Francuski pięćdziesięciolatek - Renault 4

Renault 4
Renault 4
Piotr Wielgus

25.01.2011 15:00, aktual.: 07.10.2022 17:13

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

W roku 2011 Renault 4 obchodzi swoje 50-lecie. To kultowy samochód, trzeci w historii motoryzacji pod względem liczby sprzedanych egzemplarzy i najlepiej sprzedający się na świecie francuski samochód. Sprzedano ponad 8 mln sztuk czwórki.

Nawiązaniem do startu załóg fabrycznych w samochodach Renault 4 w kultowym Rajdzie Monte Carlo w latach 1962 i 1963 będzie przygotowanie trzech Renault 4 do Rajdu Monte Carlo Historique 2011, który odbędzie się 27 stycznia. W lutym zostanie zaprezentowany na salonie Retromobile. W lipcu model ten będzie gościem honorowym trzeciej edycji międzynarodowego zlotu 4L International, który odbędzie się w regionie zamków nad Loarą.

W roku 1956 Pierre Dreyfus, prezes Renault Régie Nationale des Usines Renault (Państwowego Zarządu Fabryk Renault), rzucił pomysł "blue jeans car". Biorąc za wzór tę część garderoby, która zyskała niezwykłą popularność, chciał stworzyć uniwersalny, oszczędny samochód przeznaczony na wszystkie kontynenty. Po pięciu latach prac Renault 4, pierwszy samochód osobowy firmy Renault z napędem na przednią oś, pokazany został prasie, a następnie zaprezentowany na Salonie Samochodowym w 1961 roku. W momencie wprowadzenia na rynek pokazano wersję dostawczą i trzy wersje osobowe: R3, która zniknęła z katalogów w następnym roku, R4 i R4L (L oznaczało wersję luksusową).

Renault 4
Renault 4

Przez cały okres sprzedaży Renault 4 było także produkowane w wersji dostawczej z napędem na 4 koła oraz w wersji kabriolet. Sprzedawano jego różne warianty i liczne serie specjalne, z których najbardziej znane we Francji były "Parisienne" (1963), "Safari" (1975), "Jogging" (1981) i "Sixties" (1985). Podstawowe jednostki napędowe auta to silniki 603 cm3, 747 cm3, 782 cm3, 845 cm3, 956 cm3 i 1108 cm3.

Renault 4
Renault 4

Samochód zwracał uwagę niezwykłym wnętrzem, poza tym atutem były niskie koszty jego utrzymania. Już sześć lat po rozpoczęciu produkcji z taśmy produkcyjnej zjechał milionowy egzemplarz Renault 4. Padały kolejne rekordy i tak miało być aż do końca 31-letniej produkcji i wyprodukowania 8 135 424 egzemplarzy.

Auto montowano w 28 krajach, m.in. Australii, RPA, Chile czy na Filipinach. Większość samochodów tego modelu zostało sprzedanych poza granicami Francji. Ten niewiarygodny sukces zakończyła w 1992 roku seria Bye-Bye. Aż do 1994 roku Renault 4 było jeszcze produkowane w niewielkiej liczbie w Słowenii i Maroku.

Źródło: Renault

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)