Więcej płatnych dróg. Ostatecznie zapłacą za to wszyscy

Od 1 listopada 2024 roku zwiększy się liczba płatnych dróg. Będzie ich o 1600 km więcej niż w 2017 roku, kiedy to po raz ostatni doszło do zmian w tym zakresie. Nowe przepisy dotyczą głównie ciężarówek i autobusów, ale także niektórych aut osobowych, ale ostatecznie zapłacą za to wszyscy.

Autostrada A2
Autostrada A2
Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

23.10.2024 | aktual.: 23.10.2024 12:31

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Nie od dziś wiadomo, że ceny produktów w sklepach są m.in. wynikiem wydatków poniesionych przy produkcji i logistyce. A logistyka to nie tylko magazynowanie, ale także transport. Tymczasem w Polsce ten ostatni będzie droższy.

W windykacjach to właśnie firmy transportowe przodują jako najczęstsi dłużnicy. Branża wróży liczne bankructwa. GUS w połowie roku informował o rekordowej liczbie upadłości (120 firm w pierwszym półroczu). Kolej leży, więc transport kołowy jest kluczowy dla naszej gospodarki.

Jednym z czynników wpływających na koszty prowadzenia działalności, ale także na ceny transportów w sklepach, są opłaty drogowe. Rozszerzenie sieci płatnych dróg i tym samym zwiększenie ich z 3620 do 5250 km to kolejne zwiększenie kosztów dla branży.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Nie tylko transport

Jeśli wydaje wam się, że problem dotyczy wyłącznie transportu ciężkiego, więc na pewno nie was, to mocno się mylicie. Dotyczy to każdego pojazdu lub zespołu pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony. Czyli nie tylko ciężarówek, ale także autobusów i samochodów osobowych ciągnących przyczepy, kiedy zespół pojazdów przekracza DMC 3,5 tony. W przypadku wielu aut terenowych czy dostawczych, nawet ciągnięcie przyczepy lekkiej jest obarczone opłatą drogową.

W Polsce opłaty są realizowane przez system e-TOLL. Używa się aplikacji, która musi być stale włączona i teoretycznie z każdym przejechanym kilometrem naliczane są opłaty. W praktyce informacje o pobieranych opłatach są odświeżane co jakiś czas. Może to być kilka godzin, ale może być i tak, że dopiero następnego dnia zostanie pobrana opłata z konta przedpłaconego.

Za brak opłaty, niezależnie od przyczyn, nakładana jest kara administracyjna w wysokości od 250 zł do 1500 zł w zależności od rodzaju naruszenia, którego dotyczy.

Kary są nakładane:

  • za naruszenie obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej;
  • za wprowadzenie do urządzenia niepoprawnych danych o kategorii pojazdu;
  • za używanie urządzenia mobilnego, zewnętrznego systemu lokalizacyjnego lub urządzenia pokładowego niezgodnie z jego przeznaczeniem, jeśli skutkuje ono uiszczeniem opłaty w niepełnej wysokości;
  • za brak rejestracji pojazdu lub zespołu pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony w rejestrze uiszczających opłatę elektroniczną;
  • za wprowadzenie do rejestru uiszczających opłatę elektroniczną niezgodnych ze stanem faktycznym danych pojazdu lub zespołu pojazdów oraz numeru referencyjnego urządzenia wykorzystywanego w pojeździe;
  • za brak dołączenia w rejestrze uiszczających opłatę elektroniczną odwzorowań cyfrowych: dokumentów potwierdzających dane pojazdu samochodowego, jeżeli dane te nie zostały zgłoszone do centralnej ewidencji pojazdów, a także potwierdzenia złożenia zabezpieczenia w formie pieniężnej lub dokumentu potwierdzającego złożenie zabezpieczenia (w przypadku rozliczania płatności w trybie z odroczoną płatnością);
  • za brak aktualizacji danych zawartych w rejestrze uiszczających opłatę elektroniczną.

Czy wiesz, że...

Opłaty są naliczane za każdy przejechany kilometr, ale zależne od normy Euro, jaką spełnia dany pojazd, klasy pojazdu oraz klasy drogi. Przykładowo dla pojazdów spełniających normę minimum Euro 5 jest to stawka od 23 do 38 gr/km, czyli przejechanie 100 km kosztuje od 23 do 38 zł. Im niższa norma, tym wyższa opłata. Najwyższa stawka to 77 gr/km.

Dotyczy to tak samo tzw. TIR-ów, jak i autobusów turystycznych czy choćby autolawet, które sprowadzają samochody. Również właścicieli przyczep kempingowych, jeśli ciągną je ciężkie pojazdy.

W komunikacie podano, że rozszerzenie sieci dróg płatnych ma zwiększyć przychody Krajowego Funduszu Drogowego, z którego finansowane są m.in. inwestycje drogowe. Celem jest także obniżenie emisji CO2 w transporcie i przestawienie transportu kołowego na kolejowy.

Z całą pewnością może wpłynąć na ceny i to nie tylko w sklepach, ale także aut używanych, usług turystycznych (jak na przykład wycieczki szkolne) czy również holowania uszkodzonego pojazdu. Słowem - dotknie to każdego, prędzej czy później.

Które odcinki zostaną dodane do sieci płatnych dróg?

Jak podaje PAP, sieć płatnych dróg zostanie rozszerzona o następujące odcinki:

  • Autostrada A1: węzeł Piotrków Trybunalskich Południe - węzeł Pyrzowice.
  • Autostrada A2: węzeł Lubelska - Choszczówka Dębska (skrzyżowanie z drogą gminną nr 220207W).
  • Droga Ekspresowa S1: Milówka (połączenie z drogą krajową nr 1) - Zwardoń (połączenie z drogą powiatową nr 1446S).
  • Droga Ekspresowa S2: węzeł Puławska - węzeł Lubelska.
  • Droga Ekspresowa S3: węzeł Parłówko - węzeł Miękowo.
  • Droga Ekspresowa S3: węzeł Skwierzyna Południe - węzeł Międzyrzecz Południe.
  • Droga Ekspresowa S3: węzeł Nowa Sól Zachód - węzeł Bolków.
  • Droga Ekspresowa S5: węzeł Bydgoszcz Północ - węzeł Gniezno Południe.
  • Droga Ekspresowa S5: węzeł Poznań Zachód - węzeł Rydzyna.
  • Droga Ekspresowa S5: węzeł Korzeńsko - węzeł Wrocław Północ.
  • Droga Ekspresowa S8: węzeł Radziejowice - węzeł Paszków.
  • Droga Ekspresowa S8: węzeł Marki - węzeł Radzymin Południe.
  • Droga Ekspresowa S8: węzeł Wyszków Północ - węzeł Brok.
  • Droga Ekspresowa S8: węzeł Podborze - węzeł Zambrów Zachód.
  • Droga Ekspresowa S8: węzeł Mężenin - węzeł Jeżewo.
  • Droga Ekspresowa S10: węzeł Wałcz Zachód - węzeł Witankowo.
  • Droga Ekspresowa S11: Szczecinek (połączenie z drogą krajową nr 11) - Omulna (połączenie z drogą krajową nr 11).
  • Droga Ekspresowa S11: węzeł Mieszków - węzeł Jarocin.
  • Droga Ekspresowa S11: węzeł Ostrów Wielkopolski Północ - Strugi (połączenie z drogą krajową nr 11).
  • Droga Ekspresowa S11: Krążkowy (połączenie z drogą krajową nr 11) - węzeł Baranów.
  • Droga Ekspresowa S12: węzeł Puławy Zachód - węzeł Kurów Zachód.
  • Droga Ekspresowa S16: węzeł Olsztyn Południe - węzeł Olsztyn Wschód.
  • Droga Ekspresowa S17: węzeł Lubelska - Michałówka (dawne skrzyżowanie z drogą powiatową nr 1319W).
  • Droga Ekspresowa S17: węzeł Garwolin Południe - węzeł Kurów Zachód.
  • Droga Ekspresowa S19: węzeł Lublin Węglin - Stobierna (dawne połączenie z drogą krajową nr 19).
  • Droga Ekspresowa S19: węzeł Świlcza - węzeł Rzeszów Południe.
  • Droga Ekspresowa S51: węzeł Olsztynek Zachód - węzeł Olsztyn Południe.
  • Droga Ekspresowa S61: węzeł Śniadowo - węzeł Łomża Południe.
  • Droga Ekspresowa S61: węzeł Kolno - węzeł Ełk Południe.
  • Droga Ekspresowa S61: węzeł Kalinowo - węzeł Raczki.
  • Droga Ekspresowa S61: węzeł Suwałki Południe - węzeł Suwałki Północ.
Komentarze (1)