Węglowe monokoki w WRC - radykalne zmiany w konstrukcji samochodów

Światowa rada FIA zamierza wprowadzić radykalne zmiany w konstrukcji samochodów rajdowych WRC w celu poprawy bezpieczeństwa.

Obraz
Źródło zdjęć: © fot. Citroen
Marcin Łobodziński

Temat bezpieczeństwa nie był poruszany od 2005 roku, kiedy to podczas Rajdy Walii w Peugeocie 307 WRC zginął Michel Park, pilot Markko Märtina. Na ostatnim posiedzeniu zdecydowano o całkowitej zmianie struktury nadwozia samochodów WRC.

Obraz
© fot. Citroen

Obecnie nie ustalono jeszcze ścisłych przepisów technicznych na sezon 2017, w którym ma zajść zmiana samochodów WRC, ale niemal pewne jest montowanie wewnątrz nadwozia węglowego monokoku, który miałby chronić załogę podczas wypadku. Ponadto rozważa się wprowadzenie radykalnej zmiany w umieszczeniu foteli. Miałyby być mocowane na środku samochodu, jeden za drugim. Załogi podniosły też głos w sprawie mocowania pasów bezpieczeństwa. Te obecnie przyczepione są do klatki, ale Jarmo Lehtinen, pilot Mikko Hirvonena zwrócił uwagę, że w wielu kategoriach motorsportu pasy mocuje się do fotela. Problem polega na tym, że przy dużym uderzeniu, gwałtownym zatrzymaniu samochodu, gdy fotel urywa się i przesuwa, wówczas kierowca i pilot pozostają w miejscu utrzymywani przez pasy, które się nie przesuwają. Widzieliśmy już, że powodowało to poważne urazy. Konieczne jest wprowadzenie zmian. – powiedział Jarmo.

Wprowadzenie monokoku może pociągnąć za sobą konieczność powiększenia nadwozia samochodów WRC. Prawdopodobnie dojdzie do tego w sezonie 2017.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów