Witaminy dla „malucha” – MTM A1 1.6 TDI M‑Cantronic (2010)
MTM dołącza do ABT-a i Sennera, powiększając asortyment swoich aut o Audi A1 wyposażone w mocniejszą, 105-konną wersję silnika z zapłonem samoczynnym (1,6 TDI).
13.10.2010 | aktual.: 02.10.2022 21:49
MTM dołącza do ABT-a i Sennera, powiększając asortyment swoich aut o Audi A1 wyposażone w mocniejszą, 105-konną wersję silnika z zapłonem samoczynnym (1,6 TDI).
Do „malucha” Audi proponowane są trzy silniki – dwa benzynowe i jeden diesel. Ten ostatni oferowany jest w dwóch wersjach mocy - 90-konnej i 105-konnej.
Silnik wysokoprężny ma objętość skokową 1,6 l zamkniętą w czterech cylindrach. Ustawiona poprzecznie pod maską jednostka jest wspomagana turbosprężarką. W mocniejszej wersji maksymalny moment obrotowy wynosi 250 Nm od 1500 do 2500 obr./min. W cyklu kombinowanym ważący 1140 kg samochód ma zużywać 3,9 l paliwa na 100 km. Prędkość maksymalna to 195 km/h, co do jazdy w mieście w zupełności wystarcza.
MTM z Wettstetten użyło modułu M-Cantronic w celu poprawienia parametrów silnika. M-Cantronic to seria modułów z oprogramowaniem przeznaczonym specjalnie do silników diesla. Instalacja M-Cantronic w przypadku Audi A1 1,6 TDI trwa godzinę. Wraz z instalacją modyfikacja kosztuje 1283 euro. W zamian silnik dostaje zastrzyk mocy w wysokości 16 KM, a moment obrotowy wzrasta o 32 Nm. Tuner jeszcze nie zmierzył osiągów auta, ale twierdzi, że zużycie paliwa pozostanie na tym samym poziomie co w samochodzie fabrycznym.
Inną dostępną zmianą są 18-calowe felgi (szerokość 8,0”) MTM Bimoto za cenę 1500 euro lub ich komplet wraz z oponami Continental 215/35 R 18 (2322 euro za koła z montażem). Ostatnim punktem listy tunera są tuleje dystansowe zwiększające rozstaw kół o 20, 30 lub 40 mm (cena 147 euro za dwie sztuki).
Za wszystko trzeba zapłacić około 3800 euro, co nie jest wcale niską kwotą. Jak na razie MTM nie opracowało mocniejszych pakietów do tego silnika, za to w toku są prace nad modyfikacją 185-konnej jednostki 1,4 TFSI.
Dane techniczne
Silnik i napęd:
- Typ: R4, ZS
- Ustawienie: Z przodu, poprzecznie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 1598 cmsup3/sup
- Doładowanie: Turbosprężarka
- Moc maksymalna: 121 KM 4200 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 75,72 KM/l (seryjny – 65,71 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 282 Nm przy 2000 obr./min
- Skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna
- Typ napęd: Na przednie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane
- Hamulce tylne: Tarczowe
- Koła przednie: 8,0 x 18\ Bimoto
- Koła tylne: 8,0 x 18\ Bimoto
- Opony przednie: 215/35 R 18
- Opony tylne: 215/35 R 18
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1140 kg
- Stosunek masy do mocy: 9,42 kg/KM (seryjny – 10,86 kg/KM)
- Długość: 3954 mm
- Szerokość: 1740 mm
- Wysokość: 1416 mm
- Rozstaw osi: 2469 mm
Koszty (ceny z montażem):
- Chip M-Cantronic: 1283 euro
- Komplet kół: 2232 euro
- Tuleje dystansowe (4 sztuki): 294 euro
RAZEM: max.: 3809 euro[block position="inside"]8600[/block]
Źródło: mtm • mtmfrance (foto)