Ford GT40 © Fot. Filip Buliński

Byłem na American Cars Mania 2021. Wrocławski stadion zamienił się w amerykańską enklawę

Filip Buliński

Ryk V8, powiew luksusu, niezliczone chromy i zapach amerykańskiego barbeque. W takiej atmosferze minął ostatni weekend na wrocławskim stadionie podczas American Cars Mania. Sprawdziłem, na co mogli liczyć odwiedzający i powiem jedno: było warto.

Już ósmy raz wyznawcy amerykańskiej motoryzacji mogli spotkać się w dużym gronie podczas imprezy American Cars Mania. Oczekiwania były tym większe, że w zeszłym roku ze względu na pandemię koronawirusa organizacja zlotu była niemożliwa. Wiele osób, mając więc w pamięci spotkanie z 2019 r. na lotnisku w Oleśnicy, cierpliwie czekało na poprawę sytuacji. I oto się doczekali.

Ostatni weekend stadion we Wrocławiu wypełnił się wszystkim, co dobrze znamy z krainy Wuja Sama. Nie chodziło tylko o same samochody. Flagom Stanów Zjednoczonych, rockowej muzyki na przemian z country czy najróżniejszym przebraniom - od kowbojów, przez typowych rednecków, aż po pin-up girls czy nawet dmuchanego kosmitę - nie było końca.

Ktoś wzywał policję?
Ktoś wzywał policję? © fot. Filip Buliński

I choć wiadomo było, że za kierownicą policyjnych fordów crown victoria siedzą tylko ich właściciele z pełnym rynsztunkiem, to przechodząc obok, człowieka jakoś tak łapała niepewność, czy na pewno nie mamy nic na sumieniu. Niemniej świetnie uzupełniali wrażenie wizyty w amerykańskiej enklawie.

ten nieco zgruzowany corvair ma w sobie to coś, prawda?
ten nieco zgruzowany corvair ma w sobie to coś, prawda? © fot. Filip Buliński

W tym roku zarówno odwiedzający, jak i zlotowicze mieli szansę wygrać samochód w konkursie. Na tych pierwszych czekał ford mustang GT, z kolei wśród drugiej grupy rozlosowany został ford LTD crown victoria z 1985 r.

Całą imprezę oczywiście zdominowały lśniące, a wręcz oślepiające błyszczącym chromem wiekowe pojazdy zza oceanu. Jednym z moich faworytów był cadillac sixty special z II połowy lat 50. zachwycający niebywałym futuryzmem. Z kolei majestatyczny imperial przyciągał wzrok nie tylko kształtami, ale zaglądając przez szybę, aż ciężko było uwierzyć, że to misterne wnętrze ma 60 lat.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Amerykańskość imprezy przypieczętowała obecność wszelkiej maści muscle i pony carów – od ponad 1000-konnego dodge’a chargera, przez challengera, współczesnego hellcata, kilka generacji fordów mustangów, shelby GT350 i GT500, mercury’ego cyclone, pontiaca trans ama, aż po różnej maści corvette’y. W przypadku ostatniego modelu, wbrew pozorom to nie najstarsze generacje wywoływały duże zainteresowanie.

Na zlocie pojawiła się najnowsza, 8. odsłona z centralnie zamontowanym 6,2-litrowym V8. Największe tłumy zbierały się jednak wokół jeszcze innych aut. Pierwszym z nich był czerwony dodge viper RT/10 II generacji, którego właściciel, ku uciesze tłumu, nie szczędził soczystych ryków 8-litrowego V10. Swoją drogą, podobny egzemplarz miałem okazję niedawno ujarzmić. Dzika bestia. To znaczy żmija.

Chrom, chrom i jeszcze raz chrom
Chrom, chrom i jeszcze raz chrom © fot. Filip Buliński

Natomiast drugim, który na mnie zrobił największe wrażenie, był ford GT40. I choć nie jest oryginalny egzemplarz, a jedynie idealnie odwzorowana replika, to chwytała za serce jak nic innego. Jęki zachwytu można było usłyszeć aż po drugiej stronie stadionu.

Ford GT40 był jedną z największych gwiazd
Ford GT40 był jedną z największych gwiazd © fot. Filip Buliński

Zdawałem sobie wcześniej sprawę, że 40 cali wysokości to raczej skromna wartość, ale dopiero fizyczne spotkanie, a przede wszystkim sąsiedztwo (wydawałoby się, że i tak nieszczególnie wielkiego) shelby GT500 uświadomiło, jak małym autem jest GT40. Sam spędziłem przy aucie kilkadziesiąt minut, oglądając każdy szczegół oraz mając nadzieję, że uda się złapać jego właściciela (niestety miałem pecha).

Najnowsza Corvette'a C8 także robiła wrażenie
Najnowsza Corvette'a C8 także robiła wrażenie © fot. Filip Buliński

Mateusz Żuchowski podczas swojej wizyty na tej imprezie w 2019 r. stwierdził, że cała impreza przypomina bardziej festiwal amerykańskiego sposobu życia. I choć otwarta przestrzeń lotniska w Oleśnicy zdecydowanie lepiej wpisywałaby się w panujący klimat (zmiana lokalizacji wymuszona była m.in. budową obwodnicy), po wizycie na wrocławskim stadionie podpisuje się pod tym obiema rękami.

  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
[1/100] Źródło zdjęć: |
Wybrane dla Ciebie
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech
Drugi zakład Mercedesa w Polsce prawie gotowy. Będzie jednym z najnowocześniejszych
Drugi zakład Mercedesa w Polsce prawie gotowy. Będzie jednym z najnowocześniejszych
Znamy datę. W życie wejdą wielkie zmiany w przepisach
Znamy datę. W życie wejdą wielkie zmiany w przepisach
Pieniądze się kończą. Wzrost sprzedaży może się załamać
Pieniądze się kończą. Wzrost sprzedaży może się załamać
Nowy Mercedes CLA doczekał się wersji spalinowej. Wiemy, ile kosztuje
Nowy Mercedes CLA doczekał się wersji spalinowej. Wiemy, ile kosztuje
Wyprzedaż rocznika w Toyocie. Nawet 50 tys. zł taniej
Wyprzedaż rocznika w Toyocie. Nawet 50 tys. zł taniej
Unia chce tańszych aut. Oto, co może być "wycięte" z nowych samochodów
Unia chce tańszych aut. Oto, co może być "wycięte" z nowych samochodów
Trzy chińskie marki w top 20. Te auta kupowali Polacy w październiku
Trzy chińskie marki w top 20. Te auta kupowali Polacy w październiku
Kierowcy nie ładują hybryd plug-in. Niemcy chcą ich zmusić
Kierowcy nie ładują hybryd plug-in. Niemcy chcą ich zmusić