Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Toyota Yaris – samochód miejski nowej generacji

Julian Grabowski

Wielu producentów traktuje auta miejskie jako tanie pojazdy o nieskomplikowanej technice, co innego Toyota – nowy Yaris otrzymał zaawansowane rozwiązania z droższych modeli marki.

Mowa o technice zwanej Toyota New Global Architecture, w skrócie TNGA. To zbiór rozwiązań pozwalających szybciej i sprawniej projektować, a następnie produkować samochody – według Toyoty mowa tutaj o oszczędności 20% czasu. Z perspektywy kierowcy liczy się jednak coś innego. Dzięki temu, że Yaris korzysta z nowej platformy dla aut miejskich – nazywa się GA-B i tak jak wspomnieliśmy korzysta ona z architektury TNGA – a więc zbudowany jest w technice modułowej i korzysta z rozwiązań stosowanych w większych i droższych modelach Toyoty, jest dzisiaj prawdopodobnie najbardziej zaawansowanym technicznie autem miejskim w Europie.

Historia platformy czy też zbioru modułowych rozwiązań pod nazwą TNGA, rozpoczęła się w 2015 roku, kiedy to na salonie samochodowym w Tokio zaprezentowano Toyotę Prius czwartej generacji. Następnie z tej techniki skorzystał bestsellerowy crossover – Toyota C-HR, a później jeden z najpopularniejszych samochodów świata – Toyota Corolla. Co łączy wszystkie te samochody? Dziś to jedne z najlepszych aut w swojej klasie, a po drugie – każdy z nich otrzymał napęd hybrydowy 4. generacji. To również technika ściśle związana z platformą TNGA, bo występująca jedynie w autach opartych o tę platformę.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
© Fot. Toyota

Toyota Yaris też otrzymała układ hybrydowy nowej generacji – nie tylko zamontowano w nim lepsze akumulatory, ale także opracowano nowy silnik spalinowy o rekordowej sprawności termicznej oraz jeszcze mocniejszy silnik elektryczny. To wszystko sprawia, że hybrydowy Yaris jest teraz jeszcze oszczędniejszy, a przy tym – bardziej dynamiczny.

Samochód oparty na architekturze TNGA charakteryzuje się także większą sztywnością nadwozia, dzięki czemu prowadzi się pewniej i bardziej precyzyjnie. Sprawia to również, że wspólnie z nowo zaprojektowanym zawieszeniem, konstrukcja zapewnia wysoki komfort jazdy i lepsze wyciszenie, a do kabiny dostaje się mniej wibracji. Znacznie poprawiono także pozycję za kierownicą, bo teraz fotel w Yarisie umieszczono niżej i cofnięto go, dzięki czemu obniżeniu uległ środek ciężkości samochodu – znajduje się on o 1,5 cm niżej niż w poprzedniku, co ma ogromny wpływ na zachowanie się samochodu w zakrętach.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
© Fot. Toyota

Inną, ale dzisiaj szczególnie ważną zaletą tego zbioru rozwiązań jest nowa architektura elektroniczna w aucie, która pozwala na montaż nowych czujników i kamer, a także bardziej zaawansowanych sterowników pracą układów wspomagających – dzięki nim Yaris ma dzisiaj szereg funkcji dbających o bezpieczeństwo, m.in. system automatycznego awaryjnego hamowania z funkcją detekcji pieszych i rowerzystów.

Dzięki temu, że Yarisa zbudowano na modułowej konstrukcji TNGA, każdy egzemplarz auta może być bogato wyposażony, dlatego w Yarisie postanowiono wszystkie aktywne systemy wspomagające kierowcę zaoferować już w wyposażeniu standardowym.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
© Fot. Toyota

Szybsza i bardziej precyzyjna produkcja, możliwość współdzielenia linii produkcyjnej z innymi modelami marki, większa sztywność karoserii, mnogość dostępnych systemów bezpieczeństwa i najnowszej generacji hybrydowy układ napędowy – dzięki TNGA Toyota Yaris to dzisiaj naprawdę model naszpikowany technologią.

Nowa, czwarta już generacja bestsellerowego miejskiego modelu Toyoty właśnie debiutuje w Polsce. Zanim jednak kierowcy szturmem ruszą do salonów, mogą obejrzeć wirtualną premierę tego modelu – Toyota zdecydowała się na taki krok, aby każdy w komfortowych warunkach domowego zacisza mógł spokojnie przyjrzeć się nowemu Yarisowi i poznać najważniejsze technologie, jakie skrywa ten nowy samochód.

Premierę wideo nowego model można obejrzeć powyżej!

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
© Fot. Toyota

Nowa Toyota Yaris "Witaj, piękna!" - platforma TNGA

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów