Poradniki i mechanikaSonda lambda – objawy i przyczyny awarii

Sonda lambda – objawy i przyczyny awarii

Pierwsza sonda lambda jest umieszczona blisko silnika, ale obecnie stosuje się ich więcej i umieszcza w układzie wydechowym
Pierwsza sonda lambda jest umieszczona blisko silnika, ale obecnie stosuje się ich więcej i umieszcza w układzie wydechowym
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Maciej Gis

17.03.2020 11:46, aktual.: 22.03.2023 12:15

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Sonda lambda to czujnik umieszczony w układzie wydechowym, który odpowiada za pomiar procentowej zawartości tlenu w strumieniu spalin. Wyniki pomiarów w czasie rzeczywistym mają wpływ na sterowanie silnikiem. Trudne warunki eksploatacji sprawiają, że może ona ulec awarii. Jak ją rozpoznać?

Sonda lambda pracuje w wyjątkowo niesprzyjającym środowisku. Czujnik sondy ma kontakt ze spalinami o temperaturze przekraczającej ponad 500 stopni Celsjusza. Sonda narażona jest też na wilgoć oraz drgania. W takich warunkach nietrudno o awarię, mimo że jej żywotność obliczana jest na ok. 150-200 tys. km. Jednak realia bywają różne.

W silnikach benzynowych wyjątkowo często dochodzi do awarii sondy lambda. Zwłaszcza w autach z przebiegiem powyżej 200 tys. km. Jest ona też zmorą niektórych tzw. gazowników, czyli instalatorów LPG, którzy niezbyt dobrze radzą sobie w swoim fachu. Warto pamiętać, że sonda nie jest w tym przypadku zazwyczaj przyczyną nieprawidłowości, a jedynie daje sygnał, że z mieszanką paliwa jest coś nie tak. Nie dajcie się nabrać na to, że po założeniu LPG ma się świecić "check engine", bo to "tylko sonda lambda".

Jak zdiagnozować źle działającą sondę?

W przypadku pojazdów wyposażonych w układ OBD (system diagnostyki pojazdu) pierwszą oznaką będzie zaświecenie się kontrolki "check engine" na desce rozdzielczej.

Symptomem awarii sondy jest także wzrost zużycia paliwa – nawet o połowę, spadek mocy i dym z rury wydechowej. Działanie sondy lambda można sprawdzić także na stacji diagnostycznej. Jeśli podczas pomiaru składu spalin występuje zwiększona ilość tlenków węgla i węglowodorów w spalinach, to również może to wskazywać na sondę.

Z właściwą diagnozą nie będzie miał również problemu wprawny mechanik samochodowy – sprawdzi sondę lambda pod kątem uszkodzeń mechanicznych, stanu połączeń elektrycznych i poprzez kontrolę napięcia.

Usterki sondy lambda

Typową przyczyną nieprawidłowego działania sondy może być:

  • zabrudzenie sadzą,
  • zwarcie,
  • brak napięcia,
  • przegrzanie,
  • zbyt bogata lub uboga mieszkanka paliwa,
  • jakość paliwa,
  • źle pracujące wtryskiwacze
  • uszkodzenie mechaniczne na skutek uderzenia czy niewłaściwego demontażu.

Z racji konstrukcji, sondy lambda się nie naprawia, tylko wymienia się ją na nową. Naprawą można jedynie objąć przewód zasilający, jeśli został uszkodzony. Ceny sond uzależnione są od modelu, typu auta oraz od producenta czujnika. Wahają się w granicach 200–600 zł.

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (4)