Zapalniczka ciągle ma swoich zwolenników. Nie trzeba palić, by ją docenić

Obecnie gniazdo zapalniczki samochodowej wykorzystywane jest w głównej mierze jako źródło energii dla urządzeń peryferyjnych. Prosta budowa i obsługa to największe zalety tego gniazda.

W znakomitej większości aut osobowych gniazdo zapalniczki ulokowane jest w tunelu centralnym, obok dźwigni zmiany biegów lub w dolnych częściach deski rozdzielczej.W znakomitej większości aut osobowych gniazdo zapalniczki ulokowane jest w tunelu centralnym, obok dźwigni zmiany biegów lub w dolnych częściach deski rozdzielczej.
Źródło zdjęć: © sxc.hu
Maciej Gis

Zapalniczki samochodowe zaczęto montować już w latach 20. ubiegłego wieku. Wraz z rozwojem nowoczesnej elektroniki jej pierwotna funkcja zeszła na dalszy plan. Obecnie gniazdo zapalniczki – ile auto jest w nią wyposażone – pełni przede wszystkim funkcje związane z obsługą dodatkowych urządzeń i gadżetów.

W znakomitej większości aut osobowych gniazdo zapalniczki ulokowane jest w tunelu centralnym, obok dźwigni zmiany biegów lub w dolnych częściach deski rozdzielczej. Wciskając przycisk zapalniczki – popularnie nazywany grzybkiem – inicjujemy zamknięcie obwodu elektrycznego. Z akumulatora auta zaczyna płynąć prąd elektryczny (prąd stały o napięciu 12V), który rozżarza część grzewczą (spirale z drutu oporowego) do temperatury pozwalającej na podpalenie papierosa. Gdy spirala nabierze odpowiedniej temperatury - zapalniczka wyskakuje.

Inne możliwości

Przez kierowców, którzy nie palą papierosów, gniazda zapalniczek są częściej używane jako źródła energii dla dodatkowych urządzeń elektrycznych – ładowarek telefonów i nawigacji, tabletów, telewizorów, przenośnych odkurzaczy czy kompresorów samochodowych. Na rynku można spotkać urządzenia dostosowane do pracy w zakresie 12 woltów (typowe napięcie w instalacji elektrycznej aut osobowych) oraz 24 woltów, charakterystyczne głównie dla pojazdów ciężarowych.

Od kilku lat wybrani producenci pojazdów zaczynają odchodzić od montowania gniazd zapalniczek na rzecz bardziej popularnych gniazd typu USB (lub najnowszych w standardzie USB-C), które nie wymagają dodatkowych przejściówek.

Wybrane dla Ciebie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne