CUPRA Leon Sportstourer © Licencjodawca | Patryk Brzozowski

Byliśmy w Barcelonie, żeby przekonać się, jak jeżdżą nowe CUPRA Leon i Formentor

Patryk Brzozowski

Co wspólnego z Barceloną mają lew i przylądek na Majorce? Otóż jeden i drugi to nazwy ikonicznych modeli marki rodem z ojczyzny Gaudiego. Nie tak dawno polecieliśmy do Madrytu, gdzie mieliśmy okazję być świadkami światowej statycznej premiery odświeżonych modeli – teraz jednak trafiliśmy do samej Katalonii, z której wywodzi się CUPRA. Tutaj zasiedliśmy już za kierownicami obu samochodów! Co oferują potencjalnym nabywcom nowe Leon i Formentor?

Plan był napięty, jak to zwykle podczas pierwszych jazd bywa. Po wylądowaniu w słonecznej i gorącej jak lawa Barcelonie odebraliśmy kluczyk do pierwszego samochodu. Pokierowano nas do jednego z czekających na miejscu egzemplarzy modelu Formentor VZ w kolorze Century Bronze Matt. Silnik? Nowe 1.5 e-Hybrid o mocy 272 KM, połączone z zestawem akumulatorów o pojemności 19,7 kWh (netto), które pozwalają przejechać w trybie zeroemisyjnym nawet ponad 100 km.

Pierwsze wrażenia są cenne

CUPRA Formentor VZ e-Hybrid może być wyposażona w zestaw hamulców marki Brembo. w którym czterotłoczkowe zaciski łączą się z większymi względem standardowych perforowanymi tarczami hamulcowymi. Mieliśmy tę opcję w swoim samochodzie, ale w trakcie krótkiej podróży z lotniska na zorganizowaną w siedzibie marki Marset konferencję prasową bardziej liczyło się dla nas wnętrze.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Nowe CUPRA Leon i Formentor - pierwsza jazda

Trzeba przyznać, że kubełkowe fotele, częściowo wykonane z włókna węglowego, w które wyposażony był nasz egzemplarz, robią nie tylko znakomite wrażenie wizualne, ale dają też poczucie bezwzględnej stabilizacji. Świetnie wyprofilowane i przyjemne w dotyku – podobnie jak reszta materiałów użytych do wykończenia kabiny.

Deska rozdzielcza wykorzystuje trójwymiarowy wzór parametryczny, który zapewnia nietypowe doznania dotykowe. Jej odważny i charakterystyczny design nadaje wnętrzu Formentora nowoczesny i innowacyjny charakter, który naprawdę przyciąga uwagę. Co więcej, miedziane akcenty rozmieszczone wewnątrz, włączając w to obramowania wylotów powietrza, dodają wnętrzu bardziej oryginalnego, wyrafinowanego stylu.

Jazdy testowe
© Licencjodawca | Patryk Brzozowski

Kierowca może czerpać większość istotnych dla niego informacji z nowego cyfrowego kokpitu. Do dyspozycji ma również centralny dotykowy ekran o przekątnej 12,9 cala, który skrywa nowy system multimedialny, wyposażony w podświetlany pasek do sterowania. Nietypowym akcentem nowego Formentora jest z kolei opcjonalny 12-głośnikowy system audio, opracowany we współpracy z ekspertami dźwięku z Sennheiser Mobility.

390-watowy system audio dostarcza wam wyjątkowych doznań dźwiękowych, a to dzięki oprogramowaniu Sennheiser AMBEO Concerto, zdolnemu do wydobywania podstawowych składników dowolnego utworu muzycznego, w tym różnych instrumentów i informacji o pomieszczeniu, w którym go nagrywano, i rozprowadza je po całym samochodzie. Wszystko to jest łatwe w obsłudze, intuicyjne oraz podporządkowane możliwości personalizacji i najnowocześniejszemu designowi.

CUPRA Formentor i CUPRA Leon
CUPRA Formentor i CUPRA Leon © Licencjodawca | Patryk Brzozowski

Napęd kluczem do emocji

Tego dnia mieliśmy okazję przejechać się dwoma modelami w wersjach VZ, ale z różnymi napędami. Oba pojawiają się w gamie po raz pierwszy. Poza 1.5 e-Hybrid mowa o 2.0 TSI legitymującym się mocą aż 333 KM! Ta druga jednostka nie występuje jednak pod maską Leona w wersji hatchback, dlatego na jazdy po krętych, podmiejskich drogach Katalonii zabraliśmy wariant Sportstourer.

O ile najmocniejsza hybryda typu plug-in udowadnia, że elektryfikacja i osiągi to przyszłościowe, idealne połączenie, tak wspomniane 333 KM, generowane bez żadnego stopnia elektryfikacji, wypadają bardzo krzykliwie – dosłownie! Już wzdychacie do samochodów, których dźwięk przyprawiał o uśmiech na twarzy? Wstrzymajcie się, bo oto obok was przejeżdża najmocniejszy w historii marki seryjny Leon… Jest głośny!

CUPRA Leon Sportstourer 2.0 TSI 333 KM
CUPRA Leon Sportstourer 2.0 TSI 333 KM © materiały partnera

Dla tej wersji opracowano specjalny tryb jazdy "CUPRA", optymalizujący pod kątem toru wyścigowego kalibrację pedałów i skrzyni biegów, silnika czy przepustnicy – dorzuca też świetlny sygnalizator optymalnej zmiany biegów. Układ jezdny wykorzystuje system dynamicznego rozdzielania momentu obrotowego pomiędzy koła tylnej osi, a opcjonalnie również zestaw hamulcowy marki Akebono. Odpowiednie zestrojenie podwozia umożliwiło także wprowadzenie przez inżynierów marki trybu Drift! Brzmi dobrze, prawda?

Może być jednak bardziej przyziemnie…

W ofercie układów napędowych nowych modeli CUPRY znajduje się również opcja z silnikiem diesla, która jest szczególnie istotna dla klientów flotowych. Spełniając te wymagania, marka połączyła 2,0-litrowe TDI o mocy 150 KM z 7-stopniową przekładnią DSG. Jeśli jednak zdecydujecie się na wariant hybrydowy plug-in, to do wyboru pozostaje wam również nieco słabsza, bo 204-konna odmiana. Niezależnie jednak od tego, co postanowicie, zestaw akumulatorów naładujecie prądem stałym z mocą do 50 kW – a to naprawdę przydatna opcja!

CUPRA Leon Sportstourer e-Hybrid
CUPRA Leon Sportstourer e-Hybrid
CUPRA Leon Sportstourer e-Hybrid
CUPRA Leon Sportstourer e-Hybrid

CUPRA ma swój patent na integrację różnorodnych technologii, zapewniających wyjątkowo wysoki poziom bezpieczeństwa, a przy tym nieingerujących w doświadczenia kierowcy. To niezwykle ważne w dzisiejszym świecie motoryzacji. Który z tych samochodów bardziej odpowiada wam charakterem? Przekonajcie się sami! Pierwsze egzemplarze już wkrótce na naszej ziemi…

Płatna współpraca z marką CUPRA
Wybrane dla Ciebie
Drakońskie kary dla kierowców coraz bliżej. Sejm przegłosował zmiany
Drakońskie kary dla kierowców coraz bliżej. Sejm przegłosował zmiany
Większy zasięg, niższa cena - nowa Toyota bZ4X wyceniona w Polsce
Większy zasięg, niższa cena - nowa Toyota bZ4X wyceniona w Polsce
Człowiek z najlepszym zawodem na świecie. Kierowca testowy Ferrari opowiada jak wygląda praca nad nowymi modelami z Maranello
Człowiek z najlepszym zawodem na świecie. Kierowca testowy Ferrari opowiada jak wygląda praca nad nowymi modelami z Maranello
Pierwsza jazda: nowy Hyundai Nexo – przyszłość jest dziś
Pierwsza jazda: nowy Hyundai Nexo – przyszłość jest dziś
Ram Rampage wjeżdża do Europy. Hybrydy? Nie tutaj
Ram Rampage wjeżdża do Europy. Hybrydy? Nie tutaj
Jak Lamborghini stało się specjalistą od wyścigów? Sprawdziłem to na dorocznych Mistrzostwach Świata tej marki
Jak Lamborghini stało się specjalistą od wyścigów? Sprawdziłem to na dorocznych Mistrzostwach Świata tej marki
Prezydent wetuje przywilej dla "elektryków". Wszystko przez "wrzutkę"
Prezydent wetuje przywilej dla "elektryków". Wszystko przez "wrzutkę"
Pierwsza jazda: elektryczna Toyota Hilux. Tak, ma to sens
Pierwsza jazda: elektryczna Toyota Hilux. Tak, ma to sens
Bezbłędny Norris wygrywa w Sao Paulo i powiększa przewagę w mistrzostwach
Bezbłędny Norris wygrywa w Sao Paulo i powiększa przewagę w mistrzostwach
BMW Serii 5 G30 (2017-2024) – opinie i typowe usterki
BMW Serii 5 G30 (2017-2024) – opinie i typowe usterki
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Test: Audi A6 Limousine e-hybrid – szwajcarska czekolada
Test: Audi A6 Limousine e-hybrid – szwajcarska czekolada
Wyłączono komentarze
Jako redakcja Wirtualnej Polski doceniamy zaangażowanie naszych czytelników w komentarzach. Jednak niektóre tematy wywołują komentarze wykraczające poza granice kulturalnej dyskusji. Dbając o jej jakość, zdecydowaliśmy się wyłączyć sekcję komentarzy pod tym artykułem.
Redakcja serwisu Autokult