Najlepsze silniki Diesla w swoich klasach – które polecamy w samochodach używanych?

W zeszłym tygodniu wybraliśmy najlepsze naszym zdaniem silniki benzynowe w autach używanych i podzieliliśmy je na trzy kategorie, w każdej przedstawiając również konstrukcje bardzo udane i polecane. Dziś prezentujemy wam najlepsze diesle, a także te, które są bardzo dobre i warto rozważyć zakup auta z tymi motorami na pokładzie. Przypominamy jednocześnie, że nie braliśmy pod uwagę silników rzadko występujących na rynku wtórnym i tych, które były stosowane w autach mało popularnych. Wybieraliśmy również w gronie konstrukcji mających już trochę lat na karku, o których można wyrazić jednoznaczną opinię.

Ten artykuł ma 3 strony:

Kategoria do 1600 cm³

Najlepsze silniki benzynowe w swoich klasach – które polecamy w samochodach używanych?

Coroczne plebiscyty na silnik roku takie jak International Engine of the Year czy Ward’s 10 Best Engine wyłaniają najlepsze jednostki napędowe w…

Mieliśmy kilku kandydatów w tej kategorii, ponieważ 1,6 litra to pojemność, którą uwielbiają producenci diesli. Mamy silniki Fiata, PSA, Hyundaia, Volkswagena czy Renault, ale zdecydowaliśmy, że tytuł najlepszego w tej kategorii przyznamy jednostce 1.6 HDI zbudowanej we Francji. Są teoretycznie lepsze pod względem niezawodności, ale na przykład Renault, pokazało bardzo udanego diesla 1.6 dCi dopiero w roku 2011, a Volkswagen swojego równie dobrego 1.6 TDI w roku 2009. Warto byłoby poczekać i sprawdzić, czy nie wyjdzie szydło z worka, choć niektóre auta mają za sobą już 200–300 tys. km przebiegu. Jednostki Fiata 1.6 MultiJet są dobre, ale mają trochę problemów z osprzętem i oferowano je tylko we włoskich samochodach, a później w Oplach.

Silnik 1.6 HDI PSA

Tymczasem silnik 1.6 HDI trafił do kilkudziesięciu modeli aż siedmiu marek! Debiutował w 2002 roku, więc ma za sobą wieloletnią eksploatację, a jego pierwotną konstrukcję wycofano dopiero w 2010 roku, wraz z przejściem na normę emisji Euro 5. Jednostka sprawdziła się w maluchach takich jak Citroën C2, Peugeot 206, Ford Fiesta czy MINI. Montowano ją również w samochodach dużych jak Citroën C5, Peugeot 407 czy Volvo V70. Nie jest pozbawiona wad i nie nadaje się do napędzania dużych aut, bo najmocniejsza wersja osiąga tylko 115 KM, ale jest za to tania w naprawach, doskonale znana mechanikom i okazuje się bardzo żywotna. Przy odpowiedniej obsłudze nie sprawia żadnych problemów przez wiele lat. Niezaprzeczalną zaletą jest odmiana 90-konna z turbosprężarką o stałej geometrii i bez koła dwumasowego czy filtra cząstek stałych. Równie prosta jest wersja 75-konna, stosowana tylko w małych autach. Mocniejsze miewają więcej problemów, ale i tak kosztami napraw nie zniechęcają.

Przykładowe parametry: 90 KM i 215 Nm, 109 KM i 240Nm, 112–115 KM i 270 Nm

Stosowany m. in. w: grupie PSA, Fordach, a także Mazdzie 3, MINI Cooperze, Suzuki SX4 czy kilku modelach Volvo.

Silnik, który był blisko zwycięstwa:

Silnik 1.6 TDI VW

VW 1.6 TDI – bodaj najlepszy, nowoczesny diesel w koncernie VW, stosowany w samochodach różnej wielkości i we wszystkich markach grupy do dziś. Silnik zadebiutował stosunkowo niedawno, można go kupić w Škodzie Fabii, Octavii, VW Golfie i Passacie. Mimo, że niektóre auta mają już duże przebiegi, nie słychać o ich poważnych wadach. Czasami poddają się wtryskiwacze, ale i tak są trwałe. Jest mniej odporny na eksploatację miejską i złej jakości paliwo niż 2.0 TDI, ale przy odpowiedniej obsłudze odwdzięcza się wysoką niezawodnością.

Zobacz również: Nowy Peugeot 308 SW i 308 GTi - podsumowanie serii testów

Przykładowe parametry: 75 KM i 195 Nm, 90 KM i 230 Nm, 105 KM i 250 Nm, 120 KM i 270 Nm

Stosowany m. in. w: małych i kompaktowych modelach grupy VW AG, a także w Škodzie Superb II czy VW Passacie B6-B8.

Inne, szczególnie polecane silniki tej klasy:

Fiat 1.3 Multijet – słaby, ale bardzo udany. Trwały i niezawodny jeżeli dba się o olej silnikowy. Napędza małe Fiaty i Ople.

Hyundai/Kia 1.6 CRDI – stosowany w kompaktowych i większych modelach tego koncernu, słynący z prostej, pozbawionej koła dwumasowego konstrukcji. Dotyczy silników o mocy do 116 KM.

Renault 1.6 dCi – znacznie nowszy, zastąpił pechowego 1.5 dCi. Jak na razie wspaniała konstrukcja, która praktycznie nie ma wad.

Toyota 1.4 D-4D – jeżeli szukać najbardziej udanego diesla tej marki, to byłby to chyba właśnie ten silnik. Niestety dostępny tylko w małych autach.

Peugeot 5008 1,6 HDi Style — test

Peugeot 5008 jest na rynku od roku 2009. Po 5 latach od debiutu przyszła najwyższa pora na odświeżenie twarzy rodzinnego samochodu spod znaku lwa. Co…

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Silnik

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Jaka technika jazdy na autostradzie jest najlepsza? Do czego służy zawór EGR, co się w nim psuje i czy warto go wyeliminować? Mam silnik 1.2 TDI, 1.6 TDI lub 2.0 TDI EA 189 Volkswagena - co powinienem robić? [aktualizacja] W co nie warto wierzyć producentom samochodów, czyli kłamstwa i mity, którymi nas karmią Najlepsze silniki benzynowe w swoich klasach – które polecamy w samochodach używanych? Co to jest przyczynienie się do wypadku drogowego? Wycieki płynów w samochodzie – objawy, przyczyny i zagrożenia Obsługa i ładowanie akumulatora – to możesz zrobić samodzielnie Na jakich zasadach przedłuża się polisę OC i jakie są kary za jej brak? Jak sprawdzić liczbę punktów karnych? Trzecia tablica rejestracyjna – do czego służy i jak ją zdobyć? Najczęstsze awarie samochodu będące skutkiem błędów kierowców Jak poprawnie i bezpiecznie uruchomić auto z kabli Jak sprawdzić płyn hamulcowy oraz dlaczego i kiedy go wymienić? Kolizja, wypadek, katastrofa drogowa – czym się różnią te zdarzenia i jakie są ich skutki? Ograniczenia prędkości na polskich drogach - czy na pewno je znasz? Jak właściwie przechowywać opony i koła? Odcinkowy pomiar prędkości rusza w grudniu - jak działa i na co uważać? Uwaga na silnik 2.5 TDI – co się psuje w najgorszej jednostce napędowej koncernu Volkswagena? [część 2] Uwaga na silnik 2.5 TDI – to najgorsza jednostka napędowa w historii koncernu Volkswagena! [część 1] Wpływ obciążenia samochodu na zużycie paliwa - test specjalny [część 2]

Popularne w tym tygodniu:

Czy da się kupić auto za 800 zł i nim jeździć? Sprawdzamy, ile to naprawdę kosztuje Od 16 listopada na stacjach zimowe paliwo. Co oferują najwięksi gracze? Płyn do spryskiwaczy wymieniaj na zimowy już teraz. Oto najprostsza metoda Zimowe opony do auta segmentu D. Test GTU 2017 Skąd wziąć oryginalne części do nietypowego pojazdu? To spory problem dla ubezpieczyciela