Samochody używanePorscheUżywane Porsche Boxster 987 – awarie i problemy

Używane Porsche Boxster 987 – awarie i problemy

Już w momencie wejścia na rynek pierwszej generacji Porsche Boxstera wiele osób porównywało ten model do 911. Konserwatywni fani marki twierdzą nawet, że to mało udany substytut droższego modelu. Nie mają jednak racji, ponieważ Boxster to zupełnie inna konstrukcja. Na co zwrócić uwagę przed zakupem małego Porsche?

Porsche Boxster 987
Porsche Boxster 987
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Porsche
Artur Kuśmierzak

30.03.2014 | aktual.: 30.03.2023 10:32

Używane Porsche Boxster 987 – historia modelu

Druga generacja Porsche Boxstera zadebiutowała w 2005 roku na targach motoryzacyjnych w Paryżu. Tworząc drugą generację, producent zrezygnował z kontrowersyjnych reflektorów (tzw. naleśników lub, jak kto woli, sadzonych jajek) na rzecz tradycyjnych owalnych kloszy.

Zamysł konstrukcyjny auta pozostał jednak ten sam. W przeciwieństwie do 911 silnik umieszczono centralnie, a nie za tylną osią. Dzięki temu samochód ma lepszy rozkład mas.

Porsche Boxster 987
Porsche Boxster 987© mat. prasowe / Porsche

W 2009 roku Boxster 987 został poddany modernizacji. Co się zmieniło? Jak na Porsche przystało, modyfikacje wizualne są kosmetyczne. Odświeżono za to ofertę silnikową, wprowadzając większe i mocniejsze jednostki napędowe z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

Pojawił się też nowy interfejs Porsche Communication w systemie zarządzania urządzeniami pokładowymi. Od tego czasu bez większych zmian auto było produkowane (w Niemczech i w Finlandii) aż do 2012 roku.

Używane Porsche Boxster 987 – silniki

  • B6 2,7 l (240-245 KM)
  • B6 2,9 l (255 KM)
  • B6 3,2 l (280 KM) Boxster S
  • B6 3,4 (295-320 KM) Boxster S, Boxster Spyder

Jednym z głównych powodów, dla których kupuje się Boxstera, są osiągi. Już podstawowa wersja rozpędza się od 0 do 100 km/h w około 6 s, najmocniejszej zajmuje to sekundę krócej. Równie istotna jest prędkość maksymalna – w zależności od silnika wynosi ona od około 250 km/h do ponad 260 km/h.

Osiągi auta są rewelacyjne, a jak jest z awaryjnością? Modele Porsche od dawna zajmują czołowe miejsca w rankingach niezawodności, co nie znaczy, że są zupełnie pozbawione wad. Największym mankamentem silników Boxstera jest podatne na uszkodzenie łożysko wałka pośredniego (IMS), które może doprowadzić do poważnej awarii silnika.

Objawy? Jednostka napędowa pracuje nierówno, jak maszyna do szycia (problem dobrze znany właścicielom Porsche).

Porsche Boxster 987
Porsche Boxster 987© mat. prasowe / Porsche

Zdarzają się również wycieki oleju oraz usterki cewek zapłonowych. Ze względu na centralne umieszczenie silnika i skomplikowaną budowę (to w końcu bokser) trzeba przygotować się na wysokie koszty wymiany łańcucha rozrządu, który na pewno nie będzie wieczny.

Choć wymienione wyżej usterki są poważne, to dotyczą niewielkiej liczby egzemplarzy. Zanim zdecydujecie się na konkretne auto, sprawdźcie je dokładnie w profesjonalnym serwisie.

Używane Porsche Boxster 987 – dane techniczne

W Porsche Boxster 987 napęd bez względu na wersję może być przekazywany tylko na koła osi tylnej. Szukacie układu 4x4? Musicie dopłacić i kupić 911. W ofercie są cztery przekładnie: 5- lub 6-biegowa manualna, 5-stopniowa automatyczna oraz dwusprzęgłowa 7-stopniowa zautomatyzowana PDK (Porsche Doppelkupplungsgetriebe). Zawieszenie to oczywiście w pełni niezależne układy. Bezpieczeństwo? Ponieważ Euro NCAP nie testuje sportowych wozów, można tylko przypuszczać, jak bezpieczny jest Boxster.

Porsche Boxster 987
Porsche Boxster 987© mat. prasowe / Porsche

Używane Porsche Boxster 987 – typowe usterki

Co może się popsuć w Boxsterze 987? Na pewno pompa wody, która zaczyna szwankować nawet przy przebiegach rzędu kilku tysięcy kilometrów. Kapryśny bywa też wentylator chłodnicy – raz się włącza, a raz nie. Podczas jazdy próbnej zwróćcie uwagę na to, jak wchodzą biegi. Jeśli musicie siłować się z wybierakiem, to prawdopodobnie czeka was wymiana synchronizatorów.

Ostra jazda daje się we znaki również zawieszeniu. Najczęściej wybijają się tuleje wahaczy i stabilizatora, często uszkodzeniu ulegają też same wahacze. W bardziej wymęczonych autach poddają się sprężyny, przednie amortyzatory oraz ich górne łożyska.

Jeśli przesadzicie z jazdą na krawędzi, możecie uszkodzić nawet zwrotnice. Oczywiście wiele zależy od intensywności eksploatacji, ale nie oszukujmy się: mało kto oszczędza sportowe auto. Lepiej być przygotowanym finansowo na każdą ewentualność.

Porsche Boxster 987
Porsche Boxster 987© mat. prasowe / Porsche

Podczas oględzin warto zwrócić uwagę na wycieki oleju (zwłaszcza w okolicach pompy olejowej) oraz płynu chłodniczego. Zawodny bywa również czujnik temperatury cieczy chłodzącej oraz separator oleju. Przed zakupem skontrolujcie działanie mechanizmu otwierania dachu, ponieważ bywa kapryśny. Nie oznacza to jeszcze, że auto ma za sobą powypadkową przeszłość.

Z drobnych niedomagań trzeba wspomnieć o szwankujących siłownikach elektrycznie otwieranych szyb, zacinających się napinaczach pasów bezpieczeństwa, zbyt cicho działającym klaksonie, blokujących się uchwytach na kubki i sporadycznie strajkujących przyciskach na desce rozdzielczej. Elektryczne sterowanie i podgrzewanie foteli to kolejny mankament tego modelu.

Używane Porsche Boxster 987 – naszym zdaniem

Pomimo coraz atrakcyjniejszych cen używanych egzemplarzy Porsche Boxster 987 eksploatacja tego niemieckiego roadstera nadal jest droga. Poważne usterki zdarzają się raczej w niewielkiej liczbie egzemplarzy, ale jeśli już coś poważnego się zepsuje, z pewnością tanio nie będzie. Poza tym trzeba się przygotować na częste wizyty na stacjach paliw i koszty związane z regularną wymianą klocków i tarcz hamulcowych. No cóż, za przyjemności trzeba płacić.

Boxster ma ciasne wnętrze, twarde zawieszenie i niewielki bagażnik. Wszystkie te niedogodności rekompensują rewelacyjne osiągi, doskonałe własności jezdne, niepowtarzalny wygląd, wysoka jakość wykończenia wnętrza, prestiż i oczywiście radość z posiadania Porsche.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (21)