AC Cobra [krótka historia legendy]

Firma AC (Auto Carrier) została założona w 1904 roku. Przez lata budowała samochody trójkołowe. Dopiero w 1953 roku zakłady w południowym Londynie opuścił pierwszy samochód sportowy. Tak zaczęła się legenda.

AC Shelby Cobra 427AC Shelby Cobra 427
Piotr Wielgus

Pierwszy "prawdziwy samochód" nazywał się AC Ace. Szybko stał się podstawą produkcji całkiem nowej generacji samochodów, którymi Anglicy śmiało mogli rywalizować z supersamochodami pochodzącymi z Italii.

W 1961 roku firma AC po raz pierwszy zastąpiła silnik Bristol amerykańskimi jednostkami V8 Forda. To jednak inna współpraca miała z firmy AC uczynić legendarną. Podupadłym już zakładom udało się nawiązać współpracę z Amerykaninem Carolem Shelbym, ekspertem z dziedziny motoryzacji. To Shelby wpadł na pomysł pozyskiwania silników od Forda. Tak narodził się AC Cobra 427, auto, które na stałe zmieniło świat motoryzacji.

AC Cobra Shelby 427
AC Cobra Shelby 427

Fordowskie silniki, które stosowano w Cobrach, to potężne jednostki V8 o pojemności 4,2 litra, zastąpione później motorem o pojemności 4,7. Zastosowany mechanizm różnicowy pochodził od Jaguara E-Type, podobnie hamulce - tarczowe na przednie i tylne koła. W 1964 roku wersja Cobra GT wygrała 24-godzinny wyścig w Le Mans. Ostatecznie produkcji modelu na bazie Ace zaprzestano w 1965 roku.

AC Cobra Shelby 427
AC Cobra Shelby 427

To data wprowadzenia do produkcji 427. AC Cobra 427 lub inaczej Shelby Cobra 427 był napędzany przez silnik V8 o pojemności 6989 cm³ i mocy 425 KM. Zastosowano w nim m.in. aluminiowe nadwozie oraz gruntownie przebudowano elementy zawieszenia. Auto odnosiło niebywałe sukcesy w rajdach i wyścigach. Ziściło się marzenie Shelby'ego o tym, by stworzyć samochód, który "przede wszystkim pokona Corvette".

AC Shelby Cobra 427
AC Shelby Cobra 427

Mimo tych sukcesów przedsięwzięcie Carola Shelby'ego i Forda okazało się finansową klęską. W 1967 roku przestano eksportować samochody AC z Anglii do USA i to był początek końca. W 1984 roku AC zamknęło swoją fabrykę, a prawa do nazwy Cobra sprzedało firmie Autokraft. Od wielu lat na całym świecie powstaje wiele replik tego słynnego samochodu. Także w Polsce. Ceny wahają się w granicach 100 tys. dolarów.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł