1980 Lancia Medusa [zapomniane koncepty]

Na salonie samochodowym w Turynie w 1980 roku zaprezentowano koncepcyjną Lancię o nazwie Medusa. Pojazd miał być ekskluzywnym środkiem transportu o sportowej stylistyce.

1980 Lancia Medusa1980 Lancia Medusa
Arkadiusz Gabrysiak

Na salonie samochodowym w Turynie w 1980 roku zaprezentowano koncepcyjną Lancię o nazwie Medusa. Pojazd miał być ekskluzywnym środkiem transportu o sportowej stylistyce.

Segment 4- lub 5-drzwiowych samochodów udających coupé rozwinął się stosunkowo niedawno, jednak w naszym cyklu "Zapomniane koncepty" już nie raz mogliście przeczytać o tego typu projektach powstałych znacznie wcześniej. Jednym z nich jest bohaterka dzisiejszego artykułu - Lancia Medusa, której linie nakreślili projektanci popularnego studia ItalDesign.

1980 Lancia Medusa
1980 Lancia Medusa

Jak na samochód z początku lat 80. przystało, Włosi zdecydowali się w nim zaaranżować charakterystyczne elementy stylistyki ówczesnych samochodów sportowych. Bez trudu można dostrzec więc ostre linie, kanciaste kształty i aerodynamiczny przód w kształcie klina z otwieranymi do góry światłami. Dzięki tym zabiegom współczynnik oporu powietrza Medusy wynosił jedynie Cd=0,263.

Jasne wnętrze sprawia wrażenie bardzo komfortowego i ekskluzywnego jak na lata 80. Przednie siedzenia wyglądają jak komfortowe fotele, w których bez problemu można by było zasiąść wygodnie przed telewizorem. Projektanci ItalDesign zdecydowali się na niecodzienny zabieg i wszystkie przełączniki umieścili w kole kierownicy. W założeniach dzięki temu rozwiązaniu kierowca nie musiał odrywać rąk od kierownicy, jednak nagromadzenie przycisków w jednym miejscu nie wygląda estetycznie.

1980 Lancia Medusa
1980 Lancia Medusa

Poza stylistyką nawiązującą do supersamochodów z tamtego okresu także konstrukcja Lancii Medusy aspirowała do tego miana. Otóż konstruktorzy zdecydowali się tutaj na jednostkę napędową umiejscowioną centralnie. Niestety, jej moc nie szła w parze z wyglądem Medusy. Był to bowiem rzędowy, 4-cylindrowy silnik o pojemności 2,0 l, który generował 120 KM. Napęd był przekazywany na tylną oś.

Koncept ten z pewnością wpasowałby się w gamę Lancii w latach 80. Ekskluzywny samochód o komfortowym wnętrzu dla 4 osób i sportowej stylistyce mógł wtedy narobić sporo szumu, jednak włoska marka nie zdecydowała się skorzystać z projektu ItalDesign.

  • 1980 Lancia Medusa
  • 1980 Lancia Medusa
  • 1980 Lancia Medusa
  • 1980 Lancia Medusa
  • 1980 Lancia Medusa
  • 1980 Lancia Medusa
  • 1980 Lancia Medusa
  • 1980 Lancia Medusa
  • 1980 Lancia Medusa
  • 1980 Lancia Medusa
  • 1980 Lancia Medusa
[1/11] 1980 Lancia Medusa Źródło zdjęć: |

Źródło: CarstylingLancia Klub

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów