Aerodynamika [technika wyścigowa – odc. 10]

Wczoraj pisałem o jednym z dwóch głównych sposobów realizacji dmuchanego dyfuzora. Dzisiaj czas na drugą metodę.

Aerodynamika [technika wyścigowa – odc. 10] 1
Olgierd Lachowski

Poprzednim razem napisałem, na czym polega działanie tzw. dmuchanego dyfuzora (ang. EBD – Exhaust Blown Diffuser lub EDD – Exhaust Driven Diffuser), więc tym razem ograniczę się do tego, jak wygląda drugie rozwiązanie i jakie są główne problemy.

Jak to działa?

Projektanci zauważyli, że można zwiększyć wydajność dmuchanego dyfuzora, jeśli część spalin będzie przepływać przez niego. W ten sposób ta część gazów wylotowych zwiększy prędkość powietrza pod bolidem i tym samym podniesie wartość docisku. Do zrealizowania tej koncepcji niezbędne było wykonanie otworów w górnej powierzchni dyfuzora tak, by spaliny mogły dostać się przez nie pod dyfuzor.

Problemy

Aerodynamika [technika wyścigowa – odc. 10] 2
Widok z przodu na wlot spalin pod dyfuzor (otwór oznaczony jest na żółto)

Po pierwsze istotne jest samo umieszczenie otworów - wcale nie takie proste. Otwory muszą być tak usytuowane, żeby spaliny w ogóle chciały do nich wpadać, a to też zależy od umiejscowienia rur wydechowych i tego, jak wokół „wydechu” przepływają strumienie powietrza omywające bolid. Z drugiej strony te otwory nie mogą być wykonane w dowolnym miejscu dyfuzora, bo nie w każdym wlatujące gazy będą działać w dyfuzorze tak samo.

Drugim problemem, który dotyczy zarówno zamkniętych dmuchanych dyfuzorów (w poprzednim odcinku), jak i otwartych, jest poprowadzenie rur wydechowych. Nie mogą one kończyć się zbyt blisko elementów zawieszenia, bo wysokie temperatury szybko niszczą kompozyty węglowe. Tutaj stosuje się dwa rozwiązania: podnosi się wahacze i popychacze zawieszenia w górę (o ile to możliwe) i osłania je materiałami termoizolacyjnymi.

Aerodynamika [technika wyścigowa – odc. 10] 3
Otwory wylotowe spalin (żółte) w tylnym dyfuzorze

O tym, jakie kłopoty sprawiają temperatury, mogą świadczyć problemy Mercedesa, który nie mógł sobie poradzić z ochroną dyfuzora przed nadpaleniem.

Trzeci problem to… o nim jutro.

Źródło: scarbsf1 (foto)

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Koniec płacenia na bramkach. Idzie zmiana na chorwackich autostradach
Koniec płacenia na bramkach. Idzie zmiana na chorwackich autostradach
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Potężne kary w 2026 r. Sprawdzają każdą umowę na auto
Potężne kary w 2026 r. Sprawdzają każdą umowę na auto
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
Coraz popularniejsze, ale "okropne w obsłudze". Szef marki krytykuje
Coraz popularniejsze, ale "okropne w obsłudze". Szef marki krytykuje
Rozbili chińskie auto. Poważna wada wyszła na jaw
Rozbili chińskie auto. Poważna wada wyszła na jaw
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut