Błąd, który niszczy silnik. Wszystko przez lenistwo kierowców

Ignorancja, niedbalstwo lub zwyczajne lenistwo – to główne powody jednego z najczęściej popełnianych błędów podczas przyspieszania. Wciśnięcie pedału gazu do oporu bez wcześniejszej redukcji biegu jest nie tylko nieefektywne, ale i szkodliwe dla silnika. Wyjaśniamy, dlaczego tak się dzieje.

Kierowcy przyzwyczajeni do automatycznych skrzyń biegów mogą zapomnieć o redukcji w klasycznym "manualu"Kierowcy przyzwyczajeni do automatycznych skrzyń biegów mogą zapomnieć o redukcji w klasycznym "manualu"
Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański
Mateusz Lubczański

Kiedy kierowcy uczą się jazdy, są informowani, że przed wykonaniem manewru wyprzedzania powinni zredukować bieg. Niższy bieg zapewnia większą moc i moment obrotowy, co przekłada się na lepsze przyspieszenie i bezpieczniejsze wykonanie manewru. W dzisiejszych czasach turbodoładowane silniki generują większą moc przy niższych obrotach. Dlatego na pustych drogach z dobrą widocznością kierowcy często tylko wciskają pedał gazu, bez redukcji biegu, co jest niewłaściwe.

Silnik spalinowy nie jest wydajny przy niskich obrotach. Proces przyspieszania trwa dłużej, a straty energii są większe. To jednak nie koniec problemów – japońskie firmy Toyota i Denso zauważyły, że przy takim przyspieszaniu może dojść do przedwczesnego zapłonu. Co to oznacza?

W takich warunkach w komorze spalania mogą gromadzić się palne cząsteczki oleju i paliwa, które nie są wydalane ze spalinami. Żarzą się one w komorze, a w trakcie kolejnego sprężenia zapalają mieszankę przed zapłonem przez świecę. Badania wykazały, że im wyższe obroty, tym mniejsze prawdopodobieństwo przedwczesnego zapłonu. Dlatego czasem warto "przepalić" silnik na wyższych obrotach.

Przedwczesny zapłon mieszanki skutkuje olbrzymimi naprężeniami w jednostce napędowej. W najlepszym przypadku może to prowadzić do uszkodzenia świec zapłonowych, w najgorszym – do pęknięć tłoków, uszkodzeń korbowodów i konieczności gruntownego remontu silnika.

Wybrane dla Ciebie

Niemiecki gigant opuszcza prestiżowy indeks. Znamy datę
Niemiecki gigant opuszcza prestiżowy indeks. Znamy datę
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów