Zmiana przepisów dla starych aut. Są ostrzejsze w jednym województwie

Zmiana przepisów dla starych aut. Są ostrzejsze w jednym województwie

Porsche 944
Porsche 944
Źródło zdjęć: © Autokult | Maciej Rowiński
Mateusz Lubczański
16.02.2024 10:19, aktualizacja: 16.02.2024 11:33

Rejestracja na żółte tablice daje wiele korzyści, ale zasady, jakie musi spełnić pojazd, stają się coraz bardziej restrykcyjne. Opolski Wojewódzki Konserwator Zabytków podniósł wymagania, a nowe zasady będą obowiązywać od 15 marca 2024 roku.

Dotychczas za klasyka uważano auto, które przede wszystkim "skończyło" 30 lat. Okazuje się jednak, że tę zasadę spełnia masa modeli, które dalej mniej czy bardziej są współczesne – wystarczy wymienić takie auta jak Volkswagen Golf 3, Nissan Micra K11 czy Corolla E10. W województwie opolskim zdecydowanie się więc na zaostrzenie kryteriów, tak jak wcześniej w mazowieckim.

Od 15 marca 2024 roku w województwie opolskim za klasyka będzie uznany pojazd, który ma minimum 40 lat, ma co najmniej 75 proc. oryginalnych części, a od zakończenia jego produkcji musi minąć co najmniej 20 lat.

Włączenie do ewidencji młodszego pojazdu (ale nadal mającego minimum 30 lat) będzie możliwe jeśli brał on udział w wydarzeniu historycznym lub ma unikatowe rozwiązania konstrukcyjne. Musi jednak charakteryzować się przynajmniej dwoma z poniższycch kryteriów:

  • niewielką liczbą wyprodukowanych modeli, 
  • rzadkością występowania zarówno na rynku krajowym, jak i zagranicznym,
  • unikalnością rozwiązań konstrukcyjnych i technicznych, innowacyjnych dla okresu powstania pojazdu,
  • dokumentuje ważne etapy rozwoju techniki motoryzacyjnej,
  • jest powiązany z ważnymi wydarzeniami historycznymi lub osiągnięciami sportowymi,
  • użytkowany był przez osoby powszechnie uznane za wyjątkowo ważne.

Z kolei kolekcję zabytków można powiększyć o pojazd unikatowy, mający mniej niż 30 lat i który spełnia następujące kryteria:

  • musi być zgodny z charakterystyką stworzonej kolekcji,
  • model tego pojazdu nie jest produkowany od 15 lat,
  • posiada minimum 75 proc. zachowanych części oryginalnych (w tym główne podzespoły),
  • wartość kolekcjonerska pojazdu musi być potwierdzona przez rzeczoznawcę techniki motoryzacyjnej,
  • pojazd musi spełniać kryteria i cechy pojazdu zabytkowego wymienione wyżej.

Rejestracja auta jako zabytek pozwala uzyskać duże zniżki na ubezpieczenie OC, ale i zwalnia pojazd z corocznych przeglądów technicznych.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (19)