Trzy sportowe samochody na wodór. Nie elektryczne, lecz spalinowe

Toyota niezmiennie pracuje nad wodorowymi napędami, w tym również nad silnikami spalinowymi zasilanymi tym paliwem. Zaprezentowała trzy prototypowe samochody do motosportu, pokazujące w jakim miejscu jest obecnie rozwój.

Samochody wodorowe ToyotySamochody wodorowe Toyoty
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Jayson Fong
Marcin Łobodziński

Toyota bada możliwości użycia wodoru w różnych postaciach w samochodach. Rynek zna samochody elektryczne, które produkują prąd w ogniwach paliwowych (m.in. Toyota Mirai). Jednak ostatnie prace inżynierów skupiają się na zastosowaniu wodoru w różnych stanach skupienia w silnikach spalinowych. W 2023 roku zadebiutowało auto napędzane ciekłym wodorem na bazie Corolli.

Rajdy i wyścigi są dla Toyoty poligonem doświadczalnym dla innowacyjnych technologii związanych z tym paliwem. Duże obciążenia w motorsporcie pozwalają na przyspieszenie procesu weryfikacji wytrzymałości części i niedoskonałości komponentów układu napędowego. Japońska marka widzi w wodorze także szansę na to, by motorsport zachował klasyczne silniki spalinowe, z zatem ważny element wyścigów i rajdów, czyli dźwięk jednostek napędowych oraz emocje towarzyszące zmianie biegów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Toyota Hilux GR Sport - jeździłem nią po Saharze

Toyota zbudowała trzy nowe prototypy do motorsportu, by sprawdzić, jak takie pojazdy zachowują się w warunkach rzeczywistych. Pierwszym jest GR Yaris H2 Concept, który ma te same rozwiązania techniczne, co GR Corolla H2 zaprezentowana wcześniej. Samochód ma nową, ośmiostopniową przekładnię, tę samą, którą stosuje się w modelu drogowym.

GR Yaris H2 Concept
GR Yaris H2 Concept © Materiały prasowe | Toyota

Znacznie ciekawszym samochodem jest Le Mans GR H2 Racing Concept z napędem hybrydowym, gdzie silnik jest zasilany wodorem, zgodnie z przepisami, jakie mają wejść w życie od sezonu 2030. Jednostka 3,5 l V6 ma wtrysk bezpośredni i napędza koła tylnej osi, współpracując z przednim silnikiem elektrycznym.

Le Mans GR H2 Racing Concept
Le Mans GR H2 Racing Concept © Materiały prasowe | Dennis Noten - www.dennisnoten.com

Ostatni koncept, to już właściwie gotowa rajdówka kategorii UTV. Nazywa się HySE-X1 Buggy. Jego czterocylindrowy silnik o pojemności 1 litra został dostosowany do paliwa wodorowego, które umieszczono w trzech zbiornikach pochodzących z Toyoty Mirai. Dlatego też waży 1,5 tony.

HySE-X1 sprawdził się podczas tegorocznego Rajdu Dakar, zajmując czwarte miejsce w programie Dakar Future Mission 1000, w którym rywalizowało 10 pojazdów o alternatywnych napędach.

HySE-X1 Buggy
HySE-X1 Buggy © Materiały prasowe | www.dennisnoten.com
Wybrane dla Ciebie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne