Audi A3 Sportback TCNG - fabrycznie na gaz ziemny i e‑gaz Audi
Niedawno zaprezentowane Audi A3 Sportback doczeka się wariantu TCNG napędzanego gazem ziemnym oraz e-gazem Audi. Minimalna emisja dwutlenku węgla priorytetem?
24.09.2012 | aktual.: 12.10.2022 17:00
Niedawno zaprezentowane Audi A3 Sportback doczeka się wariantu TCNG napędzanego gazem ziemnym oraz e-gazem Audi. Minimalna emisja dwutlenku węgla priorytetem?
Audi A3 Sportback TCNG ma pod maską zmodyfikowany silnik 1,4 TFSI. Jednostka napędowa rozwija 110 KM mocy oraz 200 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Zmianom w silniku poddano całą głowicę, turbosprężarkę, układ wtryskowy oraz katalizator.
Auto zużywać będzie 3,6 kg gazu na każde przejechane 100 km. Oznacza to wydzielanie poniżej 100 g CO2 w przypadku gazu ziemnego. Z kolei w ramach projektu Audi e-gas project powstaje paliwo, dzięki któremu auto nie wyemituje ani grama dwutlenku węgla. Gaz ten wykorzystywany jest jako element reakcji przy spalaniu rewolucyjnego paliwa - obieg jest zamknięty.
Na podstawie wskaźnika GWP (potencjał tworzenia efektu cieplarnianego) Audi wyliczyło, że A3 Sportback TCNG wytworzy poniżej 30 g CO2 na każde 100 km. Wskaźnik ten uwzględnia całościowy bilans nakładu energii, która została wykorzystana do produkcji instalacji gazowej oraz turbin wiatrowych, które wytworzyły potrzebną w procesie energię ("od źródła energii do energii napędzającej koło").
Audi A3 Sportback TCNG przejedzie ponad 400 km przy założeniu jazdy na samym gazie. Zbiornik na benzynę pozwoli zatankować wystarczająco dużo, aby przejechać kolejne 780 km. Audi chwali się, że łączne 1180 km zasięgu to wynik podobny do odpowiednika napędzanego silnikiem wysokoprężnym.
Model A3 fabrycznie przystosowany do jazdy na gaz ziemny i e-gaz Audi zadebiutuje w 2013 roku. Zainteresowanych szczegółami technicznymi zapraszam do przeczytania znajdującej się poniżej informacji prasowej producenta.
Audi A3 Sportback TCNG
Model A3 Sportback TCNG to dla Audi wielki krok w kierunku zrównoważonej mobilności. Ten kompaktowy, pięciodrzwiowy samochód, który zadebiutuje w roku 2013, będzie napędzany wytwarzanym przez Audi e-gazem – paliwem, w wyniku spalania którego nie powstaje CO2. Nowy model połączy w sobie w pionierski sposób ekologię, ekonomię i najbardziej zaawansowane technologie.
Wszystkie szczegóły budowy Audi A3 Sportback TCNG, z bakami paliwa na czele, są przykładem zastosowania najnowszych rozwiązań w dziedzinie technologii napędu na gaz. Zbiorniki ciśnieniowe umiejscowiono pod podłogą bagażnika i mogą pomieścić ok. osiem kilogramów gazu ziemnego.
Zgodnie ze stosowaną przez Audi zasadą ultralekkiej konstrukcji, zbiorniki wykonane są z kompozytów tworzyw sztucznych. Pozwalają na zatankowanie gazu pod ciśnieniem do dwustu barów, a ważą ok. 70 procent mniej niż tradycyjne. Każdy z nich jest o ok. 27 kg lżejszy. Ich obudowa składa się z nowatorskiego połączenia kilku warstw. Wewnętrzną warstwę tworzy nieprzepuszczające gazu tworzywo poliamidowe. Druga warstwa, wykonana z tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym (CRP) zapewnia możliwie najwyższą wytrzymałość. Trzecia warstwa z tworzywa wzmocnionego włóknem szklanym (GRP), skutecznie chroni bak przed zewnętrznymi uszkodzeniami. Jako środek wiążący włókna CRP i GRP użyto żywicy epoksydowej o dużej wytrzymałości.
Kolejnym wiodącym rozwiązaniem technologicznym zastosowanym w Audi A3 Sportback TCNG jest elektroniczny regulator ciśnienia gazu. Ten nieduży i lekki element obniża o dwa stopnie, do wartości od ok. pięciu do dziewięciu barów, wysokie ciśnienie z jakim gaz wypływa z butli. Dzięki temu, w listwie wtryskowej panuje zawsze odpowiednie ciśnienie. Niskie podczas ekonomicznej jazdy przy niskiej liczbie obrotów, wysokie, jeśli kierowca zwiększy moc i liczbę obrotów.
Gdy ciśnienie w zbiorniku spadnie poniżej dziesięciu barów, układ sterujący pracą silnika sprawia, że jednostka samoczynnie przełącza się na pobór benzyny. Audi A3 Sportback TCNG jest samochodem z podwójnym układem zasilania (gazowo-benzynowym), co oznacza, że mimo dostosowania do napędu gazem ziemnym, silnik pracując w tradycyjnym, benzynowym trybie spalinowym, osiąga taką samą moc i taki sam moment obrotowy.
W trybie napędu gazowego, samochód może przejechać ponad 400 km, a w razie potrzeby przejedzie dalsze 780 km napędzany benzyną. Łącznie, pokona zatem taki sam dystans jak Audi A3 TDI. Dwa wskaźniki na desce rozdzielczej, informują kierowcę o poziomie napełnienia zbiorników. Wlew paliwa – benzyny, jak i zawór gazu, znajdują się w tym samym miejscu.
Bazą dla budowy silnika TCNG jest nowo skonstruowana jednostka napędowa 1.4 TFSI. Znaczącym zmianom poddano w niej głowicę i turbo doładowanie. Również układ wtryskowy i katalizator dostosowano do zasilania gazowego. Dzięki mocy 81 kW (110 KM) i momentowi obrotowemu 200 Nm, Audi A3 Sportback TCNG osiąga prędkość maksymalną ponad 190 km/h. Ten pięciodrzwiowy kompakt klasy premium, jest naszpikowany szeregiem autorskich rozwiązań technicznych Audi. Dzięki zastosowanej technologii ultralekkiej konstrukcji cechuje się niskim ciężarem, a pod względem zamontowanych w nim systemów infotainment i systemów wsparcia kierowcy, wyznacza nowe trendy w swojej klasie.
Wysoce efektywne Audi A3 Sportback TCNG zużywa na 100 km jedynie 3,6 kg gazu ziemnego lub e-gazu Audi, czyli paliwa nad wytwarzaniem którego prowadzone są prace w ramach projektu Audi e-gas project. W przypadku obu rodzajów gazu, zawartość CO2 w spalinach wynosi poniżej 100 g na km. Jeszcze lepiej wypada jego wartość GWP (potencjału tworzenia efektu cieplarnianego), rozpatrywana z perspektywy wskaźnika cyklu well to wheel czyli „od źródła energii do energii napędzającej koło”. Wskaźnik ten uwzględnia wszystkie czynniki, począwszy od wytworzenia paliwa, aż do wykorzystania go w pojeździe. Gdy Audi A3 Sportback TCNG jedzie na e-gazie Audi, dwutlenek węgla nie jest emitowany, ponieważ gaz ten jest elementem reakcji chemicznej zachodzącej w procesie spalania tego paliwa. Mamy tu do czynienia z obiegiem zamkniętym. Jeśli dokonamy całościowego bilansu nakładu energii wykorzystanej do produkcji instalacji gazowej Audi oraz turbin wiatrowych, wytwarzających konieczną w procesie energię, okaże się, że emisja CO2 wynosi poniżej 30 g na km.
Źródło: Audi