Na targach w Essen jeden z bardziej znanych tunerów - Carlsson - przedstawił nową wersję Mercedesa GLK z silnikiem wysokoprężnym. Teraz auto ma moc ponad 200 KM.
GLK to mały, jak na Mercedesa, crossover. Wóz mierzy tylko 4,5 metra długości, a pod jego maską montowane są jedne z mniejszych silników wytwarzanych przez stuttgarcki koncern samochody. Widoczny na zdjęciach wóz ma jednostkę napędową o objętości nieco ponad 2,1 l.
To 4-cylindrowy silnik o zapłonie samoczynnym, wspomagany przez turbosprężarkę. W zależności od modelu samochodu motor jest oferowany w kilku wariantach mocy. W GLK w wersji 220 CDI ma on 170 KM mocy maksymalnej, z kolei na przykład w GLK 250 CDI moc rośnie do ponad 210 KM.
W Essen Carlsson wystawił Mercedesa GLK 220 CDI. Auto otrzymało jednak nową elektronikę nadzorującą pracę silnika i turbosprężarki, która sprawiła, że liczba koni mechanicznych wzrosła do 204. Moment obrotowy zwiększył się o 100 Nm i wynosi teraz równe 500 Nm.
Tuner nie podał osiągów przerobionego auta, ale pewnie różnica między wielkoseryjnym produktem a zindywidualizowanym przez Carlssona jest niewielka. Zresztą to nie jest najistotniejsze, przecież GLK nie jest samochodem wyścigowym.
Ważniejsze jest to, że firma z Merzig pozbawiła wóz resztek możliwości jazdy w terenie. Trzeba jasno powiedzieć, że Mercedes GLK nie jest konkurentem modelu G i od razu był skazany na jazdę prawie wyłącznie po drogach utwardzonych, ale była jednak szansa tym pojazdem wybrać się w łatwy teren.
Carlsson zafundował autu nowe felgi o średnicy 21". Mają one szerokość 9,0" i są ubierane w opony 245/35 R 21. W odwodzie są obręcze o średnicach od 18" do 20". Zmieniło się też zawieszenie, a konkretnie sprężyny. Nowe są krótsze od normalnych o 30 mm, w związku z czym cały SUV jest nieco niższy.
Tuner zainstalował skromny pakiet optyczny. Składają się na niego przedni i tylny zderzak, osłona chłodnicy oraz końcówki rur wydechowych. Oba zderzaki przypominają w pewnym stopniu zderzaki niektórych modeli Mercedesów ze znaczkiem AMG. Podwójne końcówki rur wydechowych na razie montowane są do standardowego układu wylotowego. Najszybciej zauważa się oczywiście chromowany grill z dość dużym logo Carlssona. Pewnie nie każdemu podoba się ten element.
Niemcy nie udostępnili zdjęć wnętrza tego Mercedesa. Piszą jedynie, że kabinę pasażerską można zmienić w bardzo dużym stopniu. Dostępne są różne rodzaje skór w wielu kolorach, kompozytowe lub drewniane wstawki na desce rozdzielczej i drzwiach, chromowane rygle drzwi, chromowane listwy przyklejane do górnej części progów czy górne podświetlenie przypominające gwiazdy na niebie.
Dane techniczne
[u]Silnik i napęd:[/u]
• Typ: R4, ZS
• Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
• Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
• Objętość skokowa: 2143 cm3
• Doładowanie: turbosprężarka
• Moc maksymalna: 204 KM
• Objętościowy wskaźnik mocy: 95,19 KM/l (seryjny - 79,33 KM/l)
• Maksymalny moment obrotowy: 500 Nm
• Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna lub 7-biegowa, automatyczna
• Typ napędu: na tylne koła (lub w wersji 220 CDI 4Matic na wszystkie koła)
[u]Hamulce i koła:[/u]
• Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
• Hamulce tylne: tarczowe
• Koła przednie: 9,0 x 21"
• Koła tylne: 9,0 x 21"
• Opony przednie: 245/35 R 21
• Opony tylne: 245/35 R 21
[u]Masy i wymiary:[/u]
• Masa własna: 1825 kg
• Stosunek masy do mocy: 8,95 kg/KM (seryjny - 10,74 kg/KM)
• Długość: 4536 mm
• Szerokość: 1840 mm
• Wysokość: 1639 mm (- 30 mm)
• Rozstaw osi: 2755 mm