AC Cobra [krótka historia legendy]
Firma AC (Auto Carrier) została założona w 1904 roku. Przez lata budowała samochody trójkołowe. Dopiero w 1953 roku zakłady w południowym Londynie opuścił pierwszy samochód sportowy. Tak zaczęła się legenda.
10.02.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:16
Pierwszy "prawdziwy samochód" nazywał się AC Ace. Szybko stał się podstawą produkcji całkiem nowej generacji samochodów, którymi Anglicy śmiało mogli rywalizować z supersamochodami pochodzącymi z Italii.
W 1961 roku firma AC po raz pierwszy zastąpiła silnik Bristol amerykańskimi jednostkami V8 Forda. To jednak inna współpraca miała z firmy AC uczynić legendarną. Podupadłym już zakładom udało się nawiązać współpracę z Amerykaninem Carolem Shelbym, ekspertem z dziedziny motoryzacji. To Shelby wpadł na pomysł pozyskiwania silników od Forda. Tak narodził się AC Cobra 427, auto, które na stałe zmieniło świat motoryzacji.
Fordowskie silniki, które stosowano w Cobrach, to potężne jednostki V8 o pojemności 4,2 litra, zastąpione później motorem o pojemności 4,7. Zastosowany mechanizm różnicowy pochodził od Jaguara E-Type, podobnie hamulce - tarczowe na przednie i tylne koła. W 1964 roku wersja Cobra GT wygrała 24-godzinny wyścig w Le Mans. Ostatecznie produkcji modelu na bazie Ace zaprzestano w 1965 roku.
To data wprowadzenia do produkcji 427. AC Cobra 427 lub inaczej Shelby Cobra 427 był napędzany przez silnik V8 o pojemności 6989 cm³ i mocy 425 KM. Zastosowano w nim m.in. aluminiowe nadwozie oraz gruntownie przebudowano elementy zawieszenia. Auto odnosiło niebywałe sukcesy w rajdach i wyścigach. Ziściło się marzenie Shelby'ego o tym, by stworzyć samochód, który "przede wszystkim pokona Corvette".
Mimo tych sukcesów przedsięwzięcie Carola Shelby'ego i Forda okazało się finansową klęską. W 1967 roku przestano eksportować samochody AC z Anglii do USA i to był początek końca. W 1984 roku AC zamknęło swoją fabrykę, a prawa do nazwy Cobra sprzedało firmie Autokraft. Od wielu lat na całym świecie powstaje wiele replik tego słynnego samochodu. Także w Polsce. Ceny wahają się w granicach 100 tys. dolarów.