Niemcy się obudzili. Chińczycy przejmują ich słynne firmy

Chiny stopniowo przejmują niemieckie firmy z wielu różnych branż – informuje PAP powołujący się na "Bilda". Media i politycy u naszych zachodnich sąsiadów alarmują, że chińskie państwowe spółki kupują udziały w wielkich niemieckich firmach, głownie technologicznych, elektronicznych, mechanicznych i farmaceutycznych. Na liście są też te związane z motoryzacją.

Mercedes jest jedną z niemieckich firm, w której udziały mają ChińczycyMercedes jest jedną z niemieckich firm, w której udziały mają Chińczycy
Źródło zdjęć: © Mercedes-Benz | © Mercedes-Benz Group AG
Szymon Jasina

Najsłynniejszym przejęciem europejskiej marki samochodów przez chińską firmę jest przykład Volvo. Oddział szwedzkiej firmy związany z produkcją samochodów osobowych niemal w całości należy do chińskiego Geely Holding Group – dużego producenta samochodów. To był spory, jednorazowy i głośny zakup. Podobnie było z przejęciem brytyjskiej marki MG. Jednak nawet w Niemczech wiele osób nie jest świadomych, że również tam Chińczycy konsekwentnie kupują udziały w kluczowych technologicznych firmach.

Jeśli chodzi o branżę motoryzacyjną, to najbardziej znaną firmą, której blisko 20 proc. należy już do Chin, jest Mercedes-Benz. Jak informuje PAP za "Bildem", państwowa spółka Beijing Automotive Group jest w posiadaniu 9,98 proc. luksusowej niemieckiej marki, natomiast Li Shufu (właściciel wspomnianego Geely) ma 9,69 proc. udziałów w Mercedesie.

Kolejnym przykładem jest istniejąca od 1898 r. firma Kuka (zatrudniająca w 2020 r. 14 tys. pracowników), która dostarcza m.in. roboty do linii produkcyjnych fabryk. Od ponad 50 lat jednym z jej głównych klientów jest Volkswagen, a od sierpnia 2016 r. 90 proc. jej udziałów należy do chińskiej firmy Midea. Natomiast Grammer to producent części samochodowych, w którym Chińczycy mają 85 proc. udziałów.

To tylko część z wielu niemieckich firm, które w większym czy mniejszym stopniu zostały przejęte przez udziałowców z Chin. Cytowany przez PAP Martin Huber, sekretarz generalny partii CSU, krytykuje kanclerza Olafa Scholza, który jego zdaniem ma sprzyjać Chińczykom. "Bild" przywołuje opinie krytyków obecnej sytuacji, którzy obawiają się, że w ten sposób firmy z Kraju Środka zdobywają technologię i wiedzę niemieckich producentów.

Wybrane dla Ciebie
Volkswagen żegna Touarega. Limitowana edycja na koniec
Volkswagen żegna Touarega. Limitowana edycja na koniec
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Europejski SUV za mniej niż 85 tys. zł. Marka obniża ceny
Europejski SUV za mniej niż 85 tys. zł. Marka obniża ceny
Euro NCAP rozbiło nowe auta. Chińczycy błyszczą, a Volkswagen się wstydzi
Euro NCAP rozbiło nowe auta. Chińczycy błyszczą, a Volkswagen się wstydzi
Alfa Romeo Tonale przeszła lifting. Zmienił się nie tylko wygląd
Alfa Romeo Tonale przeszła lifting. Zmienił się nie tylko wygląd
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Cwaniakują, by zaoszczędzić kilkanaście zł. Narażają się na dużo wyższą karę
Cwaniakują, by zaoszczędzić kilkanaście zł. Narażają się na dużo wyższą karę
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?