Używana Alfa Romeo GT - typowe awarie i problemy
Podobno każdy mężczyzna powinien przynajmniej raz w życiu kupić auto marki Alfa Romeo. Specjalnie dla fanów motoryzacji utożsamiających się z tym poglądem postanowiliśmy prześwietlić jeden z najpiękniejszych modeli tej marki oznaczony symbolem GT.
13.05.2011 | aktual.: 30.03.2023 10:13
To przepiękne rasowe coupe zostało zaprezentowane w 2003 roku. Dwa lata później pod maskę trafiła nowa 1,8-litrowa jednostka benzynowa Twin Spark. Rok 2007 to debiut wersji Q2 wyposażonej w dyferencjał typu Torsen. Produkcję tego modelu zakończono zaledwie rok temu i jak dotąd samochód nie doczekał się jeszcze następcy. Alfę GT napędzał jeden z poniższych silników:
- R4 1,8 TS (140 KM)
- R4 2,0 JTS (165 KM)
- V6 3,2 (240 KM)
- R4 1,9 JTDM 16V (150- 170 KM)
Najmniej awaryjną jednostką napędową jest najmocniejsza V6-ka, niestety wybierający ten motor muszą się liczyć z wysokim zużyciem benzyny dochodzącym nawet do 16 l/100 km. Odradzamy natomiast zakup Alfy z silnikiem 1,8 TS, gdzie dochodzi do awarii wariatora zmiennych faz rozrządu. 2,0-litrowy JTS również nie jest wolny od wad, tu z powodu zastosowania bezpośredniego wtrysku paliwa występuje problem związany z osadzaniem się nagaru na zaworach.
Zwolennicy diesli mogą śmiało decydować się na motor z rodziny JTDM, który poza usterką zaworu recyrkulacji spalin i sporadycznymi awariami świec żarowych nie powinien sprawiać poważnych kłopotów. Szczególną uwagę przy zakupie należy zwrócić na stan paska rozrządu i pompy wody, często bowiem nawet w okresie między przeglądami może dojść do jego zerwania. Odradzamy zakup modelu GT ze zautomatyzowaną skrzynią Selespeed, która cierpi na awarie sterownika odpowiedzialnego za jej działanie.
Podatny na usterki jest właśnie zawór EGR, jego defekt najczęściej objawia się spadkiem mocy w zakresie średnich prędkości obrotowych silnika. W modelu GT może dojść również do uszkodzenia pompy wspomagania układu kierowniczego czego skutkiem jest charakterystyczne wycie i wyczuwalny opór podczas skręcania kierownicą. W niektórych egzemplarzach spotykany jest też problem uszkodzenia półosi, co powoduje drgania przenoszące się na całą karoserię auta w czasie jazdy.
W zawieszeniu przedwczesnemu zużyciu ulegają łączniki stabilizatora. Często też wymiany wymagają wahacze, a oznaką ich uszkodzenia jest wyraźnie słyszalne skrzypienie. W przypadku wycieków oleju warto sprawdzić stan pompy Vacum, która może ulec uszkodzeniu. Czasem jednak winę za taki stan rzeczy ponosi poluzowana opaska na wężu odmy. Chrobot dobiegający spod maski słyszalny głównie na biegu jałowym świadczy o uszkodzeniu napinacza paska alternatora.
Kolejnym mankamentem tego włoskiego coupe jest zbyt delikatne sprzęgło, które dość często ulega przedwczesnemu zużyciu. W niektórych autach dochodzi zatarcia turbosprężarki oraz defektu czujnika ciśnienia doładowania. Powszechnie spotykaną usterką w modelu GT jest także uszkodzenie mechanizmu otwierania szyb. Najtańsze egzemplarze Alfa Romeo GT znajdziemy na rynku aut wtórnych już za około 24 000 zł.