410 KM w S5 Cabrio? To możliwe – STaSIS S5 Cabrio Challenge Edition (2011)
Audi S5 z otwieranym dachem to elegancki kabriolet, w którym można spokojnie pokazać się przed drogim hotelem. Co więcej, S5 nie tylko wygląda dobrze, ale ma też mocny 333-konny silnik, który zapewnia kierowcy niesamowite wrażenia. A co, gdy ta moc to za mało?
04.06.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:51
Wtedy można udać się do amerykańskiej firmy STaSIS, by wzmocniła motor. A jaki jest to w ogóle silnik?
Jest 6-cylindrowa jednostka widlasta (kąt rozwarcia cylindrów – 90[sup]o[/sup]), o objętości skokowej wynoszącej 3,0 l. Serce S5 Cabrio wyposażone jest w bezpośredni wtrysk paliwa, a także „poganiane” sprężarką mechaniczną typu Roots wyprodukowaną przez firmę Eaton. Silnik legitymuje się mocą 333 KM przy 5500-7000 obr./min i momentem obrotowym na poziomie 440 Nm.
Co ciekawe Audi S5 z nadwoziem typu coupé jest wyposażane w 4,2-litrowy motor V8 o mocy 354 KM. W czasach unifikacji silnikowej to dość rzadko spotykane, żeby dwa w zasadzie bliźniacze samochody miały w tej samej wersji dwa różne silniki.
Aby podnieść moc doładowanego „kotła” STaSIS zdecydowało się na zmianę oprogramowania ECU oraz montaż nowego układu wydechowego wyposażonego w sportowe reaktory katalityczne i tłumiki. Efekt jest co najmniej zadowalający, bo kierowca naciskając pedał przyspieszenia może uwolnić aż 410 KM mocy i 503 Nm maksymalnego momentu obrotowego.
Większa moc oznacza, że samochód lepiej przyspiesza. Tuner informuje, że sprint do 96 km/h trwa teraz 4,30 a nie 5,00 s. Ciekawe, że wg STaSIS seryjne S5 potrzebuje 5,00 s na rozpędzenie do 96 km/h, skoro do 100 km/h przyspieszenie trwa 5,60 s. Czyżby w tym czasie (między 96 a 100 km/h) zmieniany był bieg? Nawet jeśli tak, to dwusprzęgłowa skrzynia S-tronic nie jest tak ślamazarna. Bardziej prawdopodobne jest to, że tuner dokonał własnych pomiarów i S5 Cabrio okazało się już seryjnie szybsze niż obiecuje Audi.
Firma z USA nie podaje prędkości maksymalnej auta, więc można domniemywać, że pozostała ona taka, jak w wozie fabrycznym.
Wstawiono także sportowe zawieszenie z pełną regulacją charakterystyk amortyzatorów (oraz wysokości) wyprodukowane przez specjalizującą się w wyścigowych amortyzatorach firmę Öhlins.
Tuner uznał, że skoro silnik jest mocniejszy, to przydałyby się wydajniejsze hamulce. W miejsce seryjnych pojawiły się zatem z przodu tarcze hamulcowe o średnicy 370 mm zatrzymywane 6-tłoczkowymi zaciskami firmy Alcon.
Dopełnieniem zmian są 20-calowe felgi o szerokości 10,5” wyposażone w 20-calowe opony 295/25 z przodu i z tyłu.
A ile to wszystko kosztuje? No właśnie tego też nie wiadomo.
Dane techniczne
- Typ: V6, 90supo/sup
- Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 2995 cmsup3/sup
- Moc maksymalna: 410 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 136,90 KM/l (seryjny – 111,19 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 503 Nm
- Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa S-tronic
- Typ napędu: Na wszystkie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 370 mm, 6-tłoczkowe zaciski Alcon
- Hamulce tylne: Tarczowe
- Koła przednie: 10,5 x 20”
- Koła tylne: 10,5 x 20″
- Opony przednie: 295/25 R 20
- Opony tylne: 295/25 R 20
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1950 kg
- Stosunek masy do mocy: 4,76 kg/KM (seryjny – 5,86 kg/KM)
- Długość: 4635 mm
- Szerokość: 1854 mm
- Rozstaw osi: 2751 mmblock position=\inside7843/block
Źródło: carscoop