Wydali ponad 150 tys. zł. Kierowcy dalej wprowadzani w błąd
Pomieszane roczniki, nieprawidłowe informacje, a nawet jednostki Diesla na liście aut kompatybilnych z nową benzyną E10. To tylko niektóre z błędów, które pojawiały się w rządowej wyszukiwarce. Ta miała ułatwić kierowcom zorientowanie się, czy ich pojazd może przyjąć nowe paliwo. Ponad dwa miesiące po jej uruchomieniu wciąż nie wygląda to dobrze.
14.02.2024 | aktual.: 14.02.2024 15:51
Od 1 stycznia 2024 r. na stacjach miejsce dotychczasowej benzyny 95 E5 zastąpiło paliwo E10. Nie dla wszystkich kierowców była to dobra wiadomość, bowiem część silników nie jest przystosowanych do pracy na paliwie o wyższej zawartości etanolu.
Naprzeciw kierowcom niewiedzącym, czy ich pojazd może jeździć na nowym paliwie, wyszedł rząd, który zlecił Poznańskiemu Instytutowi Technologicznemu przygotowanie wyszukiwarki. Wydano ponad 156 tys. zł i wyszedł spory bubel. Wyszukiwarka e10.klimat.gov.pl ruszyła na początku grudnia, a jednym z najbardziej absurdalnych błędów, jakie się pojawiły, była obecność silników Diesla. Co więcej, według wyszukiwarki widniejące wówczas jednostki wysokoprężne były przystosowane do spalania benzyny E10.
Ponad dwa miesiące od uruchomienia wyszukiwarki postanowiłem sprawdzić, czy błędy zostały poprawione.
Jest lepiej. Niewiele lepiej, ale lepiej
Przede wszystkim naprawiony został błąd wyświetlania kompatybilności silników Diesla z benzyną E10. Właściciel volkswagena golfa IV z 1.9 SDI nie zobaczy już informacji, że spokojnie może tankować nowe paliwo. To już krok w dobrą stronę. A jak wygląda reszta? Zacznijmy od początku wylistowanych przez Marcina błędów.
Alfa Romeo
W przypadku Alfy Romeo 159 poprawiono kompatybilność silnika 1.8 16V z benzyną E10 - wcześniej widniała informacja, że jednostka nie może tankować nowego paliwa. Co więcej, nie widnieje już także błędna informacja o montażu silnika w 2011 r. (podobnie jest z 1.9 JTS). Poza tym ujednolicono możliwość pracy na E10 silników 1.75 TBi i 1.8 TBI, które w praktyce są tą samą jednostką, ale w zależności od rynku inaczej oznaczaną – wcześniej widniała informacja, jakoby jeden z nich mógł pracować na E10, a drugi nie.
Audi
Wszystkie błędy dotyczące Audi A2, A3 czy A4 wciąż widnieją na stronie. W przypadku najmniejszego modelu można przeczytać, że silnik 1.6 FSI z rocznika 2002 r. może tankować E10, ale późniejsze już nie. Fakt jest taki, że również egzemplarze z 2002 r. nie mogą jeździć na nowej benzynie.
Podobnie jest w przypadku silników 1.6 FSI i 2.0 FSI, które według bazy mogą być tankowane, jeśli są z rocznika 2003, ale nie mogą, jeśli są z 2004. Tymczasem silnik dostosowano do nowego paliwa od maja 2004 r.
Zagwozdkę dalej mają także właściciele Audi A4 B6 i B7, którym wyświetli się na czerwono informacja: "nie możesz tankować E10. Modele Audi A4 Avant (czyli Kombi) z silnikiem benzynowym i ogrzewaniem postojowym OEM danego modelu wyprodukowane w latach 2002-2008. E10 nie nadaje się do stosowania w nich w sezonie grzewczym w krajach o chłodniejszym klimacie. Modele Audi A4 Sedan z silnikiem benzynowym i ogrzewaniem postojowym OEM, modele wyprodukowane w latach 2001-2008. E10 nie nadaje się do stosowania w nich w sezonie grzewczym w krajach o chłodniejszym klimacie".
Niestety wciąż nie jest powiedziane wprost, że auta niewyposażone w ogrzewanie postojowe czy używane poza sezonem grzewczym można tankować benzyną E10.
Daewoo
Dalsze błędy nie ograniczają się do koncernu VAG-a. Również w przypadku Daewoo twórcy wciąż nie zadali sobie trudu, by określić kompatybilność paliwa z silnikami najpopularniejszych modeli koreańskiej marki. Zamiast informacji dostaniemy napis: "Brak informacji czy Twój pojazd jest zgodny z E10. Aby uzyskać informację, zajrzyj do wnętrza klapy wlewu paliwa lub sprawdź instrukcję obsługi pojazdu lub zapytaj producenta samochodu/lokalnego dealera".
Tymczasem wszystkie daewoo i chevrolety powstałe na ich bazie od 2006 r. mogą tankować E10.
Ford
W bazie wciąż widnieje informacja, że jeśli posiadasz forda mondeo z silnikiem 1.8 SCi z 2002 r., to możesz tankować E10. Problem w tym, że tę wersję produkowano dopiero od 2003 r. Na szczęście w dalszych rocznikach widnieje prawidłowa informacja o zgodności jednostki z paliwem.
Mazda
Błędu nie poprawiono także w przypadku Mazd 323 i 626. Baza podaje, że od 2002 r. silniki tych aut były przystosowane do pracy na benzynie E10. Tymczasem nie jest to prawda. Nowego paliwa nie powinni tankować także właściciele wymienionych modeli z końcówki produkcji.
Seat
W bazie w dalszym ciągu brakuje informacji o modelu Altea z silnikiem 2.0 FSI z nowym paliwem. Od razu należy podkreślić, że jednostka nie powinna pracować na benzynie E10. Kolejny błąd dotyczy 2.0 TSI – tutaj w rządowej bazie znajdziemy informację o braku możliwości tankowania do rocznika 2006 r., co nie jest prawdą.
Volkswagen
Na koniec jeszcze szczypta dobrych informacji. Wcześniej Volkswagen Lupo z silnikiem 1.4 FSI był według bazy oferowany od 1998 r., podczas gdy model wszedł do sprzedaży dopiero w 2000 r. Ta informacja została poprawiona. Skorygowano także błąd dotyczący możliwości pracy jednostki na paliwie E10 – obecnie w bazie widnieje już właściwa informacja o braku kompatybilności.
Jak widać, kierowcy wciąż nie mogą traktować informacji podawanych przez rządową wyszukiwarkę za pewnik. Co więcej, Ministerstwa Klimatu i Środowiska utworzyło nawet specjalny adres mailowy drp@klimat.gov.pl, na który użytkownicy mogą wysyłać zgłoszenia o błędach w bazie. Przypomnę tylko, że mowa o narzędziu, na utworzenie którego wydano ponad 150 tys. zł. Jeśli chcecie się upewnić, lepiej zajrzyjcie do katalogów ACEA i DAT.