1989 Mitsubishi HSR II [zapomniane koncepty]
Dwa lata po premierze koncepcyjnego modelu Mitsubishi HSR japoński producent zaprezentował drugą ewolucję tego kosmicznie wyglądającego pojazdu.
22.04.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:40
Dwa lata po premierze koncepcyjnego modelu Mitsubishi HSR japoński producent zaprezentował drugą ewolucję tego kosmicznie wyglądającego pojazdu.
Tak jak w przypadku pierwszego modelu z serii HSR, tak i tutaj skupiono się na ponadprzeciętnej aerodynamice pojazdu. W założeniach HSR II miał być narzędziem do komfortowego pokonywania dalekich podróży z dużymi prędkościami. Został wyposażony w wiele elektronicznych systemów, które pomagały kierowcy ujarzmić ten niecodzienny pojazd, zdolny poruszać się z maksymalną prędkością 320 km/h.
Futurystyczna stylistyka nie była tylko wymysłem projektantów, a prawdziwym dziełem inżynieryjnym. Dzięki opływowym kształtom współczynnik oporu powietrza kształtował się od 0,20 do 0,40. Skąd taka różnica? Otóż japońscy inżynierowie zdecydowali się tutaj na aktywną aerodynamikę. Ruchome lotki i stateczniki w przedniej części oraz ruchome klapy z tyłu ustawione w odpowiedni sposób zwiększały siłę dociskającą pojazd do podłoża i poprawiały stabilność samochodu przy dużych prędkościach. Podobne rozwiązanie w nowocześniejszym wydaniu zastosowano w Pagani Huayrze.
Nad pojazdem czuwał także elektroniczny system monitorujący pracę wszystkich układów. Tak jak w koncepcie HSR, tak i w jego drugim wcieleniu system dostosowywał parametry układu zawieszenia, układu hamulcowego i systemu aktywnej aerodynamiki do panujących warunków i prędkości pojazdu.
Mitsubishi HSR II wyposażono w tę samą jednostkę napędową co HSR I - była to centralnie umieszczona, turbodoładowana, 2,0-litrowa jednostka benzynowa generująca około 300 KM i 330 Nm momentu obrotowego (niektóre źródła mówią także o 3,0-litrowym silniku V6). Nadzowie pojazdu było wykonane z lekkich i wytrzymałych materiałów - z kevlaru i poliwęglanów. Dzięki temu cały samochód ważył jedynie 980 kg, co pozwalało osiągnąć maksymalną prędkość na poziomie 320 km/h.
Futurystyczny koncept miał wiele bardzo przyziemnych elementów rozwijanych dla drogowych modeli Mitsubishi. I tak niektóre rozwiązania z konceptu HSR II (np. aktywna aerodynamika) trafiły do modelu studyjnego HSX, a następnie do produkcyjnego modelu 3000GT.
Źródło: How Stuff Works • Car Styling