Żwawszy diesel – Brabus A 200 CDI BlueEFFICIENCY D2 (2012)
W tym roku Brabus ostro wziął się za Mercedesy z silnikami o zapłonie samoczynnym. Oprócz modeli z liczbą 350 w nazwie, tuner z Bottrop poprawił nieco nowiutkiego A 200 CDI. Mechanicy dołożyli dodatkowe 30 KM.
09.12.2012 | aktual.: 07.10.2022 21:04
Produkcja Mercedesa klasy A idzie pełną parą, a włodarze niemieckiego koncernu już mogą się cieszyć z zysków jakie notuje ich firma. Popyt na model A przerósł chyba wszelkie oczekiwania zarządu Mercedesa. Oczywiście jeśli samochód dobrze się sprzedaje, to sporo mogą też zarobić tunerzy. Brabus wie o tym doskonale i już dawno opracował skromny zestaw stylistyczny do nowego kompaktu ze Stuttgartu.
Nie ma co się oszukiwać, że to 800-konne wozy Brabusa przynoszą największy zysk. Owszem jednostkowo tak, ale przedsiębiorstwo z Bottrop z pewnością najwięcej w skali roku zarabia na sprzedaży drobnych gadżetów do najpopularniejszych modeli Mercedesa. Tuner liczy, że w przypadku klasy A też tak będzie, a jednym z elementów tej wielkiej układanki ma być wzmocniony A 200 CDI.
Szare auto otrzymało dokładnie te same spojlery, co czerwony prezentowany parę tygodni temu egzemplarz A 250. Pakiet składa się z zaledwie dwóch części – spojlera z przodu i „dyfuzora” z tyłu. Do ozdób można zaliczyć też końcówki rur wydechowych oraz 19-calowe felgi Monoblock R. Te ostatnie mają szerokość 8,5”, a na nich znajdują się opony 245/35. Do wyboru są także inne modele obręczy o średnicach od 17” do 19” (w zależności od modelu).
We wnętrzu poprawki też są skromne, a obejmują nowe aluminiowe pedały, chromowane rygle drzwi oraz naklejki na progi i dywaniki z logo tunera. Na życzenie klienta dostępna jest nawet tapicerka z Alcantary.
Brabus nie przygotował jeszcze sportowych sprężyn, ani lepszych hamulców, ale nie ma też na razie takiej potrzeby, bo i jednostki napędowe Mercedesa klasy A nie wymagają nie wiadomo jakiego podwozia.
Prezentowane auto jest napędzane 1,8-litrowym turbodieslem, który w seryjnej odmianie osiąga moc 136 KM w przedziale 3600-4400 obr./min. Po zmianie ECU jednostka napędowa zyskała 29 KM mocy oraz 50 Nm momentu obrotowego. Teraz maksymalny moment obrotowy wynosi 350 Nm i jest osiągany przy 1600-3000 obr./min.
W zależności od zamontowanej w Mercedesie skrzyni biegów prędkość maksymalna samochodu może wynosić 220 km/h (ze skrzynią manualną) lub 210 km/h (ze skrzynką dwusprzęgłową). Brabus nie podał czasu przyspieszenia wozu od 0 do 100 km/h.
Trudno powiedzieć ile tuner sprzeda kompletnych zestawów do Mercedesa klasy A, ale z pewnością pojedyncze części w postaci spojlerów, modułów elektronicznych czy dodatków do kabiny zejdą w dużej ilości.
Dane techniczne
- Typ: R4, OM 651, ZS
- Ustawienie: z przodu, poprzecznie
- Objętość skokowa: 1796 cmsup3/sup
- Doładowanie: turbosprężarka VGT
- Moc maksymalna: 165 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 91,87 KM/l (seryjny – 75,72 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 350 Nm przy 1600-3000 obr./min
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna (w tym aucie)
- Typ napędu: na przednie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
- Hamulce tylne: tarczowe
- Koła przednie: 8,5 x 19” Monoblock R
- Koła tylne: 8,5 x 19” Monoblock R
- Opony przednie: 245/35 R 19
- Opony tylne: 245/35 R 19
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1445 kg
- Stosunek masy do mocy: 8,76 kg/KM (seryjny – 10,63 kg/KM)
- Długość: 4292 mm
- Szerokość: 1780 mm
- Wysokość: 1433 mm
- Rozstaw osi: 2699 mm
Osiągi:
- Prędkość maksymalna: 220 km/h
Źródło: Brabus