Węglowe monokoki w WRC - radykalne zmiany w konstrukcji samochodów
Światowa rada FIA zamierza wprowadzić radykalne zmiany w konstrukcji samochodów rajdowych WRC w celu poprawy bezpieczeństwa.
11.11.2014 | aktual.: 08.10.2022 08:55
Temat bezpieczeństwa nie był poruszany od 2005 roku, kiedy to podczas Rajdy Walii w Peugeocie 307 WRC zginął Michel Park, pilot Markko Märtina. Na ostatnim posiedzeniu zdecydowano o całkowitej zmianie struktury nadwozia samochodów WRC.
Obecnie nie ustalono jeszcze ścisłych przepisów technicznych na sezon 2017, w którym ma zajść zmiana samochodów WRC, ale niemal pewne jest montowanie wewnątrz nadwozia węglowego monokoku, który miałby chronić załogę podczas wypadku. Ponadto rozważa się wprowadzenie radykalnej zmiany w umieszczeniu foteli. Miałyby być mocowane na środku samochodu, jeden za drugim. Załogi podniosły też głos w sprawie mocowania pasów bezpieczeństwa. Te obecnie przyczepione są do klatki, ale Jarmo Lehtinen, pilot Mikko Hirvonena zwrócił uwagę, że w wielu kategoriach motorsportu pasy mocuje się do fotela. Problem polega na tym, że przy dużym uderzeniu, gwałtownym zatrzymaniu samochodu, gdy fotel urywa się i przesuwa, wówczas kierowca i pilot pozostają w miejscu utrzymywani przez pasy, które się nie przesuwają. Widzieliśmy już, że powodowało to poważne urazy. Konieczne jest wprowadzenie zmian. – powiedział Jarmo.
Wprowadzenie monokoku może pociągnąć za sobą konieczność powiększenia nadwozia samochodów WRC. Prawdopodobnie dojdzie do tego w sezonie 2017.