Padają akumulatory. Przyczyna jest prozaiczna

Akumulator 12-woltowy ulega rozładowaniu nie tylko zimą, ale i latem. Jeśli jest zaniedbany, może odmówić posłuszeństwa w największe upały. Dlaczego? Wyjaśniamy.

AkumulatorAkumulator
Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

Temperatura znacznie różniąca się od 20 st. C zawsze jest szkodliwa dla akumulatora i nie ma znaczenia czy jest ona niższa czy wyższa. Ta druga przyspiesza reakcję elektrochemiczną zachodzącą w akumulatorze, potęgując jednocześnie naturalne zjawisko samorozładowania. Pod maską samochodu, który stoi "na słońcu" jest tak gorąco, że często w zaniedbanym akumulatorze dochodzi do całkowitego rozładowania.

Niewielu kierowców zdaje sobie sprawę z tego, że to wysokie temperatury pojawiające się w lecie najbardziej szkodzą akumulatorowi. Upały narażają akumulator na intensywne procesy korozyjne i samorozładowywanie. Jeśli taki akumulator wytrzyma jakoś okres letni, to właśnie zimą, kiedy jest bardziej obciążony, odmawia posłuszeństwa. Ale to nie zima i niskie, lecz lato i wysokie temperatury go wykończyły.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Nowa Toyota Camry - podszczypuje Lexusa

– W wysokiej temperaturze akumulator jest od razu gotowy do pracy, jego pojemność nie spada, a procesy chemiczne przyspieszają dwukrotnie wraz ze wzrostem o każde 10 stopni Celsjusza – wyjaśnia Dariusz Chochel z ProfiAuto Serwis. – To niestety sprawia też, że akumulator szybciej się niszczy, a konkretnie korodują kratki. A zatem przez wysoką temperaturę akumulator szybciej się starzeje niż zimą, a dzieje się to przed okresem jesienno-zimowym, czyli tym, kiedy potrzebna jest możliwie najlepsza kondycja baterii. Można więc łatwo podsumować, że akumulator "pada zimą" nie dlatego, że wykańczają go niskie temperatury, tylko dlatego, że przez całe lato intensywnie pracował i się zużył, a niskie temperatury tylko to obnażyły.

Łatwo temu zapobiec

Akumulator jak wiele innych podzespołów i części samochodu wymaga regularnej konserwacji. Polega ona na wyczyszczeniu biegunów i naładowaniu akumulatora, niezależnie od aktualnego poziomu. Wtedy elektrolit się miesza i niejako odświeża akumulator.

– Jeśli samochód parkujemy poza garażem i latem zawsze stoi na słońcu, a do tego używamy go albo bardzo rzadko, albo bardzo często, ale na krótkich odcinkach, to jest to najgorszy z możliwych scenariuszy dla akumulatora – tłumaczy Dariusz Chochel. – Nie zrobimy mu krzywdy, jeśli naładujemy go wiosną, latem i jesienią. Ładowanie wiosną odświeży baterię po zimie, latem zaś pozwoli utrzymać dobrą kondycję w czasie upałów, a jesienią przygotuje go do zimy. Jeśli mamy dobry akumulator i tak o niego zadbamy, możemy zapomnieć o jakichkolwiek problemach z rozruchem auta. Warto tylko pamiętać o dobrej ładowarce i (mimo wszystko) okresowej kontroli.

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów