Więcej praw dla straży miejskiej. Będą karać za elektryczne hulajnogi

Niedawno elektryczne hulajnogi i inne gadżety transportowe na prąd zostały ujęte w polskich przepisach drogowych. Teraz MSWiA chce, by prawo do ich egzekwowania, a także karania użytkowników, miała nie tylko policja, ale też straż miejska czy gminna.

Za zbyt szybką jazdę hulajnogą będzie mógł ukarać nie tylko policjant
Za zbyt szybką jazdę hulajnogą będzie mógł ukarać nie tylko policjant
Źródło zdjęć: © Policja
Tomasz Budzik

14.07.2021 | aktual.: 14.03.2023 15:51

W Rządowym Centrum Legislacji opublikowano projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie wykroczeń, za które mandaty mogą wręczać strażnicy miejsce czy gminni. Zmiana będzie związana z wprowadzeniem w maju 2021 r. przepisów o elektrycznych hulajnogach i innych urządzeniach na prąd, służących do przemieszczania się.

Przewidziane w nowelizacji zmiany tak naprawdę ograniczają się do dodania w wyliczeniu paragrafów Kodeksu wykroczeń, które może egzekwować straż miejska lub gminna, art. 86a. Mówi on:

„Kto, kierując rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego albo poruszając się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch na chodniku lub drodze dla pieszych, nie porusza się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego lub nie ustępuje pierwszeństwa pieszemu, podlega karze grzywny albo karze nagany”.

Grzywna to w polskim prawie kara w wysokości od 20 do 5000 zł. W praktyce byłoby dziwne, gdyby kierujący elektryczną hulajnogą za zbyt szybką jazdę po chodniku otrzymał wyższą karę niż ta, którą kierowcy aut płacą dziś za przekroczenie prędkości o nie więcej niż 20 km/h, a więc 100 zł.

Jak straż miejska będzie sprawdzać prędkość użytkowników hulajnóg? Ta służba nie dysponuje ani ręcznymi miernikami prędkości, ani mobilnymi fotoradarami. Strażnicy miejscy będą więc musieli robić to "na oko". Jeśli użytkownik hulajnogi wyprzedza pieszych, to znaczy, że jedzie zbyt szybko.

Zgodnie z nowymi przepisami użytkownik elektrycznej hulajnogi powinien poruszać się drogą dla rowerów lub ulicą – jeśli zgodnie z przepisami pojazdy mogą tam poruszać się nie szybciej niż 30 km/h. W pozostałych przypadkach użytkownik elektrycznej hulajnogi ma jeździć chodnikiem, ale z prędkością właściwą dla ruchu pieszych. Od 1 czerwca użytkownik hulajnogi, podobnie jak rowerzysta, jadąc po ścieżce rowerowej, ma również ustępować pierwszeństwa pieszym wchodzącym na przejście dla pieszych wyznaczone w przebiegu drogi rowerowej.

Nowe uprawnienia straż miejska ma otrzymać 14 dni po ogłoszeniu nowelizacji w Dzienniku Ustaw.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)