczadzką dzicz. Sprawdziłem, jak śpi się w namiocie na dachu Porsche Cayenne
Z bulwarów prosto w bieszczadzką dzicz. Sprawdziłem, jak śpi się w namiocie na dachu Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Rolls-Royce Ghost serii II Black Badge, czyli jak zrobić lifting katedry
Pierwsza jazda: Rolls-Royce Ghost serii II Black Badge, czyli jak zrobić lifting katedry
Najoszczędniejsze diesle do 50 tys. zł. Zawiozą cię do Chorwacji prawie za darmo
Najoszczędniejsze diesle do 50 tys. zł. Zawiozą cię do Chorwacji prawie za darmo
Na stacjach wciąż duże różnice. Nie wszyscy kierowcy mają powody do radości
Na stacjach wciąż duże różnice. Nie wszyscy kierowcy mają powody do radości
Reguła prawej dłoni to dziś obowiązek. Mandat nawet 2500 zł
Reguła prawej dłoni to dziś obowiązek. Mandat nawet 2500 zł
Prius nowym wozem japońskiej gangsterki. Bo jest cichy
Prius nowym wozem japońskiej gangsterki. Bo jest cichy
Dua Lipa zaprojektowała Porsche. Efekt przerósł oczekiwania
Dua Lipa zaprojektowała Porsche. Efekt przerósł oczekiwania
Masz auto jednej z tych pięciu marek? Licz się z kontrolą
Masz auto jednej z tych pięciu marek? Licz się z kontrolą
Marka znów zwalnia. Proszą pracowników, żeby odeszli
Marka znów zwalnia. Proszą pracowników, żeby odeszli
Pierwsza jazda: Geely EX5 – coraz bliżej celu
Pierwsza jazda: Geely EX5 – coraz bliżej celu
Pierwsza jazda: Mazda 6e - warto współpracować
Pierwsza jazda: Mazda 6e - warto współpracować
43 euro za otwartą szybę. Mandaty za granicą potrafią zaskoczyć
43 euro za otwartą szybę. Mandaty za granicą potrafią zaskoczyć