Wpadły pierwsze stacje. UOKiK podsumował cztery miesiące kontroli jakości paliw

Wpadły pierwsze stacje. UOKiK podsumował cztery miesiące kontroli jakości paliw

Zdjęcie ilustracyjne. Fotografia nie ma związku z treścią artykułu
Zdjęcie ilustracyjne. Fotografia nie ma związku z treścią artykułu
Źródło zdjęć: © East News / Artur Szczepanski / REPORTER
Tomasz Budzik
24.05.2019 12:37, aktualizacja: 28.03.2023 10:55

Paliwa wciąż drożeją, ale niestety nie oznacza to, że na każdej stacji do baku nalejemy produkt odpowiedniej jakości. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opublikował listę stacji paliw sprawdzonych w ciągu czterech pierwszych miesięcy 2019 roku.

Stacje na bakier z jakością

Podczas siedmiu kontroli paliwa spośród 481 przeprowadzonych przez UOKiK wykryto paliwo, które nie spełniało wymogów jakościowych określonych polskim prawem. Oto one w podziale na województwa.

Woj. dolnośląskie

KOL-BENZ, Nowa Ruda, ul. Słupiecka 9B - olej napędowy; niewłaściwa stabilność oksydacyjna.

  1. Pijarowska, D. Kraus, Nowa Ruda, ul. Kłodzka 46 – benzyna; pozostałość po destylacji.

Woj. kujawsko-pomorskie

  1. Finc, Toruń, ul. Polna 113 - olej napędowy; niewłaściwa zawartość siarki (kontrola wstępna i powtórna).

Woj. podlaskie

Pronar, Brańsk, ul. Armii Krajowej 2 - olej napędowy; niewłaściwa temperatura zapłonu.

Woj. zachodnio-pomorskie

Rolmasz, Darłowo, ul. Dąbrowskiego 1 - olej napędowy; niewłaściwa stabilność oksydacyjna.

KGK, Koszalin, ul. Szczecińska 55 - olej napędowy; niewłaściwa stabilność oksydacyjna (kontrola wstępna i powtórna).

HIL-GAZ, Pełczyce, ul. Chrobrego 52 – benzyna.

W porównaniu z rokiem 2018 spadła liczba punktów sprzedających paliwo wątpliwej jakości. Od stycznia do końca kwietnia kontrolerzy napotkali produkty niespełniające norm w 1,9 proc. przypadków. W 2018 r. było to 3,9 proc. Warto też nadmienić, że tym razem wpadka nie zdarzyła się na żadnej stacji działającej pod szyldem dużego, sieciowego gracza.

Skutki dla silnika

Tankowanie paliwa niespełniającego norm przyczynia się do stopniowego niszczenia jednostki napędowej. W szczególności narażony jest układ wtryskowy. Długotrwałe korzystanie z oleju napędowego charakteryzującego się niewłaściwą odpornością na utlenianie prowadzi do zatykania dysz wtryskiwaczy.  Najbardziej czułe pod tym względem są jednostki z systemem common rail. Każde wlanie do baku paliwa, które przekracza ten parametr, powoduje zaś podwyższenie konsumpcji paliwa oraz wzrost udziału szkodliwych substancji w spalinach.

Często spotykanym problemem oleju napędowego jest również nieodpowiedni skład frakcyjny. Źle zbalansowane pod tym względem paliwo nie spala się w całości. W silniku powstaje nagar, ucierpieć mogą też wtryskiwacze. Innym problemem jest niewłaściwa temperatura zapłonu. Zbyt niska powoduje spadek mocy silnika i może generować metaliczny dźwięk pracy jednostki napędowej, a także ponad normę podwyższać temperaturę pracującego silnika, zwiększając emisję szkodliwych substancji.

W przypadku oleju napędowego w raportach często można też spotkać się z przekroczeniem normy zawartości siarki. Przepisy określają, że w jednym kilogramie paliwa może znaleźć się maksymalnie 10 mg tego pierwiastka. Jeśli jest go więcej, będzie on powodował osadzanie się nagaru w silniku. Siarka ma również własności korozyjne i może przyczyniać się do szybszego zużycia katalizatora.

Tankując, zawsze warto brać paragon. W razie problemów z silnikiem zauważonych niedługo po zatankowaniu bez niego nie mamy możliwości dojścia swoich praw. W takim przypadku za remont trzeba będzie zapłacić z własnej kieszeni.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (11)