Czechy nie chcą kar za emisję. "Rzeczywistość różni się od oczekiwań UE"

Czechy, razem z Włochami, chcą połączyć siły i rozwiązać problem kar, na jakie niedługo będą narażeni europejscy producenci. W tle jest też kwestia ponownego przyjrzenia się zakazowi sprzedaży aut z silnikami spalinowymi.

Produkcja modelu KamiqProdukcja modelu Kamiq
Źródło zdjęć: © WP Autokult | René Fluger
Mateusz Lubczański
21

Przypomnijmy: od 1 stycznia 2025 roku producenci będą musieli płacić 95 euro kary za każde sprzedane auto, jeśli średnia emisja dwutlenku węgla w gamie przekroczy 94 g/km. Dotychczas było to 116 g/km. By nie płacić kar, trzeba będzie sprzedawać więcej hybryd plug-in (palących mało "na papierze") lub elektryków (które ostatnio jakoś nie sprzedają się najlepiej, chociażby ze względu na cenę i infrastrukturę ładowania).

Taka sytuacja jest nie do przyjęcia dla Czech. Minister transportu, Martin Kupka powiedział, że producenci mają problemy z zejściem do wymaganego limitu. – Nie mogą tego zrobić, ponieważ zainteresowanie elektrykami spada w całej Europie – podkreślił Kupka w niedzielnym wystąpieniu w CNN.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Škoda Elroq to pierwszy kompaktowy elektryk marki. Cena zapowiada się atrakcyjnie

- Rzeczywistość różni się od oczekiwań UE. Jeśli [przepisy – dop. red.] nie zostaną zmienione, europejscy producenci zapłacą duże kary i stracą konkurencyjność – podsumował Petr Fiala, premier czeskiego rządu.

Czechy zaprezentują swoje stanowisko razem z Włochami, podczas szczytu w Budapeszcie. Kraje są również za wcześniejszą oceną zakazu sprzedaży aut z silnikami spalinowymi od 2035 roku. Miała ona mieć miejsce w 2026 roku, ale tragiczna sytuacja europejskiej branży motoryzacyjnej najprawdopodobniej zmusi Unię do szybszego działania.

Przemysł motoryzacyjny w Czechach generuje 9 procent produktu krajowego brutto. Kraj liczy prawie 11 milionów mieszkańców, ale wyprodukował 1,4 mln pojazdów w 2023 roku.

Wybrane dla Ciebie

Nowe znaki w Polsce. Lepiej wiedzieć, co nakazują
Nowe znaki w Polsce. Lepiej wiedzieć, co nakazują
Oto najmocniejszy Opel w gamie. Tak, jest elektryczny
Oto najmocniejszy Opel w gamie. Tak, jest elektryczny
Nawet 500 zł miesięcznie za stare auto. Opłata wchodzi w 2026 r.
Nawet 500 zł miesięcznie za stare auto. Opłata wchodzi w 2026 r.
Paliwo tańsze o 50 gr. Pierwsza firma ujawniła wakacyjną promocję
Paliwo tańsze o 50 gr. Pierwsza firma ujawniła wakacyjną promocję
To już się dzieje. Chińskie auto oficjalnym rekordzistą Nürburgringu
To już się dzieje. Chińskie auto oficjalnym rekordzistą Nürburgringu
BMW wycofuje słabszą wersję XM. Od teraz będzie tylko topowa
BMW wycofuje słabszą wersję XM. Od teraz będzie tylko topowa
Skandaliczne zachowanie kierowcy Audi. Policja szybko odkryła powód
Skandaliczne zachowanie kierowcy Audi. Policja szybko odkryła powód
Skończy z korkami nad morze. Część trasy otworzą już w czerwcu
Skończy z korkami nad morze. Część trasy otworzą już w czerwcu
500 zł mandatu za rower. Wystarczy, że policjant rzuci okiem
500 zł mandatu za rower. Wystarczy, że policjant rzuci okiem
Opłata za starsze auto. Od 2026 r. 2,5 zł za godzinę
Opłata za starsze auto. Od 2026 r. 2,5 zł za godzinę
Škoda Enyaq RS Race korzysta z biokompozytów. To jak carbon, tylko z lnu
Škoda Enyaq RS Race korzysta z biokompozytów. To jak carbon, tylko z lnu
Kierowcy są zaskoczeni, gdy widzą taki komunikat. Oto co oznacza
Kierowcy są zaskoczeni, gdy widzą taki komunikat. Oto co oznacza