Intercooler i jego rola w pojeździe. Kiedy trzeba go wymienić?
28.08.2014 22:12, aktual.: 30.03.2023 11:53
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Intercooler to nic innego jak chłodnica powietrza w układzie doładowania. Zanim wpadnie ono do cylindrów, przechodzi przez intercooler by je schłodzić, co pozwala utrzymać stabilną moc niezależnie od temperatury otoczenia.
Głównym celem stosowania intercoolera jest zachowanie optymalnej temperatury powietrza w układzie doładowania. Wiadomo bowiem, że im wyższa temperatura, tym powietrze staje się rzadsze i tym samym mniej kaloryczne dla silnika. Z kolei intensywnie sprężone przez sprężarkę ma wysoką temperaturę, co negatywnie wpływa na proces spalania mieszanki.
Teoria mówi, że obniżenie temperatury powietrza, które ma trafić do cylindra o 10 st. C, zwiększa jego gęstość o ok. 3-5 proc., co odpowiada podobnemu przyrostowi mocy. Intercooler jest w stanie schłodzić sprężone powietrze o ok. 40 st. C, co w efekcie daje około 15-20 proc. przyrostu mocy.
Dawniej rarytas, dziś norma
INTERCOOLER kiedyś był przynoszącym dumę napisem na samochodach z silnikiem Diesla. Nic tak nie podkreślało wyjątkowości auta z silnikiem wysokoprężnym jak napis "turbo diesel intercooler". Dlaczego? Między innymi dlatego, że mało kto wiedział, co to jest. Już "turbo" było mocne, a intercooler dodawał jeszcze więcej emocji.
Dziś żaden producent nie chwali się stosowaniem tego typu chłodnicy. Współczesne silniki doładowane są od podstaw projektowane z intercoolerem. Praktycznie wszystkie tego typu jednostki, niezależnie od rodzaju paliwa, są wyposażone w intercooler.
Uszkodzenia intercoolera
Intercooler jest zamontowany pomiędzy turbosprężarką a cylindrami, więc na dobrą sprawę jest ostatnim elementem układu dolotowego, przez który przepływa powietrze przed wpadnięciem do kolektora ssącego. Jego uszkodzenie ma niebagatelny wpływ na pracę silnika, dlatego warto wiedzieć, jakie są typowe usterki związane z intercoolerem i ich objawy.
Ze względu na jego umieszczenie zwykle nisko, tuż za przednim zderzakiem, w zasadzie bez osłony, jest bardzo narażony na mechaniczne uszkodzenia. Liczne uderzenia kamieniami czy innymi przedmiotami wystrzeliwanymi spod kół poprzedzających aut mogą uszkodzić intercooler, choć zwykle jest on dużo bardziej odporny niż chłodnice płynu chłodzącego. Ponadto jego uszkodzenie nie ma tak poważnych następstw jak uszkodzenie chłodnicy płynu i jego wyciek.
Przedziurawienie intercoolera jest stosunkowo trudne, ale liczne uderzenia mogą powodować początkowo obniżenie przepływu powietrza przez jego wnętrze, a w dłuższym czasie również jego perforację. Poważnym problemem dla intercoolera jest zanieczyszczenie, dlatego podczas mycia samochodu myjką ciśnieniową warto od czasu do czasu ostrożnie przemyć intercooler.
Intercooler jest tak prostym urządzeniem, że w zasadzie tylko uszkodzenia mechaniczne wchodzą w grę. Nie ma czegoś takiego jak jego awaria. Są jednak objawy, które mogą występować w intercoolerze, a jednocześnie dużo powiedzieć o kondycji silnika.
Częstym problemem użytkowników jest olej w intercoolerze. Skąd się tam wziął? Pamiętajcie, że to część układu dolotowego, w którym nie zawsze znajduje się tylko powietrze. Olej zwykle bierze się z odmy, a także ze spalin, które wracają do silnika przez EGR. Dlatego też nie ma się co przejmować niewielką ilością oleju w intercoolerze. Jeśli jest go dużo, to może świadczyć na przykład o zużyciu turbosprężarki.
Szczelność samego intercoolera i wszystkich przewodów doprowadzających i odprowadzających jest bardzo istotna. Nieszczelności powodują zakłócenia w spalaniu mieszanki i nieprawidłową pracę silnika. Jeśli silnik coraz słabiej zbiera się od dołu, to może być spowodowane nieszczelnością w układzie dolotowym, a najczęściej właśnie w okolicy intercoolera. To samo dotyczy silnika, który po nabraniu "oddechu" (tzw. włączeniu się turbo) zaczyna delikatnie przerywać, jakby miał lekką zadyszkę. Świadczy to najczęściej o nieszczelności intercoolera.
Dodatkowe powietrze, które będzie się przedostawało do układu ssącego, jest bardzo niepożądane. Ponadto przez nieszczelności turbosprężarka nie jest w stanie wytworzyć żądanego ciśnienia w układzie, a tym samym przez wzmożoną pracę będzie narażona na przyspieszone zużycie.
- Typowe objawy rozszczelnienia to spadek mocy, szarpanie podczas przyspieszenia, zwiększone spalanie i silne zaolejenie okolic intercoolera - mówi ekspert ze sklepu internetowego iParts.pl. - Wszelkie usterki dotyczące układu dolotowego silników turbodoładowanych mogą doprowadzić do uszkodzenia turbosprężarki, a nierzadko całej jednostki napędowej. Podczas naprawy należy skontrolować stan przewodów doprowadzających powietrze do intercoolera (nierzadko to właśnie one odpowiadają za powyższe objawy) i w razie jakichkolwiek wątpliwości wymienić je na nowe.
Wymiana intercoolera - koniecznie z turbosprężarką
Na dobrą sprawę nikt nie wymienia intercoolera okresowo, choć warto byłoby go przeczyścić raz na jakiś czas (np. co 200 tys. km), choćby z oleju nagromadzonego przez lata, a też nierzadko wody. Intercooler najczęściej wymieniany jest wtedy, gdy zostanie uszkodzony, zwłaszcza dość poważnie, na przykład po stłuczce.
Intercooler zgodnie z technologią naprawy turbosprężarki powinien być również wymieniony na nowy. Gdy turbosprężarka się zużywa, nie tylko olej, ale również niewielkie opiłki metalu dostają się do wnętrza intercoolera.
Mechanicy w najlepszym przypadku praktykują jego dokładne przeczyszczenie. Niestety, po wymianie turbosprężarki na nową lub regenerowaną, nie każdy producent czy zakład regenerujący daje gwarancję na swój produkt, jeśli klient nie ma faktury na wymianę intercoolera.