TestyPeugeotPeugeot 5008 1,6 HDi Style - test

Peugeot 5008 1,6 HDi Style - test

Peugeot 5008 1,6 HDi Style - test
Źródło zdjęć: © fot. Rafał Warecki
Mariusz Zmysłowski

08.12.2014 12:24, aktual.: 18.04.2023 11:41

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Peugeot 5008 jest na rynku od roku 2009. Po 5 latach od debiutu przyszła najwyższa pora na odświeżenie twarzy rodzinnego samochodu spod znaku lwa. Co teraz ma do zaoferowania francuski minivan?

Peugeot 5008 1,6 HDi Style - test

Pod względem wyglądu zmieniło się sporo. Dziwne, trójkątne światła początkowej wersji 5008 były narysowane w trochę za prosty sposób. Lifting przyniósł pozytywne zmiany w tej kwestii. Pojawiły się nowe krawędzie, a cały przód zyskał świeższy wygląd.

W przypadku egzemplarza testowego dobór koloru był trochę niefortunny. Peugeot 5008 najlepiej wygląda w kolorach jasnych lub po prostu intensywnych. Wtedy lepiej odcina się linia okien, która jest tu ciekawie poprowadzona i zawija się na tył. W szarym egzemplarzu nie widać tego tak dobrze.

Obraz
© fot. Rafał Warecki

Od zewnątrz 5008 wygląda naprawdę świeżo. Inaczej jest w środku. Tutaj jest trochę dziwnie. Z jednej strony Peugeot oddaje nam do dyspozycji wyświetlacz przezierny w postaci wysuwanej, przezroczystej płytki, niczym w myśliwcu. Do tego mamy aluminiowe wstawki na kierownicy i kolorowy, duży ekran na szczycie deski rozdzielczej. Z drugiej strony konsola środkowa wygląda po prostu archaicznie. To głównie „zasługa” panelu radia, który należy do rzeczy, które powinny były zostać poprawione wraz z liftingiem. Konsola sterowania klimatyzacją również nie wpisuje się do kategorii najnowocześniejszych, ale przynajmniej jest bardzo prosta, dzięki czemu jej obsługa jest niezwykle intuicyjna.

Poza aluminiowymi dodatkami, materiały użyte w Peugeocie 5008 są przeciętne – nie wyróżniają się niczym szczególnym. Jest tu sporo tworzywa sztucznego przyzwoitej jakości, wszystkie elementy są poprawnie spasowane. Trudno się jednak nad czymkolwiek zachwycić. Na dodatek wnętrzu 5008 miejscami brakuje spójności stylistycznej. Przykładem jest brak przejścia między prostokątną konsolą środkową, a centralną częścią z nawiewami. Można było zaprojektować to zgrabniej.

Obraz
© fot. Rafał Warecki

Nie zapominajmy jednak, że vanów nie buduje się po to, by wygrywały konkursy piękności, lecz ze względów praktycznych. W tej kategorii Peugeot 5008 jest bardzo mocny. Drugi rząd siedzeń ma niezależne, przesuwne fotele. To przydatne, bo pozwala dać pasażerom podróżującym na samym końcu kilka dodatkowych centymetrów przestrzeni na nogi. Drugi rząd ma sporo miejsca, bo podłoga jest płaska, więc trójka dorosłych osób może podróżować dosyć wygodnie.

A co z dwoma dodatkowymi miejscami w bagażniku? Sprawdziłem je w praktyce w podróży. Wybrałem się w trasę z 5 dorosłymi pasażerami na pokładzie. Da się tam jechać i osoba na końcu chociaż nie ma tak dużej przestrzeni jak ludzie w środkowym rzędzie, może siedzieć w miarę wygodnie. Warto jednak mieć na uwadze, że są to mimo wszystko miejsca dodatkowe. 5008 nie jest vanem pokroju Peugeota Experta, tylko samochodem dla 5-osobowej rodziny, którym od czasu do czasu zabierzemy jeszcze chłopaka jednej ze swoich córek albo teściową.

Obraz
© fot. Rafał Warecki

Wyjęcie z podłogi dwóch dodatkowych miejsc powoduje oczywiście utratę przestrzeni bagażowej. Z obszernego, 679-litrowego bagażnika nagle robi się nam skrytka rozmiarów kufra w Fiacie 500. Peugeot w swoim katalogu nie podaje jaką objętość ma miejsce za oparciami trzeciego rzędu. Dlatego podróż w wariancie 7-osobowym równa się konieczności skorzystania z bagażnika dachowego.

Na pochwałę w Peugeocie 5008 zasługuje łatwość obsługi systemu przesuwnych foteli oraz dodatkowych siedzeń. Składanie, rozkładanie, przesuwanie – to wszystko odbywa się z ogromną łatwością. Nie wymaga to ani grama wprawy. Wystarczy rzucić okiem na fotel i wiadomo za co trzeba złapać, żeby wykonać nim pożądany manewr. Mechanizmy pracują bardzo gładko, dzięki czemu wnętrze możemy dostosowywać do swoich potrzeb właściwie jedną ręką. Za to Peugeotowi należy się plus, bo nie wszyscy producenci są w stanie zagwarantować tak sprawnie działające rozwiązania.

Obraz
© fot. Rafał Warecki

Komfort pasażerów to bardzo istotna kwestia w przypadku takich vanów. Niemniej ważna jest jednak wygoda samego kierowcy, który musi całą szóstkę osób bezpiecznie dowieźć do celu. Kluczowy jest tu silnik. W moim testowym 5008 pracował diesel 1,6 HDI o mocy 115 KM sprzęgnięty z 6-biegową skrzynią ręczną. To zbyt słaba jednostka do tego samochodu. Nie oszukujmy się, może i jest wystarczająca, żeby z nią jeździć, ale jeśli planujemy ruszać tym autem w dalekie trasy, to lepiej zdecydować się na 150-konnego diesla. Zagwarantuje on znacznie lepsze osiągi i niewiele gorsze zużycie paliwa.

Oczywiście, 1,6 HDI to bardzo oszczędna jednostka. Jadąc w trasie bardzo zachowawczo uzyskałem spalanie równe 4,5 l/100 km. Jak na tak duże auto z 6 osobami na pokładzie to bardzo dobry wynik, który jest tylko o 0,2 l/100 km wyższy od wartości katalogowej. Za delikatną jazdę w mieście 5008 odwdzięczy się zużyciem paliwa na poziomie 6-6,2 l/100 km.

Obraz
© fot. Rafał Warecki

Zatem przed zakupem musimy sobie odpowiedzieć na pytanie: oszczędność czy komfort? Niewykluczone, że w praktyce mocniejszy diesel wcale nie będzie spalał tak dużo więcej. Trzeba będzie niestety pogodzić się z wyższą ceną. Jedynym wyposażeniem, które łączy te jednostki jest Active. Tu różnica wynosi 4500 zł. Poza nią 2-litrowiec oferowany jest jeszcze jedynie w Allure. 1,6 HDI natomiast można kupić w odmianach Access i Style.

Zawieszenie 5008 pasuje do stonowanego silnika. Jest komfortowe i oczywiście nie zapewni sportowych doznań, ale pracuje bardzo dyskretnie i stara się nie przypominać nam o tym po jak fatalnych drogach czasem jeździmy. Adekwatnie delikatna jest praca układu kierowniczego. Manewrowanie tym vanem jest bardzo łatwe. W trakcie szybszej jazdy mogłoby co prawda w ręce kierowcy trafiać trochę więcej informacji z jezdni, jednak nie oszukujmy się – decydując się na zakup takiego samochodu znacznie wyżej niż wysoką precyzję układu kierowniczego cenimy sobie komfort, jaki on zapewnia.

Obraz
© fot. Rafał Warecki

Egzemplarz, który widzicie na zdjęciach to wersja Style, czyli niemal najbogatszy wariant. Więcej dostaniemy jedynie w topowej Allure. Mamy tu więc naprawdę wysoki standard (szczegóły w tabeli na kolejnej stronie), oszczędny silnik i 7-osobową kabinę. Peugeot wycenił to auto na 93 600 zł. Stosunek ceny do tego, co za nią dostajemy jest więc bardzo dobry. U niektórych producentów za tę kwotę z tym wyposażeniem możemy z salonu wyjechać autem kompaktowym, a Peugeot proponuje nam już vana. Peugeot 5008 to świetna familijna propozycja o świeżym wyglądzie i praktycznym wnętrzu, która wyposażona w nieco mocniejszy silnik powinna stanowić auto kompletne dla dużej rodziny.

PLUSY:

Oszczędny silnik

Dużo miejsca w środku

Łatwy w obsłudze system rozkładania foteli

Niezależne fotele 2. rzędu

Bogate wyposażenie

MINUSY:

Za słaba jednostka napędowa

Za mało radykalne zmiany wewnątrz po liftingu

Ogólna ocena samochodu: 7/10

  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/17]

Peugeot 5008 1,6 HDi Style - dane techniczne

<!doctype html>
Testowany egzemplarz: Peugeot 5008 1,6 HDi Style  
Silnik i napęd:
Układ i doładowanie: R4, turbodoładowany  
Rodzaj paliwa: Olej napędowy  
Ustawienie: Poprzeczne  
Rozrząd: DOHC 16V  
Objętość skokowa: 1560 cm3  
Stopień sprężania: 18  
Moc maksymalna: 115 KM przy 3600 rpm  
Moment maksymalny: 270 Nm przy 1750 rpm  
Objętościowy wskaźnik mocy: 71,9 KM/l  
Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna  
Typ napędu: FWD (koła przednie)  
Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane,  
Hamulce tylne: Tarczowe  
Zawieszenie przednie: Kolumna typu MacPherson  
Zawieszenie tylne: Belka skrętna  
Układ kierowniczy: Zębatkowy, wspomagany, średnica zawracania 11,1 m  
Koła, ogumienie przednie: 215/50 R17  
Koła, ogumienie tylne: 215/50 R17  
Masy i wymiary:
Typ nadwozia: Minivan  
Liczba drzwi: 5  
Współczynnik oporu Cd (Cx): 0,29  
Masa własna: 1588 kg  
Stosunek masy do mocy: 13,8 kg/KM  
Długość: 4529 mm  
Szerokość: 1837 mm bez lusterek, 2118 mm z lusterkami  
Wysokość: 1639 mm  
Rozstaw osi: 2727 mm  
Rozstaw kół przód/tył: 1532/1561 mm  
Pojemność zbiornika paliwa: 60 l  
Pojemność bagażnika: 679-1754 l  
Osiągi:
  Katalogowo: Pomiar własny:
Przyspieszenie 0-100 km/h: 12,9 s  
Prędkość maksymalna: 183 km/h  
Zużycie paliwa (miejskie): 5,9 l/100 km 6,0 l/100 km
Zużycie paliwa (pozamiejskie): 4,3 l/100 km 4,5 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane): 4,9 l/100 km  
Emisja CO2: 128 g/km  
Test zderzeniowy EuroNCAP: 5 gwiazdek (2009)  
Cena:
Testowany egzemplarz: 104 700 zł  
Wersja silnikowa od: 80 500 zł  
Model od: 70 900 zł  
Wyposażenie
Wybrane wyposażanie testowanej wersji: Standardowe: Opcjonalne
Dodatki stylistyczne nadwozia: Szyby boczne tylne i tylna przyciemniane, chromowane listwy podokienne, chromowane dodatki, relingi w kolorze aluminium -
Dodatki stylistyczne wnętrza: Dywaniki materiałowe Szklany dach panoramiczny Cielo z elektrycznie sterowaną roletą (2000 zł)
Koła i opony: - Felgi 17-calowe Quark (1800 zł)
Komfort: Progresywne wspomaganie kierownicy, tempomat z ogranicznikiem prędkości, przednia szyba akustyczna, wszystkie szyby sterowane elektrycznie, podgrzewane lusterka boczne, lusterko wewnętrzne do obserwacji siedzacych w 2. i 3. rzędzie, 2x gniazdo 12 V, klimatyzacja automatyczna dwustrefowa, regulacja zagłówków w dwóch płaszczyznach Pakiet Vision: reflektory biksenonowe, system dynamicznego doświetlania zakrętów AFS, automatyczna regulacja reflektorów, spryskiwacze reflektorów (4000 zł), Head-Up Display: wysuwany wyświetlacz przezierny wskazujący prędkość jazdy, ustawienia tempomatu i dane odległości ARTIV (1800 zł), asystent parkowania: czujniki parkowania z przodu i z tyłu (tył w standardzie) z funkją pomiaru dostępnego miejsca do parkowania równoległego (1500 zł)
Bezpieczeństwo: Elektryczny hamulec postojowy z hill assist, poduszki czołowe pasażera i kierowcy, poduszki powietrzne boczne w pierwszym rzędzie, kurtyny powietrzne dla trzech rzędów foteli, 3x ISOFIX w drugim rzędzie -
Multimedia: WIP Nav 2: Bluetooth, nawigacja z mapą Europy, wyświetlacz LCD 7", radio z CD i mp3, 6 głośników, sterowanie z kolumny kierownicy, gniazdo AUX -
Mechanika: - -
Źródło artykułu:WP Autokult