Używane Porsche Boxster (986) - opis modelu
Do tej pory opisywaliśmy auta dające kierowcy satysfakcję z jazdy za rozsądne pieniądze, tym razem podniesiemy próg finansowy, jednak wraz z nim wzrośnie prestiż. W tym tygodniu model, który uratował od bankructwa niszową markę produkującą samochody sportowe. Porsche 986 Boxster, czyli mniejszy i wolniejszy, ale dzięki temu tańszy brat 911.
27.09.2010 | aktual.: 30.03.2023 10:32
Jeremy Clarkson w jednym z odcinków Top Gear zażartował z ludzi kupujących Boxstery, mówiąc, że chcą oni pokazać światu, iż ich życie nie potoczyło się tak, jak się tego spodziewali. Jeszcze kilka lat temu kiedy ktoś mówił "Porsche", wszyscy dookoła myśleli o modelu 911 i niektórzy mogą zgodzić się ze stwierdzeniem brytyjskiego dziennikarza. Jednak czy to stwierdzenie sprawdza się w przypadku używanego Boxstera?
Patrząc na ogłoszenia używanych roadsterów, łatwo dostrzec, że obok Mazdy MX-5, Toyoty MR2 czy BMW Z3 gdzieś przewija się także Porsche Boxster. Jednak wiele osób chcących wydać około 50 000 złotych natychmiast skreśla ten pojazd z listy potencjalnych okazji, ponieważ uważa, że posiadanie kilkuletniego Porsche może nieść ze sobą wyłącznie same problemy.
Niezawodność
W 2005 roku w kategorii aut 2-3 letnich na pierwszym miejscu pod względem niezawodności znalazł się właśnie Boxster. W przeciwieństwie do 911 najtańsze Porsche nie zawsze śpi w klimatyzowanym garażu i nie służy wyłącznie do weekendowych przejażdżek.
Boxster pojawił się na rynku w 1996 roku, oznaczony został jako model na rok 1997. Nazwa Boxster, którą wielu myli z Boxer, wzięła się z kombinacji dwóch słów "Boxster" oraz "Roadster". Etymologia tego słowa jest równie prosta jak konstrukcja dwumiejscowego roadstera od Porsche. Auto miało być możliwie jak najtańsze w produkcji i w eksploatacji.
Pojazd dzieli mnóstwo części z droższym i szybszym 911 generacji 996.
Jednostki napędowe
Dopiero w 2000 roku za plecami kierowcy znalazła się 228-konna jednostka o pojemności 2,7-litra, a wraz z nią zadebiutował Boxster S, który różnił oprócz zderzaków różnił się od zwykłego Boxstera większym i mocniejszym silnikiem. 24-zaworowy boxer 3,2 litra produkował 252, a później nawet 268 koni mechanicznych. Setka w 5,9 sekundy i prędkość maksymalna wynosząca 260 km/h to zadowalające osiągi.
Jednak o ile znalezienie taniego i bezwypadkowego Boxstera w dobrym stanie graniczy w Polsce z cudem, to kupno Boxstera S za rozsądną cenę może być trudniejsze nawet od przegadania Adriana w kwestii budowy silników.
Na szczęście 228-konna wersja z silnikiem 2,7 rozpędza Boxstera do pierwszej setki w 6,7-sekundy i pozwala rozpędzić się do 250 km/h. Co ciekawe, auto przy spokojnej jeździe potrafi spalić zaledwie 9 litrów benzyny na 100 kilometrów. To więcej niż bardzo dobry wynik.
Ciasny i szybki = roadster
Pojazd świetnie trzyma się drogi, warto wybrać egzemplarz z pięciobiegową manualną skrzynią biegów, która w połączeniu z tylnym napędem daje mnóstwo frajdy z jazdy. W przeciwieństwie do aut coupe wnętrze Porsche jest ciasne, ale większe np. od Mazdy MX-5. Deska rozdzielcza wykończona jest materiałami wysokiej jakości, jednak w tego typu aucie wykończenie wnętrza nie jest aż tak istotne. Uwagę kierowcy przykuwa centralnie umieszczony obrotomierz, podobnie jak w 911.
W 2003 roku auto przeszło delikatny facelifting. Zmieniło się kilka drobiazgów, jak kierunkowskazy, nowe końcówki wydechu czy filtry powietrza, jednak w poliftingowych egzemplarzach montowano także szklaną tylną szybę.
W Boxsterach wyprodukowanych przed 2003 rokiem składany dach ma jedynie plastikową szybę. W 2005 roku na rynku pojawił się następca modelu 986 oznaczony jako 987, który obok Caymana nadal jest najtańszym autem w ofercie Porsche.
Jak szukać?
Przeglądając ogłoszenia, łatwo zauważyć, że Boxstera z silnikiem o pojemności 2,7-litra można mieć już nawet za 40 000 złotych, będzie to jednak auto z przebiegiem nawet powyżej 200 000 kilometrów, wyglądające jakby jeździł nim wcześniej Hank Moody z serialu Californication. Jednak już za 50 000 zł, a więc za cenę, jaką trzeba zapłacić za dobrze wyposażonego dwuletniego hatchbacka, dostaniemy naprawdę niezły egzemplarz.
Zapewne niektórzy znajdą mnóstwo powodów, żeby za taką kwotę kupić inne auto, jednak nie warto traktować Boxstera jako tańszej 911. Jeśli spojrzy się na ten model jak na solidnego, szybkiego i zaskakująco ekonomicznego roadstera, kupno Porsche naprawdę nabiera sensu. Zawsze w nieobeznanym towarzystwie będzie można powiedzieć - jeżdżę Porsche.
Poszukiwanie części zamiennych do Boxstera kończy się zamawianiem podzespołów w hurtowniach motoryzacyjnych, trudno znaleźć gotowy cennik zamienników w Polsce.
Ceny wybranych części:
- Sprzęgło kompletne - Luk 1059 zł (2,5 l)
- Tarcza sprzęgłowa - Luk 570 zł (2,5 l)
- Dwumasowe koło zamahowe - Luk 2461 zł
- Kolumna McPhersona - Bilstein 770 zł
- Filtr oleju - Filtron 41 zł
- Klocki hamulcowe komplet - Delphi 243 zł
- Pasek klinowy - Bosch 63 zł