Wtrysk wody pojawi się w kolejnych silnikach BMW

BMW w porozumieniu z firmą Bosch, opracuje wtrysk wody do cylindrów do wszystkich swoich nowych silników. Będzie to konstrukcja działająca na tej samej zasadzie co system stosowany w półwyczynowym M4 GTS.

Obraz
Źródło zdjęć: © fot. BMW
Marcin Łobodziński

BMW M4 GTS jest niemalże torową odmianą zwykłego M4. Uzyskuje z tej samej jednostki napędowej moc 500 KM i moment obrotowy 600 Nm. Spełnia wyśrubowane normy emisji spalin m. in. dzięki systemowi wtrysku wody, który pierwotnie opracowano z myślą o samochodach wyczynowych. Zasada działania jest prosta, a efekt taki, że obniżona temperatura powietrza dostającego się do komór spalania poprawia wydajność silnika i tym samym obniża zużycie paliwa.

Za chłodzenie powietrza, które z turbosprężarki trafia do komór spalania, odpowiada intercooler. Wydajność poprawia zastosowanie intercoolera z płaszczem wodnym, ale przy wysokiej prędkości obrotowej i dużym obciążeniu silnika to nie wystarcza. O ile jednak w samochodach drogowych nie było nigdy dużego problemu, to w motorsporcie owszem. Z tym, że obecnie silniki stosowane w autach produkcyjnych są bardzo mocno wysilone i oczekuje się od nich niewiele mniej niż od jednostek wyczynowych. Stąd też coraz częściej rozwiązania znane z wyścigów i rajdów trafiają do produkcji seryjnej.

System wtrysku wody w BMW M4 GTS
System wtrysku wody w BMW M4 GTS © fot. BMW

Tak też będzie z systemem wtrysku wody Boscha, który obniża temperaturę powietrza za intercoolerem, poprzez rozpylenie niewielkiej porcji wody destylowanej. Oczywiście wszystkim zarządza elektronika, która dokładnie oblicza dawkę i czas, w którym woda może bezpiecznie pojawić się w dolocie. To rozwiązanie zastosowano w BMW M4 GTS, ale jak twierdzi Autocar, system będzie pojawiał się sukcesywnie w kolejnych modelach, a znając życie, za kilka lat w niemal każdym silniku turbodoładowanym. Obecnie tylko takie mają przyszłość. Bosch twierdzi, że wtrysk wody jest skuteczny w jednostkach o mocy od około 110 KM/litr. Już teraz wiele silników osiąga taki stosunek mocy do pojemności.

Wiele znaków zapytania stoi jeszcze przy kosztach stosowania tego rozwiązania, które zdaniem inżynierów Mercedesa są niewspółmiernie wysokie do korzyści z niego płynących. Nie mniej jednak, każde kosztowne rozwiązanie z czasem staje się tańsze, a także bardziej potrzebne. BMW będzie pionierem, ale wierzymy, że wtrysk wody stanie się coraz popularniejszy jeżeli rzeczywiście zadziała.

2015 BMW M4 Coupe MotoGP safety car water injection system detailed

Jak będzie wyglądała eksploatacja? Obecne M4 GTS wyposażono w pięciolitrowy zbiornik na wodę umieszczony z tyłu, który napełnia się co około 3000 km. Woda destylowana jest tania i łatwo dostępna, zatem nie ma problemu z jej zakupem, a silnik może pracować również bez niej, choć nie będzie generował pełnej mocy przy wyższych temperaturach. Jest tylko jeden problem – co jeżeli system zacznie szwankować i poda zbyt dużą dawkę lub w niewłaściwym momencie? Prawdopodobieństwo uszkodzenia jednostki napędowej oczywiście wzrasta, ale jeżeli chcemy mieć coraz czystsze spaliny, musimy się z tym liczyć.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇