15 lat Škody Octavii RS - test na Torze Poznań
Octavia RS skończyła dokładnie 15 lat. Przez ten czas poznaliśmy jej trzy generacje, których do końca stycznia 2016 sprzedano 226 400 egzemplarzy. Najwięcej w tym zasług ma obecna, trzecia generacja, wprowadzona w połowie 2013 roku. Jej sprzedaż to dokładnie 71 800 egzemplarzy.
27.06.2016 | aktual.: 17.04.2023 15:28
Nowa Škoda Octavia RS (2016) - nasz test, opinia
Polski rynek nie jest tak chłonny, jeśli chodzi o wersje usportowione – u nas trzon sprzedaży stanowią przede wszystkim auta flotowe (w coraz lepszych wersjach) oraz typowo rodzinne. Warto jednak zauważyć skok liczby sprzedawanych rocznie egzemplarzy wersji RS, który nastąpił na przełomie II i III (obecnej) generacji. O ile w 2013 roku sprzedano w Polsce 66 egzemplarzy modelu RS, to w 2014 już 423, a w 2015 aż 600. Nic zatem dziwnego, że w kilka miesięcy po debiucie czas oczekiwania na wersję RS wynosił aż kilka miesięcy.
Wzrost udziału odmiany RS to również pokłosie rozszerzenia gamy modelowej. Dziś Octavia RS może występować także w wersji TDI oraz z napędem na cztery koła. To pewna alternatywa dla klientów flotowych lub mocnego, rodzinnego kombi z dieslem pod maską. Z kolei dla osób, dla których model RS 2,0 TSI był nieco za grzeczny wprowadzono RS 230 Performance, który od standardowej odmiany odróżnia się większymi felgami, nieco innym pakietem stylizacyjnym, wzmocnionym silnikiem oraz elektroniczną blokadą dyferencjału XDS.
Co nowego w gamie?
Właśnie ostatnie nowości, czyli RS 230 Performance i RS TDI 4x4 mieliśmy okazję sprawdzić podczas prób przygotowanych przez instruktorów Szkoły Auto. Pierwsza ich część przebiegała na ukończonym, choć jeszcze zamkniętym dla klientów nowym autodromie tej szkoły. Z kolei druga część to dobrze znany Tor Poznań, gdzie pod czujnym okiem znanego z wyścigów Porsche Supercup Kuby Giermaziaka mogliśmy udoskonalić nasz wyścigowy tor jazdy i dokładniej sprawdzić model RS.
RS na autodromie
Już podczas pierwszego ćwiczenia - jazdy po mokrym okręgu, którego wycinek był nieprzyczepną płytą poślizgową, wybrałem swojego faworyta z gamy Octavii RS. Model RS 230 Performance rzeczywiście dość długo utrzymuje obrany tor jazdy i niespecjalnie wyjeżdża przodem, a w zestawieniu z manualną skrzynią biegów pozwala zastosować technikę wciśnięcia sprzęgła do złapania przyczepności podczas podsterowności.
Kolejna część dość dobrze uświadomiła nam jak ważna jest prędkość jazdy i szybkość reakcji. W nowo zbudowanym autodromie możliwe jest symulowanie nagle pojawiających się przeszkód pod postacią szeregu kurtyn wodnych, które aktywują się w ostatnim momencie i chwila nieuwagi lub minimalnie zbyt wielka prędkość powodują, że niebywale trudno taką przeszkodę ominąć.
Taka próba pokazuje także jak wielką drogę przebyły wszelkie układy stabilizacji toru jazdy. Te niekoniecznie przeszkadzają podczas szybkiej jazdy, a przy bezpośrednim porównaniu do jazdy bez nich, w tak symulowanej próbie, znacząco ułatwiały poprawne jej wykonanie.
Jednak najciekawszym elementem w nowym ośrodku szkoleniowym jest tzw. szarpak, który wyrzuca tylną oś w lewo lub w prawo. Kierowca nigdy nie wie, w którą stronę zadziała. Mimo tego, że jest przygotowany na coś niespodziewanego, to zawsze przez krótką chwilę jest niebywale zaskoczony, co pozwala ćwiczyć prawidłowe nawyki przy nagłej utracie przyczepności. Praktyka pokazuje jednak, że przy odrobinie zimnej krwi i prawidłowych reakcjach nawet na śliskim torze, przy sporej prędkości i znacznym wychyleniu auta można powtarzalnie przejechać z sukcesem tak przygotowaną próbę.
RS i Tor Poznań
Próby na autodromie pozwoliły poczuć się nieco pewniej, ale prawdziwe wyzwanie dla kompletu RS-ów stanowiły okrążenia po najbardziej znanym polskim torze wyścigowym. Ponownie wybrałem RS 230 Performance ze skrzynią manualną, która, zwłaszcza w jeździe torowej, jest mi bliższa. Jednak trzeba przyznać także skrzyni DSG, że podczas prób sportowych nie udało nam się jej zagotować, co przy jeździe torowej wcale nie jest czymś niezwykłym.
Okrążenia poznańskiego obiektu pokazały przede wszystkim dwie rzeczy – Octavia RS TDI jest niezłym autem na co dzień, ale w jeździe torowej bardzo szybko odstaje od mocniejszej, benzynowej siostry. Brakuje jej brzmienia i typowo sportowego charakteru, co widać najbardziej przesiadając się z jednego auta do drugiego. To świetny zamiennik do floty samochodowej lub wybór zamiast zwykłego rodzinnego kombi. Jednak jeśli ktoś szuka bardziej sportowej Octavii powinien skierować swoje kroki do wersji benzynowej, zwłaszcza RS 230 Performance.
Taka Octavia, w przeciwieństwie do RS TDI dość długo pozostaje neutralna i nawet w długich, szybkich łukach nie ma tendencji do wyjeżdżania przodem. Na dodatek wejście w odpowiednie prędkości obrotowe wynagrodzi nawet lekkim strzałem z wydechu. Biorąc pod uwagę rozmiary i pierwotne przeznaczenie auta, stanowi całkiem udany kompromis. Jedyne, co jest pewną przesadą w tej wersji, to 19-calowe obręcze kół. Na torze wyścigowym spisują się świetnie, ale na drodze dojazdowej znacząco obniżały komfort jazdy. Nie mówiąc już o cenie opon w takim rozmiarze.
Całości obrazu Octavii RS dopełniło ostatnie zadanie, czyli zmodyfikowana próba Stewarta, w której tym razem piłeczki znajdowały się na tackach, umieszczonych luzem w bagażniku. To jednak nie przeszkodziło w tym, aby mierzyć nam czas przejazdu po pełnej pętli toru. Niemal zgodnie do tej próby wybraliśmy RS 230 ze skrzynią DSG, która z jednej strony pozwoliła nam zachować niezłą płynność, z drugiej wystarczającą szybkość.
Cały dzień z różnymi odmianami RS pozwolił poznać praktycznie całą gamę RS, a mi wybrać ulubioną jej odmianę. Która Octavia RS Wam przypadłaby do gustu najbardziej?
Škoda Octavia RS (2016) - zdjęcia
Zobacz także
Nowa Škoda Octavia RS (2016) - dane techniczne, spalanie, cena
Testowany egzemplarz: | Škoda Octavia Combi RS 230 Performance MT | |
Silnik i napęd | ||
Układ i doładowanie: | R4, Turbo | |
Rodzaj paliwa: | Benzyna | |
Ustawienie: | Poprzecznie | |
Rozrząd: | DOHC 16V | |
Objętość skokowa: | 1984 cm3 | |
Stopień sprężania: | 9,6 | |
Moc maksymalna: | 230 KM przy 4700 rpm | |
Moment maksymalny: | 350 Nm przy 1500-4400 rpm | |
Objętościowy wskaźnik mocy: | 115 KM/l | |
Skrzynia biegów: | 6-biegowa, manualna | |
Typ napędu: | FWD (przedni) | |
Hamulce przednie: | Tarczowe, wentylowane | |
Hamulce tylne: | Tarczowe | |
Zawieszenie przednie: | Kolumny typu MacPherson, stabilizator | |
Zawieszenie tylne: | Oś wielowahaczowa, stabilizator | |
Układ kierowniczy: | Wspomagany | |
Średnica zawracania: | 10,5 m | |
Koła, ogumienie przednie: | 225/35 R19 | |
Koła, ogumienie tylne: | 225/35 R19 | |
Masy i wymiary | ||
Typ nadwozia: | Kombi | |
Liczba drzwi: | 5 | |
Współczynnik oporu Cd (Cx): | 0,316 | |
Masa własna: | 1367 kg | |
Stosunek masy do mocy: | 6,2 kg/KM | |
Długość: | 4685 mm | |
Szerokość: | 1814 mm bez lusterek | |
Wysokość: | 1452 mm | |
Rozstaw osi: | 2680 mm | |
Pojemność bagażnika: | 610/1740 l | |
Pojemność zbiornika paliwa: | 50 l | |
Osiągi | ||
Katalogowo: | ||
Przyspieszenie 0-100 km/h: | 6,8 s | |
Prędkość maksymalna: | 250 km/h | |
Zużycie paliwa (miasto): | 7,7 l/100 km | b.d |
Zużycie paliwa (trasa): | 5,3 l/100 km | b.d |
Zużycie paliwa (mieszane): | 6,2 l/100 km | b.d |
Emisja CO2: | 149 g/km | |
Test zderzeniowy Euro NCAP: | 5 gwiazdek | |
Cena | ||
Testowany egzemplarz: | b.d | |
Model od: | 127 190 zł | |
Wersja silnikowa od: | 127 190 zł |
Wyposażenie | ||
Wybrane wyposażanie testowanej wersji: | Standardowe: | Opcjonalne |
Dodatki stylistyczne nadwozia: | Pakiet black | Lakier specjalny(1400zł) |
Dodatki stylistyczne wnętrza: | Skórzana kierownica, sportowe fotele, tapicerka RS | - |
Koła i opony: | Obręcze 19' | - |
Komfort: | Climatronic, elektryczne szyby z przodu i z tyłu, tempomat, relingi dachowe, składana tylna kanapa, elektrycznie sterowane i składane podgrzewane lusterka | Podgrzewane fotele przednie (800 zł) i tylne (1400 zł), elektryczna pokrywa bagażnika (1450 zł), elektrycznie sterowane panoramiczne okno dachowe (4200 zł) |
Bezpieczeństwo: | ESP z ABS, EBV, MSR, ASR, EDS, XDS, HBA, DSR, TSA, CBC, hamulec antykolizyjny, 7 poduszek powietrznych, isofix, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, reflektory biksenonowe z funkcją doświetlania zakrętów | Kontrola odstępu z funkcją awaryjnego hamowania (1200 zł), system wspomagania parkowania 2.0 (1250 zł), aktywny tempomat (2800 zł), LANE ASSIST – asystent pasa ruchu (1600 zł) |
Multimedia: | Wyświetlacz Maxi–DOT, radio Bolero z USB i AUX oraz Bluetooth i z ośmioma głośnikami | System nawigacji COLUMBUS z mapą Europy (6300 zł), Sound System CANTON 10 głośników, cyfrowy equalizer, moc 570 W (1900 zł) |
Mechanika: | Sportowe zawieszenie | Zawieszenie adaptacyjne DCC (3600 zł) |