Węglowe monokoki w WRC - radykalne zmiany w konstrukcji samochodów

Światowa rada FIA zamierza wprowadzić radykalne zmiany w konstrukcji samochodów rajdowych WRC w celu poprawy bezpieczeństwa.

Obraz
Źródło zdjęć: © fot. Citroen
Marcin Łobodziński

Temat bezpieczeństwa nie był poruszany od 2005 roku, kiedy to podczas Rajdy Walii w Peugeocie 307 WRC zginął Michel Park, pilot Markko Märtina. Na ostatnim posiedzeniu zdecydowano o całkowitej zmianie struktury nadwozia samochodów WRC.

Obraz
© fot. Citroen

Obecnie nie ustalono jeszcze ścisłych przepisów technicznych na sezon 2017, w którym ma zajść zmiana samochodów WRC, ale niemal pewne jest montowanie wewnątrz nadwozia węglowego monokoku, który miałby chronić załogę podczas wypadku. Ponadto rozważa się wprowadzenie radykalnej zmiany w umieszczeniu foteli. Miałyby być mocowane na środku samochodu, jeden za drugim. Załogi podniosły też głos w sprawie mocowania pasów bezpieczeństwa. Te obecnie przyczepione są do klatki, ale Jarmo Lehtinen, pilot Mikko Hirvonena zwrócił uwagę, że w wielu kategoriach motorsportu pasy mocuje się do fotela. Problem polega na tym, że przy dużym uderzeniu, gwałtownym zatrzymaniu samochodu, gdy fotel urywa się i przesuwa, wówczas kierowca i pilot pozostają w miejscu utrzymywani przez pasy, które się nie przesuwają. Widzieliśmy już, że powodowało to poważne urazy. Konieczne jest wprowadzenie zmian. – powiedział Jarmo.

Wprowadzenie monokoku może pociągnąć za sobą konieczność powiększenia nadwozia samochodów WRC. Prawdopodobnie dojdzie do tego w sezonie 2017.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
"Przebrali" auta z Chin. Teraz nie mogą znaleźć klientów
"Przebrali" auta z Chin. Teraz nie mogą znaleźć klientów
Listopad na polskim rynku. Pierwsze miejsce nie dla Corolli
Listopad na polskim rynku. Pierwsze miejsce nie dla Corolli
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯