Błąd, który niszczy silnik. Wszystko przez lenistwo kierowców

Ignorancja, niedbalstwo lub zwyczajne lenistwo – to główne powody jednego z najczęściej popełnianych błędów podczas przyspieszania. Wciśnięcie pedału gazu do oporu bez wcześniejszej redukcji biegu jest nie tylko nieefektywne, ale i szkodliwe dla silnika. Wyjaśniamy, dlaczego tak się dzieje.

Kierowcy przyzwyczajeni do automatycznych skrzyń biegów mogą zapomnieć o redukcji w klasycznym "manualu"Kierowcy przyzwyczajeni do automatycznych skrzyń biegów mogą zapomnieć o redukcji w klasycznym "manualu"
Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański
Mateusz Lubczański
25

Kiedy kierowcy uczą się jazdy, są informowani, że przed wykonaniem manewru wyprzedzania powinni zredukować bieg. Niższy bieg zapewnia większą moc i moment obrotowy, co przekłada się na lepsze przyspieszenie i bezpieczniejsze wykonanie manewru. W dzisiejszych czasach turbodoładowane silniki generują większą moc przy niższych obrotach. Dlatego na pustych drogach z dobrą widocznością kierowcy często tylko wciskają pedał gazu, bez redukcji biegu, co jest niewłaściwe.

Silnik spalinowy nie jest wydajny przy niskich obrotach. Proces przyspieszania trwa dłużej, a straty energii są większe. To jednak nie koniec problemów – japońskie firmy Toyota i Denso zauważyły, że przy takim przyspieszaniu może dojść do przedwczesnego zapłonu. Co to oznacza?

W takich warunkach w komorze spalania mogą gromadzić się palne cząsteczki oleju i paliwa, które nie są wydalane ze spalinami. Żarzą się one w komorze, a w trakcie kolejnego sprężenia zapalają mieszankę przed zapłonem przez świecę. Badania wykazały, że im wyższe obroty, tym mniejsze prawdopodobieństwo przedwczesnego zapłonu. Dlatego czasem warto "przepalić" silnik na wyższych obrotach.

Przedwczesny zapłon mieszanki skutkuje olbrzymimi naprężeniami w jednostce napędowej. W najlepszym przypadku może to prowadzić do uszkodzenia świec zapłonowych, w najgorszym – do pęknięć tłoków, uszkodzeń korbowodów i konieczności gruntownego remontu silnika.

Wybrane dla Ciebie

Na stacjach wciąż duże różnice. Nie wszyscy kierowcy mają powody do radości
Na stacjach wciąż duże różnice. Nie wszyscy kierowcy mają powody do radości
Reguła prawej dłoni to dziś obowiązek. Mandat nawet 2500 zł
Reguła prawej dłoni to dziś obowiązek. Mandat nawet 2500 zł
Prius nowym wozem japońskiej gangsterki. Bo jest cichy
Prius nowym wozem japońskiej gangsterki. Bo jest cichy
Dua Lipa zaprojektowała Porsche. Efekt przerósł oczekiwania
Dua Lipa zaprojektowała Porsche. Efekt przerósł oczekiwania
Masz auto jednej z tych pięciu marek? Licz się z kontrolą
Masz auto jednej z tych pięciu marek? Licz się z kontrolą
Marka znów zwalnia. Proszą pracowników, żeby odeszli
Marka znów zwalnia. Proszą pracowników, żeby odeszli
Pierwsza jazda: Geely EX5 – coraz bliżej celu
Pierwsza jazda: Geely EX5 – coraz bliżej celu
Pierwsza jazda: Mazda 6e - warto współpracować
Pierwsza jazda: Mazda 6e - warto współpracować
43 euro za otwartą szybę. Mandaty za granicą potrafią zaskoczyć
43 euro za otwartą szybę. Mandaty za granicą potrafią zaskoczyć
Porsche świętuje rekord Macana. Żaden inny model nie osiągnął takiego wyniku
Porsche świętuje rekord Macana. Żaden inny model nie osiągnął takiego wyniku
Ford planuje nowe modele na Europę. Niewykluczone, że będą spalinowe
Ford planuje nowe modele na Europę. Niewykluczone, że będą spalinowe
Kierowcy się doczekają. Wreszcie poszerzą kluczową drogę
Kierowcy się doczekają. Wreszcie poszerzą kluczową drogę