Co to jest moduł komfortu w samochodzie i gdzie go znaleźć?

Moduł komfortu steruje pracą systemów odpowiadających za wygodę kierowcy i pasażerów. Rozwój technologiczny sprawia, że moduły obsługują coraz większą liczbę urządzeń i podzespołów.

Moduł komfortu odpowiada za wszelkie urządzenia, które poprawiają komfort jazdy samochodem.Moduł komfortu odpowiada za wszelkie urządzenia, które poprawiają komfort jazdy samochodem.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Maciej Gis

Elektrycznie sterowane szyby i fotele, elektrycznie sterowane lusterka i kolumna kierownicy, centralny zamek, podgrzewanie siedzeń, szyberdach, oświetlenie kabinowe itp., a ostatnio także systemy bezpieczeństwa asystujące kierowcom podczas jazdy. Tymi wszystkimi urządzeniami steruje jeden moduł komfortu, za pomocą wspólnej magistrali wymiany danych.

Co to faktycznie jest moduł komfortu?

Moduł komfortu, w zależności od modelu auta i producenta, przeważnie zlokalizowany jest pod fotelem kierowcy, pod jego nogami lub w okolicy wewnętrznej skrzynki bezpieczników, gdzie zbiegają się wszystkie wiązki elektryczne pojazdu. W starszych rocznikach samochodów, np. gdzie nie ma elektrycznie otwieranych szyb lub zamka centralnego, moduł komfortu nie był montowany.

Moduł to urządzenie elektroniczne, które współpracuje z magistralami przesyłu informacji, najczęściej CAN, ale także MOST oraz LIN, lub za pośrednictwem transmisji radiowej w standardzie Bluetooth.

W najstarszym typie magistrali LIN (z ang. Local Interconnect Network), stosowanym na przełomie XX wieku, prędkość transferu danych wynosiła do 20 kb/s i odpowiadała m.in. za sterowanie systemem alarmowym czy centralnym zamkiem auta.

Masowo stosowana od 2005 roku we wszystkich nowych autach magistrala CAN (z ang. Controller Area Network) gwarantuje szybszy przesył danych, w zależności od wersji (Low czy High Speed) – do 100 kb/s, stworzony do sterowania urządzeniami powiązanymi z komfortem jazdy (klimatyzacją, elektroniką wnętrza) oraz zarządzania systemami multimedialnymi (audio i nawigacją).

W przypadku bardzo szybkiej wymiany danych stosuje się rozbudowaną magistralę określaną skrótem MOST (z ang. Media Oriented System Transport), umożliwiającą łączenie systemów informatycznych i multimedialnych. Szybkość przesyłu danych wynosi od 25 do nawet 124 kb/s. Tak duża prędkość jest jednak zarezerwowana przede wszystkim dla coraz bardziej skomplikowanych systemów bezpieczeństwa.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i... w terenie! Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i... w terenie! Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Felerna autostrada będzie jak nowa. GDDKiA ogłosiła przetarg
Felerna autostrada będzie jak nowa. GDDKiA ogłosiła przetarg
Najsłynniejsza Mazda w Polsce na sprzedaż. Hanka z "M jak Miłość" wjechała nią w kartony
Najsłynniejsza Mazda w Polsce na sprzedaż. Hanka z "M jak Miłość" wjechała nią w kartony
Niemal każdy miał taki gadżet w PRL. Teraz przedmiot może wrócić do łask
Niemal każdy miał taki gadżet w PRL. Teraz przedmiot może wrócić do łask
Te silniki lepiej omijaj. Francuzi się nie popisali
Te silniki lepiej omijaj. Francuzi się nie popisali
Test opon zimowych 2025 GTÜ. Zaskoczenie na dole stawki
Test opon zimowych 2025 GTÜ. Zaskoczenie na dole stawki
Kierunkowskaz na skrzyżowaniu łamanym. Kierowcy często się gubią
Kierunkowskaz na skrzyżowaniu łamanym. Kierowcy często się gubią
Warszawa pod lupą. Sprawdzą skuteczność strefy czystego transportu
Warszawa pod lupą. Sprawdzą skuteczność strefy czystego transportu
Tyle zapłacimy za paliwo w przyszłym tygodniu. Są prognozy
Tyle zapłacimy za paliwo w przyszłym tygodniu. Są prognozy
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Aston Martin DB12 S. Kiedy wiele to wciąż za mało
Aston Martin DB12 S. Kiedy wiele to wciąż za mało