Niedługo otwarcie. Takiego tunelu w Polsce jeszcze nie ma 

Mierzący nieco ponad 2 km tunel pod Luboniem Małym może zostać udostępniony do ruchu na długi weekend związany z Narodowym Świętem Niepodległości. Przyspieszy to połączenie drogowe pomiędzy Krakowem i Zakopanem.

Tunel w ciągu zakopiankiTunel w ciągu zakopianki
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Iwona Mikrut
Tomasz Budzik

Na środę 9 listopada zaplanowano ćwiczenia służb ratunkowych w tunelu łączącym Naprawę ze Skomielną Białą w przebiegu drogi ekspresowej S7, czyli popularnej zakopianki – informuje "Gazeta Krakowska". Zwykle takie ćwiczenia przeprowadza się tuż przed oddaniem danego odcinka do użytku. Można stąd wysnuć wniosek, że plan, którego Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jeszcze nie ujawniła, zakłada udostępnienie kierowcom tunelu na długi weekend, który rozpocznie się 11 listopada, a skończy 13 listopada.

Budowa tunelu została ogłoszona w 2013 r. Zgodnie z pierwotnym planem trasa miała powstać w latach 2014-2020. Inwestycja się jednak przeciągnęła. Główne prace przy tunelu zakończyły się kilka tygodni temu. Jednak oddanie obiektu do użytku musi poprzedzić odbiór każdego elementu inwestycji. Decyzji w tej sprawie jeszcze nie podjęto.

System monitoringu tunelu na drodze S7
System monitoringu tunelu na drodze S7 © Materiały prasowe | GDDKiA

5 października krakowski oddział GDDKiA poinformował o podpisaniu umowy na kompleksowe utrzymanie systemów bezpieczeństwa. W tym mieści się całodobowy monitoring i obsługa dyspozytorska.

W toku prac wydrążono dwie nitki tunelu o długości 2058 m każda. Zużyto 190 tys. metrów sześciennych betonu oraz 7300 ton stali. Wystarczyłoby to na zbudowanie sześciu replik rurowej konstrukcji wieży Eiffla. W każdej z nitek tunelu poprowadzono dwa pasy ruchu, którym towarzyszy pas awaryjny o szerokości 3 metrów. W każdej nitce zlokalizowano 11 nisz ewakuacyjnych. W środku zastosowano 100 wentylatorów i 11 kompletów układów różnicujących ciśnienie w przejściach pomiędzy tunelami. W tunelu zastosowano systemy zapobiegania gołoledzi, monitoringu wizyjnego i detekcji, pomiaru tlenku węgla i widoczności, nagłośnienia oraz sygnalizacji pożaru.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Europejski SUV za mniej niż 85 tys. zł. Marka obniża ceny
Europejski SUV za mniej niż 85 tys. zł. Marka obniża ceny
Euro NCAP rozbiło nowe auta. Chińczycy błyszczą, a Volkswagen się wstydzi
Euro NCAP rozbiło nowe auta. Chińczycy błyszczą, a Volkswagen się wstydzi
Alfa Romeo Tonale przeszła lifting. Zmienił się nie tylko wygląd
Alfa Romeo Tonale przeszła lifting. Zmienił się nie tylko wygląd
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Cwaniakują, by zaoszczędzić kilkanaście zł. Narażają się na dużo wyższą karę
Cwaniakują, by zaoszczędzić kilkanaście zł. Narażają się na dużo wyższą karę
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei