Więcej praw dla straży miejskiej. Będą karać za elektryczne hulajnogi

Niedawno elektryczne hulajnogi i inne gadżety transportowe na prąd zostały ujęte w polskich przepisach drogowych. Teraz MSWiA chce, by prawo do ich egzekwowania, a także karania użytkowników, miała nie tylko policja, ale też straż miejska czy gminna.

Za zbyt szybką jazdę hulajnogą będzie mógł ukarać nie tylko policjantZa zbyt szybką jazdę hulajnogą będzie mógł ukarać nie tylko policjant
Źródło zdjęć: © Policja
Tomasz Budzik

W Rządowym Centrum Legislacji opublikowano projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie wykroczeń, za które mandaty mogą wręczać strażnicy miejsce czy gminni. Zmiana będzie związana z wprowadzeniem w maju 2021 r. przepisów o elektrycznych hulajnogach i innych urządzeniach na prąd, służących do przemieszczania się.

Przewidziane w nowelizacji zmiany tak naprawdę ograniczają się do dodania w wyliczeniu paragrafów Kodeksu wykroczeń, które może egzekwować straż miejska lub gminna, art. 86a. Mówi on:

„Kto, kierując rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego albo poruszając się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch na chodniku lub drodze dla pieszych, nie porusza się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego lub nie ustępuje pierwszeństwa pieszemu, podlega karze grzywny albo karze nagany”.

Grzywna to w polskim prawie kara w wysokości od 20 do 5000 zł. W praktyce byłoby dziwne, gdyby kierujący elektryczną hulajnogą za zbyt szybką jazdę po chodniku otrzymał wyższą karę niż ta, którą kierowcy aut płacą dziś za przekroczenie prędkości o nie więcej niż 20 km/h, a więc 100 zł.

Jak straż miejska będzie sprawdzać prędkość użytkowników hulajnóg? Ta służba nie dysponuje ani ręcznymi miernikami prędkości, ani mobilnymi fotoradarami. Strażnicy miejscy będą więc musieli robić to "na oko". Jeśli użytkownik hulajnogi wyprzedza pieszych, to znaczy, że jedzie zbyt szybko.

Zgodnie z nowymi przepisami użytkownik elektrycznej hulajnogi powinien poruszać się drogą dla rowerów lub ulicą – jeśli zgodnie z przepisami pojazdy mogą tam poruszać się nie szybciej niż 30 km/h. W pozostałych przypadkach użytkownik elektrycznej hulajnogi ma jeździć chodnikiem, ale z prędkością właściwą dla ruchu pieszych. Od 1 czerwca użytkownik hulajnogi, podobnie jak rowerzysta, jadąc po ścieżce rowerowej, ma również ustępować pierwszeństwa pieszym wchodzącym na przejście dla pieszych wyznaczone w przebiegu drogi rowerowej.

Nowe uprawnienia straż miejska ma otrzymać 14 dni po ogłoszeniu nowelizacji w Dzienniku Ustaw.

Wybrane dla Ciebie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne