WAŻNE
TERAZ

Lewandowski!! Euforia na trybunach po 2. golu Polski

Zasada 3P. Kierowcy jej nie znają i niszczą opony

Nieodpowiednie opony czy ich zły stan to dość częste, ale niejedyne zaniedbania ze strony kierowców – informują przedstawiciele Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego. Należy przestrzegać prostej zasady, by gumy służyły lepiej i dłużej.

Odpowiednie wartości ciśnienia znajdziemy po otwarciu drzwi, na słupku B.Odpowiednie wartości ciśnienia znajdziemy po otwarciu drzwi, na słupku B.
Źródło zdjęć: © mat. prasowe PZPO
Mateusz Lubczański

PZPO mówi o zasadzie 3P - porządnych oponach, profesjonalnym serwisie oraz prawidłowym ciśnieniu. Zbyt niskie lub zbyt wysokie wartości tego ostatniego mają swoje konsekwencje, które owocują nie tylko większym hałasem czy dłuższą drogą hamowania, ale i zwiększonym spalaniem. Według badań Moto Data aż 58 proc. kierowców zbyt rzadko sprawdza ciśnienie w oponach.

Tak wygląda styk opony z podłożem w zależności od ciśnienia w oponach.
Tak wygląda styk opony z podłożem w zależności od ciśnienia w oponach. © PZPO

Co więcej, badania niemieckiego organu Dekra dowiodły, że aż 36 proc. wypadków w tym kraju ma związek ze stanem technicznym pojazdu, z czego nawet połowa (!) z zastrzeżeń dotyczy opon. PZPO stwierdza, że ubytek zaledwie 0,5 bara (co jest niemal niewidoczne dla oka) wydłuża drogę hamowania o 4 metry (to niemal długość Volkswagena Golfa) i obniża żywotność bieżnika aż o 1/3. Wynika to z większego odkształcenia podczas jazdy i większej temperatury pracy. Z kolei zbyt duża ilość powietrza oznacza mniejszą powierzchnię styku, co oznacza pogorszenie przyczepności.

PZPO informuje, że ciśnienie w oponach należy sprawdzać co najmniej raz w miesiącu na "zimnych" oponach. Można też powoli przejechać 2-3 km na stację paliw, aby skorzystać z kompresora. Wystarczy sprawdzić w instrukcji auta lub na naklejce na nadwoziu, jakie powinno być optymalne ciśnienie i napompować opony. Jeśli mamy czujniki ciśnienia i opony typu run-flat, to sprawdzajmy opony raz w miesiącu także ręcznie. Uszkodzenie czujnika ciśnienia i grube ściany boczne tych opon mogą zamaskować niedostatek powietrza.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy