Chiński Great Wall Motors wchodzi na polski rynek
Chińskie firmy motoryzacyjne wielokrotnie próbowały ulokować na stałe swoje produkty na rynku europejskim. Jedne odstraszyły wymagania Komisji Europejskiej w zakresie wyposażenia, bezpieczeństwa i emisji spalin, inne nie przebiły się średnio atrakcyjną ceną, ale i niską jakością, która okazała się nie do przyjęcia przez Europejczyków. Czy Great Wall Motors będzie pierwszym producentem, któremu się uda?
28.09.2015 | aktual.: 02.10.2022 09:23
Great Wall Motors to koncern utworzony w 1984 roku w Chinach specjalizujący się głównie w samochodach terenowych i pick-upach, ale produkujący również SUV-y i małe samochody miejskie. Na świecie promowany jest model Haval H6 tej firmy, który z powodzeniem uczestniczył w Rajdzie Dakar. W ubiegłorocznej edycji załoga Christian Lavieille i Jean-Pierre Garcin zajęła 8. miejsce w klasyfikacji samochodów, natomiast w latach 2012 i 2013 auta tej marki uzyskały odpowiednio 7. i 6. miejsce w generalce. Haval to submarka koncernu Great Wall zajmująca się bardziej luksusowymi odmianami aut.
Marka Great Wall wchodzi na polski rynek dzięki firmie Ecce Baltica Motors z Ożarowa Mazowieckiego, która zajmie się importem aut z Bułgarii, gdzie mieści się europejska fabryka GWM. Samochody spełniają wszystkie wymagania stawiane producentom w Europie i są wyposażone w nowoczesne jednostki napędowe. W Polsce debiutują dwa modele: H6 oraz Steed.
Great Wall H6 to średniej wielkości SUV o długości 4640 mm i rozstawie osi 2680 mm, a więc wymiarami zbliżony na przykład do Mitsubishi Outlandera. Zaskakująca jest natomiast pojemność bagażnika, która według producenta wynosi 808 litrów, a po złożeniu siedzeń powiększa się do 2010 litrów. H6 jest wyposażony w niezależne zawieszenie wszystkich kół. Auto może być napędzane silnikiem benzynowym lub Diesla. Benzyna to jednostka o pojemności 1,5 litra z turbodoładowaniem o mocy 143 KM i momencie obrotowym 220 Nm. Wyposażony w ten silnik Great Wall H6 ma się rozpędzać do 100 km/h w 11,2 s i osiągać prędkość maksymalną 180 km/h.
Drugą jednostką jest 2-litrowy diesel o mocy 143 KM i momencie obrotowym 310 Nm. Czas rozpędzania do 100 km/h to 11,4 s, a prędkość maksymalna wynosi 175 km/h. W obu wersjach napęd na cztery koła z dołączaną tylną osią jest opcją, a samochody są wyposażone w manualne skrzynie biegów.
Już teraz można zamawiać H6, który występuje w trzech standardach wyposażenia: One, Star i Premium. Nie znamy szczegółów specyfikacji, ale należy się spodziewać dużej ilości elementów z zakresu komfortu i niewielkiej z zakresu bezpieczeństwa. Wystarczy wspomnieć, że podstawowa wersja nie ma nawet bocznych poduszek powietrznych.
Cena podstawowa wersji benzynowej z napędem 4x2 została określona na 21 000 euro dla klienta instytucjonalnego, przy czym obejmuje ona całkowity koszt brutto 3-letniego leasingu. Przyjmując, że kurs euro do polskiego złotego na poziomie 4,2 za takie auto zapłacimy 88 200 zł. Klient indywidualny musi wyłożyć nieco mniej pieniędzy, bo około 84 000 zł (bez kosztu leasingu). To i tak sporo jak na samochód z napędem na jedną oś. Wspomniany Mitsubishi Outlander w wersji 2.0 MIVEC 2WD kosztuje 83 990 zł i tyle samo zapłacimy za świeżutkiego Hyundaia Tucsona 1.6 GDI 2WD – oba samochody z kompletem poduszek powietrznych. Natomiast najtańszy Great Wall H6 z dieslem kosztuje w leasingu 23 800 euro, czyli 99 960 zł i dla klienta indywidualnego około 96 000 zł. Tu znów Chińczycy nie popisali się ceną, bowiem Hyundai Tucson w wersji 1.7 CRDI nawet bez promocji kosztuje 93 900 zł.
Drugą propozycją Great Walla jest pick-up Steed z podwójną kabiną wyposażony w benzynowy silnik 2,4 litra o mocy 122 KM i momencie obrotowym 200 Nm lub diesla o pojemności 2 litrów, mocy 139 KM i momencie obrotowym 305 Nm. Tu warto dodać, że motor benzynowy został zapożyczony z Mitsubishi, a ten silnik nie jest oferowany na polskim rynku lecz m. in. południowoamerykańskim. Pick-up seryjnie jest wyposażony w napęd na cztery koła z dołączaną przednią osią i dwustopniowym reduktorem.
Cena podstawowa wersji z silnikiem wysokoprężnym to 24 100 euro wraz z kosztem leasingu, co daje 101 220 zł lub około 97 000 zł w przypadku zakupu prywatnego (bez kosztów leasingu). Tu cena jest stosunkowo atrakcyjna, choć na przykład Mitsubishi L200 w najtańszej wersji z podwójną kabiną kosztuje 100 990 zł. Wersja benzynowa jest nieznacznie droższa i trudno jej wróżyć powodzenie na rynku, chyba że fabrycznie będzie wyposażona w dobrą instalację gazową.
Wszystkie samochody marki Great Wall są objęte 3-letnią gwarancją mechaniczną z limitem przebiegu wynoszącym 100 tys. km oraz 6-letnią gwarancją na perforację. Jeszcze w tym roku ma powstać minimum 7 punktów dilerskich oraz 6 punktów całodobowego assistance, a samochody testowe w Ożarowie Mazowieckim już czekają na potencjalnych klientów. W przyszłym roku na rynek ma wejść również bardziej luksusowa marka Haval.