Co to jest AdBlue?
To płynny i czysty roztwór mocznika w wodzie demineralizowanej o stężeniu 32,5 proc. Bierze udział w procesie oczyszczania spalin ze szkodliwych tlenków azotu.
08.06.2016 | aktual.: 30.03.2023 11:36
AdBlue to ściślej nazwa handlowa roztworu mocznika i wody demineralizowanej. Techniczne oznaczenie tej substancji to AUS32 w Europie, DEF w USA lub ARLA32 w Brazylii. Płyn jest podawany pod ciśnieniem przez specjalny wtryskiwacz do katalizatora systemu SCR (selektywnej redukcji katalitycznej) pojazdu z silnikiem zasilanym olejem napędowym.
Katalizator ten służy wyłącznie do oczyszczania spalin z tlenków azotu (NOx). Gdy AdBlue dostaje się do jego wnętrza, zmienia się w amoniak i dwutlenek węgla. Wchodzi w reakcję chemiczną z tlenkami azotu, która kończy się zamianą ich w nieszkodliwy dla środowiska azot i parę wodną.
Płyn AdBlue jest nieszkodliwy dla środowiska, człowieka i nie jest niebezpieczny. Nie jest także dodatkiem do paliwa, jak myślą niektórzy użytkownicy. W samochodzie jest dla niego nie tylko oddzielny zbiornik, ale także osobny wlew. Kierowca auta wyposażonego w system SCR jest informowany o poziomie płynu AdBlue na ekranie komputera pokładowego.
Gdzie kupić AdBlue?
Płyn AdBlue można kupić praktycznie na każdej stacji benzynowej, w sklepach sprzedających produkty chemiczne do samochodów oraz w serwisach samochodowych. Na niektórych stacjach są nawet dystrybutory tankujące płyn AdBlue do samochodów ciężarowych, które mają duże zbiorniki. Do aut osobowych zwykle płyn kupuje się w butelkach.
Cena AdBlue
Cena płynu AdBlue w dużej mierze zależy od wielkości opakowania w jakim jest sprzedawany. Można przyjąć średnią cenę na poziomie około 3-4 zł/litr. W dużych pojemnikach może kosztować nawet dwa razy mniej. Średnie zużycie AdBlue odpowiada ok. 5 proc. spalanego oleju napędowego.
Jak uzupełniać płyn AdBlue?
Odnajdując wlew płynu najlepiej uzupełnić jego poziom do maksimum przy użyciu lejka. Im więcej płynu zostanie nalane, tym elektronika pokładowa lepiej skalibruje się pod kątem liczenia jego zużycia i rzeczywistego poziomu.
Dlatego nie warto robić dolewek zbyt często. O lejku należy pamiętać dlatego, że AdBlue jest substancją powodującą dość silną korozję. Dobrze jest nie rozlać go nawet po karoserii zabezpieczonej lakierem.
W jakich autach używa się AdBlue?
Do niedawna wybrani producenci samochodów osobowych, do niektórych silników Diesla spełniających normę Euro 5 potrzebowali katalizatora SCR do oczyszczenia spalin zgodnie z tą normą. Dziś niemal każdy silnik Diesla mający spełnić wchodzącą niebawem normę Euro 6 potrzebuje już systemu SCR, a zatem również płynu AdBlue. Samochody ciężarowe i traktory używają systemu SCR już od wprowadzenia normy Euro 5.