Niedługo otwarcie. Takiego tunelu w Polsce jeszcze nie ma

Niedługo otwarcie. Takiego tunelu w Polsce jeszcze nie ma

Tunel w ciągu zakopianki
Tunel w ciągu zakopianki
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Iwona Mikrut
Tomasz Budzik
29.10.2022 15:09, aktualizacja: 30.10.2022 08:49

Mierzący nieco ponad 2 km tunel pod Luboniem Małym może zostać udostępniony do ruchu na długi weekend związany z Narodowym Świętem Niepodległości. Przyspieszy to połączenie drogowe pomiędzy Krakowem i Zakopanem.

Na środę 9 listopada zaplanowano ćwiczenia służb ratunkowych w tunelu łączącym Naprawę ze Skomielną Białą w przebiegu drogi ekspresowej S7, czyli popularnej zakopianki – informuje "Gazeta Krakowska". Zwykle takie ćwiczenia przeprowadza się tuż przed oddaniem danego odcinka do użytku. Można stąd wysnuć wniosek, że plan, którego Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jeszcze nie ujawniła, zakłada udostępnienie kierowcom tunelu na długi weekend, który rozpocznie się 11 listopada, a skończy 13 listopada.

Budowa tunelu została ogłoszona w 2013 r. Zgodnie z pierwotnym planem trasa miała powstać w latach 2014-2020. Inwestycja się jednak przeciągnęła. Główne prace przy tunelu zakończyły się kilka tygodni temu. Jednak oddanie obiektu do użytku musi poprzedzić odbiór każdego elementu inwestycji. Decyzji w tej sprawie jeszcze nie podjęto.

System monitoringu tunelu na drodze S7
System monitoringu tunelu na drodze S7© Materiały prasowe | GDDKiA

5 października krakowski oddział GDDKiA poinformował o podpisaniu umowy na kompleksowe utrzymanie systemów bezpieczeństwa. W tym mieści się całodobowy monitoring i obsługa dyspozytorska.

W toku prac wydrążono dwie nitki tunelu o długości 2058 m każda. Zużyto 190 tys. metrów sześciennych betonu oraz 7300 ton stali. Wystarczyłoby to na zbudowanie sześciu replik rurowej konstrukcji wieży Eiffla. W każdej z nitek tunelu poprowadzono dwa pasy ruchu, którym towarzyszy pas awaryjny o szerokości 3 metrów. W każdej nitce zlokalizowano 11 nisz ewakuacyjnych. W środku zastosowano 100 wentylatorów i 11 kompletów układów różnicujących ciśnienie w przejściach pomiędzy tunelami. W tunelu zastosowano systemy zapobiegania gołoledzi, monitoringu wizyjnego i detekcji, pomiaru tlenku węgla i widoczności, nagłośnienia oraz sygnalizacji pożaru.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (14)