Wakacyjne statystyki wypadków 2016 - jest bezpieczniej?

Wakacyjne statystyki wypadków 2016 - jest bezpieczniej?

Wakacyjne statystyki wypadków 2016 - jest bezpieczniej?
Marcin Łobodziński
06.09.2016 09:09, aktualizacja: 01.10.2022 22:02

Policja podsumowała wakacyjne statystyki wypadków, które wskazują, że niewiele zmieniło się przez rok pomimo zaostrzenia przepisów dotyczących przekraczania dozwolonej prędkości oraz pojawienia się systemu odcinkowego pomiaru prędkości.

Suche liczby wskazują, że w tym roku było gorzej niż w wakacje 2015. Liczba wypadków to 6993, zgonów 601, a rannych 8746. Dla porównania, w ubiegłym roku doszło do 6784 wypadków, w których 574 osoby straciły życie, a 8530 odniosło obrażenia. Jednak tegoroczne statystyki obejmowały okres od 24 czerwca do 31 sierpnia, podczas gdy w zeszłym roku wakacje zaczęły się dwa dni później. W obu przypadkach w piątek, a skończyły się w tygodniu. Mieliśmy natomiast po 10 weekendów, podczas których zwykle dochodzi do większej liczby zdarzeń drogowych.

Różnica pomiędzy obecnym, a zeszłym rokiem w okresie wakacyjnym wynosi zatem: 209 wypadków, 27 ofiar i 216 rannych na korzyść minionego. Średnio na dzień daje to 104,5 wypadku, 13,5 ofiary oraz 108 rannych. Uwzględniając różnicę dwóch dni oraz liczbę weekendów, wakacje w tym roku są bardzo podobne do ubiegłorocznych. Przykładowo, wczoraj doszło do 102 wypadków, 6 zgonów, a 120 osób zostało rannych, a zatem statystycznie różnic nie ma. Nie sposób więc określić czy na drogach zrobiło się bezpieczniej bez uwzględniania innych czynników. Jakich?

Odcinkowy pomiar prędkości jest w pewnym sensie rekompensatą po utracie części fotoradarów.
Odcinkowy pomiar prędkości jest w pewnym sensie rekompensatą po utracie części fotoradarów.© fot. Marcin Łobodziński

Przede wszystkim z dróg zniknęło wiele gminnych fotoradarów, a strażnicy miejscy i gminni nie mogą już kontrolować prędkości urządzeniami przenośnymi. Gdyby to od nich zależało bezpieczeństwo, w tym roku powinniśmy mieć znacznie gorsze statystyki. Doszedł natomiast system kontroli przejazdu na czerwonym świetle na skrzyżowaniach oraz odcinkowego pomiaru prędkości. Ten wciąż jest wdrażany, bo na 29 planowanych urządzeń uruchomiono do tej pory 18. Oto ich lokalizacje:

  • Kluki (województwo łódzkie);
  • Kolbuszowa (województwo podkarpackie);
  • Krościenko Wyżne – Iskrzynia (województwo podkarpackie);
  • Lubin (województwo dolnośląskie);
  • Strachówka – Warmiaki (województwo mazowieckie),
  • Gorzyce (województwo śląskie),
  • Gorzyce (województwo śląskie),
  • Wilcza – Nieborowice (województwo śląskie),
  • Radlin (województwo świętokrzyskie),
  • Rybitwy – Polesie (województwo mazowieckie).
  • Szymaki (województwo mazowieckie).
  • Pawłowo (województwo mazowieckie).
  • Szlichtyngowa-Górczyna (województwo lubuskie)
  • Sulechów (województwo lubuskie)

Warto jednak dodać, że zamiast fotoradarów mamy nie tylko odcinkowe pomiary prędkości, ale także surowsze kary dla kierowców przekraczających prędkość w terenie zabudowanym. Przypominamy, że policjant może zatrzymać prawo jazdy kierowcy, który przekroczy prędkość o 50 km/h. Starosta zatrzymuje dokument na trzy miesiące.

Poza zmianami przepisów, mamy także lepsze drogi, ale i więcej starszych samochodów. W tym roku znacząco wzrósł import kilkuletnich aut (o kilkanaście procent), a ich średnia wieku również wzrosła, mniej więcej o rok. Co prawda nowych samochodów przybywa, ale nie tak bardzo jak używanych. Podobno wpływ na to ma program socjalny 500+.

Czynników jest wiele, zatem temat jest do otwartej dyskusji. Czy odczuliście w tym roku poprawę bezpieczeństwa na naszych drogach w okresie wakacyjnym? Co wam się nie nie podobało i co powinno się waszym zdaniem zmienić? Zapraszamy do dyskusji w komentarzach.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (8)