40 lat minęło, czyli powrót Buggy

Na początku lat sześćdziesiątych Amerykanie stworzyli Buggy - samochód, który miał sprawiać szczególną przyjemność z jazdy i w zamierzeniu miał być niezbędnym dodatkiem do beztroskiego stylu życia. Po ponad czterdziestu latach okazuje się, że idea Buggy jest wciąż żywa.

Volkswagen Studie buggy up!Volkswagen Studie buggy up!
Piotr Wielgus

Pierwsze Buggy powstało na bazie święcącego wówczas triumfy Volkswagena Garbusa. Rama jego podwozia doskonale nadawała się do realizacji alternatywnych koncepcji nadwozia, a na jego bazie powstawały liczne samochody plażowe, nazwane właśnie Buggy.

Volkswagen Up! - Frankfurt Motor Show 2011

Ówczesny sposób na sukces był bardzo prosty - potrzebny był używany Garbus ze zdjętym nadwoziem, zastąpionym możliwie lekką, otwartą nadbudową. Wykonywano ją najczęściej z tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem szklanym. Wiele Buggy powstało na skróconym podwoziu Garbusa, z którego w zależności od nadbudowy odcinano od 30 do 40 cm. Dla optymalnej trakcji na luźnym podłożu felgi napędzanej tylnej osi były spawane, aby uzyskać maksymalną szerokość i możliwość nałożenia dużych opon. W większości Buggy były pozbawione dachu, a niektóre wersje miały możliwość przypięcia brezentu do konstrukcji.

Volkswagen Studie buggy up!
Volkswagen Studie buggy up!

Idea „rekreacyjnego buggy” opierała się na samochodach Dune Buggy i Baja Buggy, które w USA brały udział w sportowych wyścigach na piaszczystym podłożu. Moc silnika seryjnego Garbusa (34 KM, później nawet 44 KM) większości z nich w pełni wystarczała, aby przebić się przez wydmy. Wzmocnione silniki w buggy były wyjątkami.

Volkswagen Studie buggy up!
Volkswagen Studie buggy up!

Jednak podstawę dalszego rozwoju dla Buggy stanowił, jak to zwykli mówić Amerykanie, czynnik przyjemności i zabawy (fun factor). Dzieci–kwiaty z epoki Flower-Power chciały mieć przede wszystkim przyjemność z jazdy, a nie emocje towarzyszące rywalizacji. Nieważne były dla nich plażowe wyścigi, wystarczył wiatr we włosach. To właśnie młodzież epoki hippisów spopularyzowała Buggy nie tylko jako autko, ale również Buggy jako styl życia.

Volkswagen Studie buggy up!
Volkswagen Studie buggy up!

Naturalnie trend ten dotarł także do Niemiec. Redakcja czasopisma Gute Fahrt, zainspirowana popularnym amerykańskim Dune Buggy, zleciła w 1969 roku firmie Karmann z Osnabrück wybudowanie prototypu niemieckiego Buggy na skróconym podwoziu Garbusa. Od 1971 roku można było kupić tego buggy pod nazwą Karmann GF (skrót od Gute Fahrt). Do 1974 roku Karmann dostarczał zarówno zestawy do budowy jak i kompletne nowe samochody z silnikami Garbusa 1,3 i 1,5 o mocy 44 KM.

Karmann Buggy
Karmann Buggy

Jednocześnie firmie Autohaus Südhannover z Getyngi udało się otrzymać homologację dla importowanego z USA Imp Dune Buggy. Oba modele można było potem zamawiać w firmie Karmann, w różnych stopniach rozbudowy (w zależności od zdolności rzemieślniczych właściciela) i w różnych kategoriach cenowych - od zwykłego zestawu części, który wymagał wiele wkładu własnego aż po gotowy nowy pojazd. Naturalnie na niemieckim rynku pojawiły się także buggy innych producentów, na przykład belgijskiego specjalisty od tworzyw sztucznych firmy Apal.

Volkswagen Studie buggy up!
Volkswagen Studie buggy up!

Ponad czterdziestoletnia letnia idea Buggy przeżywa dziś swój renesans w nowoczesnej interpretacji. Buggy up!, czyli jedna z wariacji na temat nowego Volkswagena up!, został już pokazany we Frankfurcie, gdzie cieszył się sporym zainteresowaniem dziennikarzy motoryzacyjnych z całego świata. Projekt ten to dwuosobowe lekkie auto, które zostało specjalnie przystosowane do tego by radzić sobie w kopnym, plażowym piasku. Jest ono odporne na wodę, której nadmiar w przypadku zebrania się w kabinie odprowadzany jest specjalnymi otworami w nadwoziu. By skutecznie poruszać się po piasku Buggy up! został wyposażony w 18 calowe felgi z oponami o rozmiarze 205/40.

Jeszcze nie wiadomo czy Volkswagen zdecyduje się na uruchomienie produkcji seryjnej nawiązującej do bez wątpienia wspaniałej historii i wspomnień.

  • Volkswagen Studie buggy up!
  • Volkswagen Studie buggy up!
  • Volkswagen Studie buggy up!
  • Volkswagen Studie buggy up!
  • Volkswagen Studie buggy up!
  • Volkswagen Studie buggy up!
  • Volkswagen Studie buggy up!
  • Volkswagen Studie buggy up!
  • Karmann Buggy
[1/9] Volkswagen Studie buggy up! Źródło zdjęć: |

Źródło: Volkswagen PR

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik