Co z Wanklem? Plany Mazdy na najbliższe lata

Podczas trwającego obecnie Tokyo Motor Show dyrektor Mazdy, Takashi Yamanouchi, w rozmowie z grupą dziennikarzy zdradził część planów japońskiej firmy na nadchodzące lata. Jakich nowości z Kraju Kwitnącej Wiśni możemy się spodziewać?

Mazda RX-8 RenesisMazda RX-8 Renesis
Mariusz Zmysłowski

Podczas trwającego obecnie Tokyo Motor Show dyrektor Mazdy, Takashi Yamanouchi, w rozmowie z grupą dziennikarzy zdradził część planów japońskiej firmy na nadchodzące lata. Jakich nowości z Kraju Kwitnącej Wiśni możemy się spodziewać?

Yamanouchi potwierdził, że planowany jest następca modelu RX-8. Produkcja wysłużonego sportowego auta Mazdy zostanie zakończona w 2012 roku. Nie ma jednak pewności co do tego, jak będzie wyglądał nowy samochód. Najistotniejsza kwestia, jaka pozostaje pod znakiem zapytania, to wybór jednostki napędowej. Do tej pory RX-8 słynęło z silnika Wankla, który osiągał bardzo wysokie prędkości obrotowe. 1,3 Renesis to motor, który przyciągał rzesze fanów do sportowego modelu Mazdy. Dyrektor firmy pozostawił trochę nadziei miłośnikom jednostek z wirującym tłokiem i oświadczył, że motor Wankla wciąż będzie rozwijany. Mimo że badania nie zostaną przerwane, Yamanouchi powiedział, że nie wiadomo w tej chwili, gdzie i kiedy trafią nowo opracowane silniki.

Mazda RX-8 Spirit R
Mazda RX-8 Spirit R

Według CEO Mazdy nie jest wykluczone, że modele RX-8 i MX-5 dostaną wspólnego następcę, a co za tym idzie – nowa MX-5 zostałaby wyposażona w jednostkę Wankla. Jeśli tego typu silniki mają w przyszłości trafiać pod maski samochodów, muszą zostać znacznie ulepszone. Obecnie niestety nie należą one do najbardziej przyjaznych środowisku. Sam Yamanouchi podkreślił, że Mazda musi opracować rozwiązania techniczne, które pomogą poprawić wydajność spalania paliwa i zwiększyć moment obrotowy generowany przez jej flagowe jednostki. W innym wypadku, jeśli nie będzie widać postępu w stosunku do obecnie stosowanych motorów Renesis, nie ma sensu wprowadzać do produkcji masowej nowych silników Wankla. Nie jest więc pewne, kiedy zobaczymy nową generację tych jednostek.

Mazda-MX-5-Spyder
Mazda-MX-5-Spyder

Inną możliwością użycia motoru z obracającym się tłokiem, rozważaną przeze dyrektora japońskiej marki jest stworzenie tego typu silnika zasilanego wodorem. Napęd nie byłby jednak przenoszony na koła bezpośrednio z wału napędowego tej jednostki. Stanowiłaby ona jedynie źródło momentu obrotowego napędzającego prądnicę. Powstałby zatem układ hybrydowy, którego jedynym produktem - oprócz energii mechanicznej - byłaby woda. Takashi Yamanouchi zdradził, że już teraz testowane są prototypy samochodów korzystające z tego typu napędu.

Stosowanie silników Wankla w samochodach to wciąż nietypowe rozwiązanie. Jeśli znacie inne ciekawe fakty dotyczące motoryzacji, zapraszam Was do podzielenia się nimi na naszym forum, w wątku Ciekawostki motoryzacyjne.

Źródło: WCF

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe