Wycinki z historii Alfy Romeo - część 2 [geneza motoryzacji]

W 1944 roku w wyniku alianckiego bombardowania fabryka Alfy Romeo w Portello została praktycznie zrównana z ziemią. Naloty zniszczyły maszyny niezbędne do wytwarzania samochodów i silników. Pierwsze lata po wojnie zmusiły więc firmę do przebranżowienia.

Alfa RomeoAlfa Romeo
Piotr Wielgus

Po zawarciu pokoju fabryka wytwarzała więc kuchenki elektryczne, metalowe meble a także drzwi czy okna - słowem wszystko, co niezbędne było do odbudowy wyniszczonego kraju. Nie przynosiło to jednak aż tak wielkiego zysku, jak współpraca z wojskiem i produkcja chociażby znanych w całej Europie silników do samolotów. Alfa Romeo miała jednak szczęście i nosa. Powrót na szczyty motoryzacyjne Włochom zapewniło wypuszczenie modelu 1900. Już po czterech latach produkcji tego modelu liczba wyprodukowanych sztuk przewyższyła produkcję z pierwszych 40 lat działalności firmy.

Alfa Romeo 1900
Alfa Romeo 1900

Ekskluzywna limuzyna, którą napędzał czterocylindrowy silnik 1,9 l o mocy 90 KM, pojawiła się nie tylko na ulicach włoskich miast, ale także w sporcie wyścigowym. Prędko powstały różne warianty nadwozia. Ogromną popularnością cieszyła się zwłaszcza 1900 Super-Sprinta z nadwoziem Touring-Superleggera. Model 1900 został zastąpiony Giuliettą, a potem przekształcił się w Giulię. Jako pierwsza do produkcji w 1954 roku trafiła wersja coupé zwana Giulietta Sprint, produkowana w Grugliasco przez firmę Bertone. Od wiosny 1955 roku w Portello produkowano model sedan zwany Berlina. Od połowy 1955 roku w San Giorgio Canavese firma Pininfarina produkowała kabriolet pod nazwą Giulietta Spider.

Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo Giulia

W 1966 roku pojawiła się kolejna legenda – Alfa Romeo Spider. Samochód napędzał silnik 1,6 l o mocy 92 KM. Była to kontynuacją starego Spidera Giulietty. Większe zmiany w wyglądzie zaszły dopiero w 1970 roku, kiedy to model zwany Duetto otrzymał nowy, nieco przygarbiony tył. Największym atutem tego auta była dość szeroka jak na tamte czasy gama silnikowa – 1300 Junior, 1600, 1750 i 2000.

Alfa Romeo Spider
Alfa Romeo Spider

Lata siedemdziesiąte Alfa Romeo przywitała nie tylko liftingiem Spidera, ale prawdziwą sensacją. Powstał bowiem spektakularny samochód o nazwie Montreal, z silnikiem V8 o mocy aż 200 KM i nadwoziem zaprojektowanym przez studio Bertone. Firma potrzebowała jednak trochę czasu, by przekształcić prototyp wyścigowy w sportowy samochód nadający się do codziennego użytku. Coupe z silnikiem ze stopów lekkich z czterema wałkami rozrządu umieszczonymi w systemie 2x2 sprzedawało się jednak stosunkowo słabo. Zamiar zdetronizowania w tym segmencie Porsche czy Ferrari Dino nie do końca się powiódł.

Alfa Romeo Montreal
Alfa Romeo Montreal
Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Ostrzejszy bat na kierowców. Piraci stracą prawo jazdy jeszcze łatwiej niż do tej pory. Prezydent podpisał zmiany
Ostrzejszy bat na kierowców. Piraci stracą prawo jazdy jeszcze łatwiej niż do tej pory. Prezydent podpisał zmiany
Wyższy limit prędkości. Prezydent podpisał. Docenią to mieszkańcy wsi
Wyższy limit prędkości. Prezydent podpisał. Docenią to mieszkańcy wsi
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Zmiany w prawie z podpisem prezydenta. 17-latkowie za kierownicą. Jakie warunki trzeba spełnić?
Zmiany w prawie z podpisem prezydenta. 17-latkowie za kierownicą. Jakie warunki trzeba spełnić?
Jedno paliwo wciąż wyraźnie droższe, ale widać światełko w tunelu. Mamy nowe prognozy
Jedno paliwo wciąż wyraźnie droższe, ale widać światełko w tunelu. Mamy nowe prognozy
Nadciągająca fala tanich części z Chin zagraża niemieckiemu przemysłowi
Nadciągająca fala tanich części z Chin zagraża niemieckiemu przemysłowi
Jest decyzja. Obowiązkowe kaski dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg z podpisem prezydenta
Jest decyzja. Obowiązkowe kaski dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg z podpisem prezydenta
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇