AC Cobra [krótka historia legendy]

Firma AC (Auto Carrier) została założona w 1904 roku. Przez lata budowała samochody trójkołowe. Dopiero w 1953 roku zakłady w południowym Londynie opuścił pierwszy samochód sportowy. Tak zaczęła się legenda.

AC Shelby Cobra 427AC Shelby Cobra 427
Piotr Wielgus

Pierwszy "prawdziwy samochód" nazywał się AC Ace. Szybko stał się podstawą produkcji całkiem nowej generacji samochodów, którymi Anglicy śmiało mogli rywalizować z supersamochodami pochodzącymi z Italii.

W 1961 roku firma AC po raz pierwszy zastąpiła silnik Bristol amerykańskimi jednostkami V8 Forda. To jednak inna współpraca miała z firmy AC uczynić legendarną. Podupadłym już zakładom udało się nawiązać współpracę z Amerykaninem Carolem Shelbym, ekspertem z dziedziny motoryzacji. To Shelby wpadł na pomysł pozyskiwania silników od Forda. Tak narodził się AC Cobra 427, auto, które na stałe zmieniło świat motoryzacji.

AC Cobra Shelby 427
AC Cobra Shelby 427

Fordowskie silniki, które stosowano w Cobrach, to potężne jednostki V8 o pojemności 4,2 litra, zastąpione później motorem o pojemności 4,7. Zastosowany mechanizm różnicowy pochodził od Jaguara E-Type, podobnie hamulce - tarczowe na przednie i tylne koła. W 1964 roku wersja Cobra GT wygrała 24-godzinny wyścig w Le Mans. Ostatecznie produkcji modelu na bazie Ace zaprzestano w 1965 roku.

AC Cobra Shelby 427
AC Cobra Shelby 427

To data wprowadzenia do produkcji 427. AC Cobra 427 lub inaczej Shelby Cobra 427 był napędzany przez silnik V8 o pojemności 6989 cm³ i mocy 425 KM. Zastosowano w nim m.in. aluminiowe nadwozie oraz gruntownie przebudowano elementy zawieszenia. Auto odnosiło niebywałe sukcesy w rajdach i wyścigach. Ziściło się marzenie Shelby'ego o tym, by stworzyć samochód, który "przede wszystkim pokona Corvette".

AC Shelby Cobra 427
AC Shelby Cobra 427

Mimo tych sukcesów przedsięwzięcie Carola Shelby'ego i Forda okazało się finansową klęską. W 1967 roku przestano eksportować samochody AC z Anglii do USA i to był początek końca. W 1984 roku AC zamknęło swoją fabrykę, a prawa do nazwy Cobra sprzedało firmie Autokraft. Od wielu lat na całym świecie powstaje wiele replik tego słynnego samochodu. Także w Polsce. Ceny wahają się w granicach 100 tys. dolarów.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯