Wciąż wysoka podaż, Polacy sprzedają więcej młodszych i droższych aut - podsumowanie sierpnia w raporcie OTOMOTO Insights

5000 złotych - o tyle zmieniła się mediana cen samochodów używanych, wystawianych na OTOMOTO od stycznia 2024 roku.

OTOMOTOOTOMOTO
Źródło zdjęć: © materiały partnera
  • Polacy wystawiają na sprzedaż modele średnio młodsze i lepiej wyposażone - w stosunku do stycznia o 5% zwiększył się udział samochodów mniej niż 5-letnich, a ubyło ofert z autami starszymi.
  • Ceny samochodów pozostają stabilne i nadal można zaobserwować wysoką podaż - pod koniec wakacji Polacy wystawili na sprzedaż 15% więcej aut niż w tym samym czasie rok wcześniej.
  • Od sześciu miesięcy niezmiennie rośnie średnia wartość kredytów zaciąganych na zakup samochodów - w sierpniu wyniosła ona 47,7 tys. złotych (OTOMOTO Pay).
  • Wyraźnie dłużej na nabywców czekają samochody w pełni elektryczne - na tempo sprzedaży BEV w Polsce wpłynęło zawieszenie do końca bieżącego roku wypłat środków z programu "Mój Elektryk".

Polacy oszczędzają i kupują samochody

Realne dochody gospodarstw domowych w II kwartale 2024 roku rosły dwucyfrowo - szybciej niż inflacja, której odczyt na koniec sierpnia wynosił 4,3% w porównaniu z poziomem sprzed roku. Mimo rosnących dochodów Polacy, ze względu na pogarszające się wskaźniki ufności konsumenckiej, raczej oszczędzają, a jeśli już wydają pieniądze, to właśnie na samochody. Dynamika sprzedaży w segmencie motoryzacyjnym (30,1%) wyraźnie przewyższała w lipcu tempo wzrostu sprzedaży detalicznej we wszystkich segmentach (4,4%).

Wakacyjny sezon nieogórkowy

Sezon wakacyjny nie wpłynął na obniżenie wysokiego poziomu podaży samochodów w 2024 roku - uwzględniając nawet lekki spadek liczby ogłoszeń w sierpniu, w porównaniu z lipcem. Pod koniec wakacji Polacy wystawili na sprzedaż 15% więcej aut niż w tym samym czasie rok wcześniej. Poszukujący samochodu także pozostali aktywni - zgodnie z danymi z Google Analytics 22,4 mln aktywnych użytkowników średnio spędzało na OTOMOTO niemal 12 minut, przeklikując się przez portal średnio prawie 13 razy. Niemal 2/3 wizyt odbyło się za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Tradycyjnie, wśród najczęściej wykorzystywanych filtrów na platformie, znalazły się marka (84%), model (71%) i rok produkcji (33%).

Wartości kredytów rosną szybciej niż mediana wystawianych aut

Od sześciu miesięcy niezmiennie rośnie średnia wartość kredytów zaciąganych na zakup samochodów. Według danych OTOMOTO Pay w sierpniu wyniosła ona 47,7 tys. złotych - aż o 4% więcej niż w poprzednim miesiącu. Kwotowo od początku roku średnia wysokości zobowiązań wzrosła o ponad 6000 złotych - to więcej niż mediana cen wystawianych samochodów (5000 złotych).

Elektryki najdłużej czekają na swoich nabywców

Od stycznia czas sprzedaży aut utrzymuje się na podobnym poziomie ponad 40 dni - w sierpniu średnia długość trwania ogłoszenia opublikowanego przez osoby indywidualne wyniosła 42 dni, a przez profesjonalnych sprzedających - 45 dni.

Wyraźnie dłużej na swoich nabywców czekają samochody w pełni elektryczne - wystawiający elektryki muszą uzbroić się w cierpliwość i przygotować się, że na nabywcę wystawionego modelu przyjdzie poczekać nawet ponad 2 miesiące. Na tę sytuację składa się kilka czynników, m.in. coraz wyższa podaż używanych aut elektrycznych i nienadążający za nią rozwój infrastruktury.

"Na tempo sprzedaży elektryków w Polsce wyraźnie wpłynęło zawieszenie do końca bieżącego roku wypłat środków z programu >>Mój Elektryk<< na zakup samochodów w leasingu. W Polsce to właśnie firmy, tak często korzystające z tej formy finansowania zakupu aut, pozostają głównymi nabywcami pojazdów elektrycznych, a dopłaty pozostawały silnym motywatorem wyboru pojazdu elektrycznego do floty. Wciąż nie znamy też szczegółów zapowiadanego programu dopłat do zakupu używanych elektryków. Potencjalnie zainteresowani elektrykami, wobec spodziewanych w przyszłości subsydiów, mogą odkładać decyzję o zakupie na później" - mówi Tomasz Sułkowski, Head of Sales, OTOMOTO.

Aktualizowany co miesiąc raport OTOMOTO Insights podsumowuje bieżącą kondycję rynku motoryzacyjnego w Polsce, na podstawie danych własnych platformy, a także informacji z CEPiK, GUS i NBP. Cały raport można przeglądać online na stronie: otomotoinsights.pl.

Źródło informacji: OTOMOTO

Materiał sponsorowany przez OTOMOTO

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
Wyłączono komentarze
Jako redakcja Wirtualnej Polski doceniamy zaangażowanie naszych czytelników w komentarzach. Jednak niektóre tematy wywołują komentarze wykraczające poza granice kulturalnej dyskusji. Dbając o jej jakość, zdecydowaliśmy się wyłączyć sekcję komentarzy pod tym artykułem.
Redakcja serwisu Autokult